Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aanvaring met Autoriteiten

Aanvaring met Autoriteiten 29 nov 2015 19:14 #685730

  • TWTB
  • TWTB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 160
Mephisto schreef :
Ik lees dat je een visum van 90 dagen hebt gehad maar verder op dat je een verblijfsvergunning van 3 maanden hebt gehad. Een visum is geen verblijfsvergunning.

Dit is correct. Ik had geen verblijfsvergunning doch een "visitors permit". In de volksmond een touristen visum

Er is een beetje een babylonische spraakverwarring over visum, visa, residence permit en andere vormen van verblijfs vergunningen. Niet alleen in Zuid Afrika maar wereld wijd. Veel landen kennen bijvoorbeeld ook gepensioneerden verblijfsvergunningen, en je kunt allerlei soorten permits, visa of visum aanvragen.
In Zuid Afrika heeft men het aanvragen van een dergelijke papier uitbesteed aan een commerciele organisatie die de aanvrages uitsluitend via internet wil behandelen, waarna je de gedownloade formulieren mag gaan inleveren op een kantooradres in Cape Town waarvoor een afspraak moet worden gemaakt. Dit gedeelte van de procedure vergt ongeveer 3 maanden, waarna de aanvrage door het betreffende ministerie in behandeling wordt genomen. Hier is sprake van een nog langere behandelings periode, tot wel 6 maanden, aangezien het ministerie een ongelooflijke achterstand heeft.
Mephisto schreef :

Een schip dat onder NL vlag vaart hoeft in die gevallen ook niet over gezet te worden naar ZA en hoeft dus in geen geval te voldoen aan de lokale eisen. (in Monopoly termen: Slechts op bezoek")

Waarom de lokale autoriteiten het schip dus "aan de ketting gelegd hebben" kan ik niet in komen.

Ik heb het niet uitgezocht, maar ik vermoed, dat het uitvaartverbod een min of meer gebruikelijke procedure is bij een situatie die niet standaard is. Toen ik arriveerde viel alle wind weg, mijn motor zat vast, het was avond en ik heb het anker laten vallen op ruime afstand van de kust. De volgende ochtend kreeg ik een sleepje van een lokale vissersboot naar de haven, en deze vissersboot heeft gerapporteerd naar de centrale meldkaner. In Cape Town, nog steeds op ongeveer 150 km afstand...

Mijn discussies waren inderdaad over de vraag of mijn Nederlandse schip zou moeten voldoen aan Zuid Afrikaanse richtlijnen. Ik ben kien genoeg om mijn boot zeewaardig te willen hebben, maar niet om te moeten voldoen aan de lijstjes met bepalingen in het engels, afrikaans, zulu en xosha.
Jammer genoeg had ik niet voldoende tijd om dat uitvaart verbod te laten annuleren. Mijn lijst met reparaties was te lang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 30 nov 2015 07:27 #685799

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2047
pantaleimon schreef :
ik weet dat als je in griekenland met bv motorpech de port-police of kustwacht oproept je keurig naar de haven word gesleept

daarna worden de scheepspapieren inbeslaggenomen en de boot aan de ketting word gelegd
je krijgt de papieren pas terug als er een Surveyor aan boord is geweest die verklaard dar de boot weer zeewaardig is
daarna mag je afrekenen en weer vertrekken

het is in Griekenland ook verboden om je boot zonder oppas achter te laten
Frank


Helemaal correct en weer een staaltje van autoriteiten gesjoemel.

Pantaleimon verklaard niet dat dit grapje een regelrechte melkkoe is voor bepaalde ambtenaren / autoriteiten.
In het Griekse dorpje waar ik nu overwinter is door iedereen geweten dat s´zomers zo ongeveer iedere dag huurboot toeristen het haventje worden binnengesleept omdat om een of andere reden de motor niet start bij het naderen van het eiland.
Dieselbug en verstopte fuel filters zijn schering en inslag hier in Griekenland.
Je was een paar uurtjes zeilen met je huurboot, en dan wil de motor niet starten bij het naderen van het eiland.
De nietsvermoedende huurders bellen dan in paniek hun verhuurfirma. Die zet dan het aftroggel spelletje aan het rollen.
Verhuurfirma belt coastguard. Coastguard belt vriendje met grote krachtige boot en weinig scrupules.
Die vent sleept dan de buit boot binnen en meert hem af pal voor het coastguard kantoortje. Kwestie van intimidatie. Boot word aan de ketting gelegd. ( Enkel oraal )
Dan komt een reparateur die een nieuwe fuel filter aanbrengt. Klaar.
Jaa,... dat dacht je.
Er moet een “Surveyor “ komen om de boot vrij te geven. Vanzelfsprekend altijd uit Athene.
Je krijgt de keuze, of de man komt daadwerkelijk het eilandje bezoeken en bekijkt de nieuwe fuelfilter eens of je gaat akkoord met het betalen van de Surveyor minus zijn reiskosten. Hij kan de boot op afstand keuren en vrijgeven.
Zo´n “Surveyor” mag vragen wat hij wil voor zijn “Werk “. Dus ook al wil hij 6000 € voor zijn diensten, betalen zul je. Voor minder als duizend eurs draait die vent niet eens z´n hand om.
Is de vrijkoop som betaald hoef je enkel nog de sleper te betalen. Hier is ook dat minimum 1000 €.
De kerel intimideert want hij kan theoretisch bergingskosten rekenen.
De binnengehaalde euro´s worden dan verdeeld tussen surveyor, sleper en iemand van de coastguard.
Om duidelijk te maken hoe buiten Nederland de wereld draait moet ik nog vertellen dat die surveyor zijn titel krijgt op de Mediterrane manier. Dus NIET door kennis, wel door gesjoemel, familiebanden en bakshish.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 30 nov 2015 08:55 #685812

sja, en hier hebben we discussie of een sluismeester al dan niet een jacht mag tegenhouden. :blink:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 30 nov 2015 08:59 #685815

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Dag TWTB,

Je vraagt om ideeën over de manier waarop je genoegdoening kunt krijgen. Dat is weliswaar een heldere vraag, maar je relaas zit vol met onsamenhangende verbanden en mist een feitelijk verslag (hier en daar noem je wel feiten, maar dan nog zijn dit jouw weergave van de feiten, vaak tendentieus beschreven).

Bijvoorbeeld de douanemedewerker. Die deelt jou geen straf uit, maar past de regels toe voor iedereen die de regels overschrijdt. Wat had je gedacht? Dat er voor jou een uitzondering gemaakt zou worden…? Je afsluitende opmerking (“en nou opgesodemieterd”) is stuitend, Nooit, maar dan ook nooit heb ik een Zuid–Afrikaanse ambtenaar zó iemand horen aanspreken.

Respect en correctheid zijn twee zwaarwegende waarden in de Zuid–Afrikaanse cultuur. Een ambtenaar die hierop betrapt wordt verlies acuut zijn/haar baan. Ik waag je verslag op dit punt te betwijfelen.

Een ander punt dat opvalt, is dat jij de heldere grenzen (90-dagen visum) in een land als Zuid–Afrika ter discussie stelt. Althans dat doe je in je verhaal. In Zuid-Afrika zal een overheidsmedewerker zich houden aan de regels. Doorgaans zijn zij daar goed in getraind. Een (semi–)ambtenaar zal in ieder geval zijn/haar baan niet op het spel zetten door af te wijken van overheidsregelingen.

Wat wij uit je verhaal kunnen opmaken, is in het geval van de verlenging van de toeristenvisum, correct gehandeld. Zelfs zó juist dat je hen nooit kan verwijten dat de regels niet helder worden toegepast. Misschien voelt het anders, maar er is niks discutabels aan.

SAMSA is niet alleen verantwoordelijk voor Zuid-Afrikaanse schepen, maar ook voor het water– en natuurbeheer (veiligheid en schoon water zijn speerpunten in huidig beleid). Ook buitenlandse schepen die een bedreiging vormen voor de omgeving worden door deze uiterst correcte overheidsorganisatie begeleid en, indien nodig, aan banden gelegd. Ook hierin zie ik geen onredelijk handelen, te meer omdat je zelf aangeeft dat je boot niet meer in orde is.

Hoewel je blijkbaar en begrijpelijk vol frustraties zit, ben je uiteindelijk aansprakelijk voor de veiligheid (ik lees over een gat in vrijboord). Ook wanneer je door eigen handelen, of gebrek daaraan, geen toezicht meer houd op je boot. Ook op dit punt wordt correct gehandeld, een schip laten liggen waar het een gevaar is, is geen optie.

Interessant wordt het wanneer de overheid je schip niet correct heeft weten te bergen (verleggen schip aan een ondeugdelijke boei). Nogmaals, dit is jouw versie, ik ga ervan uit dat je niet ter plaatste bent geweest om te kijken of ketting van boei al dan niet degelijk is geweest. De bewijslast van deze bewering zal bij jouw liggen. Een lastige, maar interessant.

Wat wel? Je geeft aan dat je zelf al maanden aan het broeden bent op een oplossing. Je denkt aan genoegdoening. Wil je daar voor gaan, dan zit er niets anders op om een lokaal maritiem georiënteerde juridische firma in de arm te nemen.

Van de dingen die je noemt zal een rapport gemaakt moeten worden, zodat er een procedure opgestart kan worden. Pas dan krijg je toegang tot de verslagen/verbalen van de overheid (die er absoluut gemaakt zullen zijn. Ook op dit punt kun je een correct handelen van overheidsambtenaren verwachten).

Hoe werkt dat?
Bellen, heel veel bellen met alles en iedereen. Een “probleem” in Zuid–Afrika is niet zozeer corruptie (althans niet op dit niveau, er zijn té veel checks and balances), maar bureaucratie. Voordat je de juiste persoon te pakken hebt, die op dat moment dan ook nog iets beslissen mag (hoewel dit laatste in Zuid-Afrikaanse context niet bestaat; woordvoerders beslissen niet). Maar je kunt geluk hebben.

Een firma inhuren die weet hoe de Zuid–Afrikaanse hazen lopen, vergroot je kans om zo spoedig mogelijk je probleem vlot te trekken. Je kunt er (vanaf 28 april) voor een jaar niet in, dat gaat niet veranderen. Een waarnemer is daarom de gewezen weg.

Dit alles voor wat het waard is. Desalniettemin succes met de afhandeling, want ik hoop dat de dingen zo goed als mogelijk opgelost worden.

met vriendelijke groet,
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 30 nov 2015 09:08 #685817

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
OldBawley schreef :
In het Griekse dorpje waar ik nu overwinter is door iedereen geweten dat s´zomers zo ongeveer iedere dag huurboot toeristen het haventje worden binnengesleept omdat om een of andere reden de motor niet start bij het naderen van het eiland.
Dieselbug en verstopte fuel filters zijn schering en inslag hier in Griekenland.
Je was een paar uurtjes zeilen met je huurboot, en dan wil de motor niet starten bij het naderen van het eiland.
De nietsvermoedende huurders bellen dan in paniek hun verhuurfirma. Die zet dan het aftroggel spelletje aan het rollen.
Verhuurfirma belt coastguard. Coastguard belt vriendje met grote krachtige boot en weinig scrupules.
Die vent sleept dan de buit boot binnen en meert hem af pal voor het coastguard kantoortje. Kwestie van intimidatie. Boot word aan de ketting gelegd. ( Enkel oraal )
Dan komt een reparateur die een nieuwe fuel filter aanbrengt. Klaar.
Jaa,... dat dacht je.
Er moet een “Surveyor “ komen om de boot vrij te geven. Vanzelfsprekend altijd uit Athene.
Je krijgt de keuze, of de man komt daadwerkelijk het eilandje bezoeken en bekijkt de nieuwe fuelfilter eens of je gaat akkoord met het betalen van de Surveyor minus zijn reiskosten. Hij kan de boot op afstand keuren en vrijgeven.
Zo´n “Surveyor” mag vragen wat hij wil voor zijn “Werk “. Dus ook al wil hij 6000 € voor zijn diensten, betalen zul je. Voor minder als duizend eurs draait die vent niet eens z´n hand om.
Is de vrijkoop som betaald hoef je enkel nog de sleper te betalen. Hier is ook dat minimum 1000 €.
De kerel intimideert want hij kan theoretisch bergingskosten rekenen.
De binnengehaalde euro´s worden dan verdeeld tussen surveyor, sleper en iemand van de coastguard.
Om duidelijk te maken hoe buiten Nederland de wereld draait moet ik nog vertellen dat die surveyor zijn titel krijgt op de Mediterrane manier. Dus NIET door kennis, wel door gesjoemel, familiebanden en bakshish.
Dat jij nog tussen dat volk wil verblijven?????
Is daar een reden voor?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 30 nov 2015 10:05 #685825

zeekraal schreef :
Dat jij nog tussen dat volk wil verblijven?????

Het stond lang geleden al in een album van Asterix:
elke Griek heeft een heleboel neven, en die worden allemaal ingeschakeld als er iets te verdienen valt ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 30 nov 2015 10:24 #685829

  • TWTB
  • TWTB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 160
Seashore schreef :
Dag TWTB,

Die deelt jou geen straf uit, maar past de regels toe voor iedereen die de regels overschrijdt.

Indien je de regels overtreedt, ontvang je een boete. Dat ontwikkeld, in de zin, dat je daarna een schikkingsvoorstel krijgt. Met dat schikkingsvoorstel in je hand kun je naar de rechter, en die ALLEEN geeft je straf.
Dat is een structuur/procedure, die in vele landen bestaat, ook in Zuid Afrika. Bij de overtreding van de Immigration Act wordt de straf onmiddelijk door de ambtenaar uitgesproken aangezien de overtreder de mogelijkheid wordt ontnomen om in ultimo het probleem bij een rechter voor te leggen.
Seashore schreef :
Nooit, maar dan ook nooit heb ik een Zuid–Afrikaanse ambtenaar zó iemand horen aanspreken.

Ik ook niet. Ik was volledig verbijsterd.
Seashore schreef :
, is dat jij de heldere grenzen (90-dagen visum) in een land als Zuid–Afrika ter discussie stelt.

De 90 dagen is een heldere grens, en vecht ik ook niet aan. Het probleem schuilt in het feit, dat de Immigration Act een dag definieert als 24 uur, en voorts in alle termijn gerelateerde artikelen die definitie hanteerd. Mijn stelling, die ik dan ook graag aan een rechter zou willen voorleggen, is, dat ik slechts 9 uur te laat was, en dus 0 dagen. Dit gekoppeld aan het feit, dat door de ontzegging van de toegang, mijn hele leven, huishouden, bezittingen etc. maakt de sanctie buiten proporties. Ook in Zuid Afrika wordt gestraft naar rato van de ernst van de overtreding/misdrijf

Seashore schreef :
een schip laten liggen waar het een gevaar is, is geen optie.

Ik heb met SAMSA slechts gediscussierd over hun streven mij ZA bepalingen op te leggen. Wij waren het roerend eens over de noodzaak om mijn schip zeewaardig te maken, en toen ik en nog was kwam zelfs een compromis voorstel naar voren om van een lokale zeilclub een reddingsboot te lenen, zodat ze met dat ding op mijn boot mij toestemming zouden kunnen geven te vertrekken. Ze zijn een aantal ma len wezen kijken hoe mijn werk vorderde en waren daarmee zeer tevreden. Maar ja als je er niet bent, en niet voor je schip kan zorgen wordt natuurlijk de situatie anders. Zij hebben geen pogingen in het werk gesteld om mij weer toegang tot mijn boot te geven.

Seashore schreef :
Hoe werkt dat?
Bellen, heel veel bellen met alles en iedereen.

Lucas 18: 1-18 ? :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 30 nov 2015 10:43 #685830

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2047
Dat jij nog tussen dat volk wil verblijven?????
Is daar een reden voor?[/quote]


Er zijn meerdere gronden waarom ik de Middellandse zee als vaargebied heb gekozen.
Het klimaat, een prachtig vaargebied, de vriendelijkheid van de bewoners.
Het is hier bovendien goedkoop leven zodat mijn spaarcenten minder snel verdwijnen.

Dat je moet rekening houden met ambtenaren en autoriteiten die hun positie verkeerd gebruiken is niet enkel in het middellandse zee gebied het geval. Het is wel veel meer voorkomend.

Ik ken door heel lang zeilen in deze zuiderse wateren de mentaliteit van Griekse Turkse en Italiaanse uniformdragers, heb geleerd ermee om te gaan.
In Duitsland, Nederland en Frankrijk heb ik nooit gemerkt dat gezagsdragers hun positie misbruikten.

Toch nog even een voorbeeld van hoe moeilijk het is om altijd 100% in orde te zijn met alle regeltjes.

Vaar je in Griekse wateren moest je vroeger een “Dekpa” laten afstempelen. Een Dekpa is een voorgedrukt 30 € duur papiertje. Je moest dus in iedere haven de coastguard opzoeken die dan een stempel zetten. Absoluut onzinnige bureaucratische regel maar, het moet ,dus je haalt een stempeltje.
In 2005 veranderde de regelgeving, vanaf dan moest een jacht kleiner als 10 meter geen stempeltje meer halen.
In 2014 veranderde de regelgeving opnieuw. Vanaf dan moest er eens per jaar een stempeltje op het Dekpa papiertje gezet worden.
Kom ik aangezeild uit Italië, ga de coastguard bezoeken om de jaarlijkse stempel te verkrijgen.
Het coastguard piefje bekijkt mijn uit 2002 stammende Dekpa, ziet dat er sinds 2005 geen stempeltjes meer in staan en begint moeilijk te doen.
De boete voor het niet hebben van stempeltjes is 5000 € beweert de kerel.

Ik vertel hem dat onze boot minder dan 10 meter is en bovendien in het buitenland verbleef.
Daarop spreekt de kerel plots enkel nog Grieks, wil gewoon niet horen dat ik een goede reden heb om geen stempeltjes te hebben.
Bovendien weigert hij mijn Dekpa nu af te stempelen.
Hij stelt dan voor dat ik terug naar Corfu zeil, daar een nieuw Dekpa koop en een stempeltje haal.
Ik vertel de man ( en de rest van het kantoor ) dat het laatste Dekpa in 2012 gedrukt werd, dat er in Griekenland geen Dekpa´s meer voorhanden zijn.
Blijkt dat de coastguard dat wel degelijk weet, dat ze me gewoon kwijt willen.

Ik wist dat de kerel moeilijk zou gaan doen, in Engelstalige zeilersforums liepen draadjes over het Dekpa probleem. Dezelfde kerel had in de voorgaande weken twee Deense zeilers ook gedreigd met 5000 € boete omdat die zeilers geen in de Griekse taal opgesteld verzekerings bewijs hadden.
Kerel spreekt vloeiend Engels, wil echter een Grieks papiertje zien.

Ik moet hierbij vermelden dat ik geen boete heb gekregen, de man dreigde enkel. Goed voor hem want ik heb het hele gesprek opgenomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 30 nov 2015 11:27 #685839

Je bent een stijfkop TWTB. Je moet het verschil weten tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Nu heb je gelijk maar je krijgt het niet en dus ben je alles kwijt. Ook nu nog heb je die houding. Bij contacten met autoriteiten moet je weten wanneer je moet knikken, slijmen en je moet schikken en wanneer je in de aanval moet gaan, dreigen en het hogerop zoeken. Als je met de bus/trein naar Botswana of Namibië was gegaan voor een korte vakantie had je weer een 3 maanden visum gekregen bij terugkeer. De autoriteiten zijn op bus/treinstations en bij weinig gebruikte grensovergangen doorgaans veel flexibeler dan op een internationale luchthaven. Je had het gewoon slimmer moeten aanpakken in plaats van als de spreekwoordelijke olifant te keer te gaan. Je was zo een hele makkelijke prooi voor de autoriteiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 30 nov 2015 11:42 #685845

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
roozeboos schreef :
sja, en hier hebben we discussie of een sluismeester al dan niet een jacht mag tegenhouden. :blink:

Wel schande spreken als in Griekenland de overheid zich niet meer aan de regels houdt maar in eigen land de overheid niet scherp houden? Jij hebt na de banken crisis en onze staatssecretaris die zich miljoenen 'vergist' over een verloren gewaand bonnetje (om maar twee recente voorbeelden te noemen) nog steeds het idee dat wij Nederlanders zoveel beter zijn?

Terug naar het onderwerp van TWTB: ik vrees dat er voor topic starter in Zuid-Afrika geen licht meer gloort aan het einde van de tunnel in deze aanvaring met de autoriteiten. Op een van mijn reizen in Zuid-Afrika begon de corruptie al op de luchthaven van Johannesburg, waar we net de huurauto garage uitdraaiden en een agent ons wilde bekeuren (cash betalen) omdat ik geen international drivers license had. Omdat hij ons feitelijk nergens voor kon pakken en we zijn anonimiteit dreigden op te blazen trok hij uiteindelijk aan het kortste eind.

Ook als de autoriteiten bij TS niet corrupt zijn staat hij er naar mijn idee - voor zover ik uit zijn verhaal kan opmaken - niet sterk voor. Het eerder geopperde uithuilen en opnieuw beginnen (als dat financieel haalbaar is) lijkt me de snelste route naar een voortzetting van het zeilavontuur, hoe vervelend het ook is om op deze manier je boot en thuis te verliezen. De maatregel lijkt inderdaad uit proportie, maar voor je er erg in hebt vergooi je jaren van je leven met het in Kaapstad je gelijk halen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 nov 2015 12:57 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 30 nov 2015 11:47 #685846

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Nou Rob, dat is niet erg vriendelijk tegen je collega-zeiler!

Ik heb TWTB ontmoet, en het is gewoon een aardige vent. Zijn enige foutje in dit geval is om het land niet 1 dag eerder te verlaten voor vakantie. Dan was er niets aan het handje geweest. Ik vind de gevolgen van zo'n detail onevenredig zwaar en hoop dat hij iemand bij de autoriteiten treft die dat ook inziet.

(edit: ben het ermee eens dat die kans klein is, maar niet geschoten is altijd mis)
Laatst bewerkt: 30 nov 2015 11:50 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 30 nov 2015 12:01 #685847

Het was niet onvriendelijk bedoeld en TWTB zal best een alleraardigste gozer zijn. Maar een reality-check kan nooit kwaad. Die paar uur te laat opduiken bij de douane zal geen op zichzelf staand voorval zijn ben ik bang maar meer symptomatisch voor hoe TWTB erin staat. Ik wens hem dan ook alle goeds toe in de toekomst. Hij kan altijd nog als het jaar voorbij is de boot opknappen en er tussen uit piepen zonder zich af te melden bij de autoriteiten. Hij zal niet de eerste zijn die dat doet. De autoriteiten interesseert het ook weinig als je dat doet. Opgeruimd staat netjes zullen ze denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 30 nov 2015 12:12 #685848

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
TWTB schreef :
Hoe werkt dat?
Bellen, heel veel bellen met alles en iedereen.
Lucas 18: 1-18 ? :unsure:
LOL :laugh: zo iets, ja. inclusief de afloop ervan.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 30 nov 2015 19:58 #685917

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
TWTB schreef :
Hoe werkt dat?
Bellen, heel veel bellen met alles en iedereen.
Lucas 18: 1-18 ? :unsure:
Hy het ook vir hulle ’n vergelykende storie vertel dat ’n mens altyd moet bid en nie moeg word nie: 2“Daar was ’n sekere regter in ’n stad wat God nie geëer of gevrees en mense nie respekteer het nie. 3Daar was ook in daardie stad ’n sekere weduwee en sy het aanhoudend na hom toe gekom en gesê: ‘Bevry my van my teëstander in my hofsaak.’ 4Vir ’n tydperk wou hy nie, maar daarna het hy by homself gesê: ‘Al vrees of eer ek God ook nie en al respekteer ek ’n mens nie, 5tog, omdat hierdie weduwee my uitput, sal ek vir haar intree sodat sy my nie versondig nie.’” 6Ons Meester sê: “Hoor wat die bose regter sê. 7Sal God dan nie verdediging bring vir dié wat Hy gekies het, wat dag en nag tot Hom roep en geduldig wees met hulle nie? 8Ek sê vir julle dat Hy gou hulle verdediging sal bewerk en tog, as die Seun van die mens kom, sal Hy vertroue op die aarde vind?”

9Hy het vir húlle wat op hulleself vertrou dat hulle onskuldig is en neerkyk op ander, hierdie vergelykende storie vertel: 10“Twee mans het opgegaan na die tempel om te bid, die een ’n Fariseër en die ander ’n belastinggaarder. 11Die Fariseër het gaan staan en by homself so gebid: ‘O God, ek dank U dat ek nie soos die ander mense is nie: afpersers, onderdrukkers, egbrekers en nie soos hierdie belastinggaarder nie. 12Ek vas twee keer gedurende die week en ek gee ’n tiende van alles wat ek ontvang.’ 13Die belastinggaarder het ver weg gestaan en wou selfs nie sy oë na die hemel oplig nie, maar het op sy bors geslaan en gesê: ‘O God, wys my, die sondaar, onverdiende guns!’ 14Ek sê vir julle, hiérdie man het onskuldig na sy huis gegaan, eerder as die Fariseër, want elkeen wat homself verhoog, sal verneder word en hy wat homself verneder, sal verhoog word.”

15Toe het hulle ook die babas na Hom toe gebring sodat Hy hulle kon aanraak, maar toe die studentevolgelinge dit sien, het hulle hul verbied, 16maar Yeshua self het hulle na Hom toe geroep en gesê: “Laat die kinders na My toe kom en moet hulle nie wegstuur nie, want aan dié wat soos hulle is, behoort die Koninkryk van God. 17Dit is waar, Ek sê vir julle, elkeen wat nie die Koninkryk van God soos ’n klein kindjie ontvang nie, sal nooit daar ingaan nie
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 30 nov 2015 20:01 door tafkaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 30 nov 2015 20:23 #685921

..... Maar verder alles goed met je tafkaf?? .....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 01 dec 2015 04:29 #685974

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
TWTB,

Zoals ik naar je verhaal kijk, heb je feitelijk twee keuzes die allebei erg vervelend zijn.

1: Je laat de boel de boel, komt nooit meer in Z-A, en begint ergens anders opnieuw. Dat is duur, en kost werk. Bovendien verlies je alle spullen waar je mogelijk aan gehecht bent. Een voordeel: de kosten zijn duidelijk, en het resultaat ook.
2: Je pakt t vanaf nu wel helemaal goed aan. Je stelt een zaakwaarnemer aan, je zorgt voor zorg voor je boot, je gaat procederen. Dit kan eindeloos geld kosten, en de resultaten zijn uiterst wankel. Ook zou je de Z-A'se publiciteit kunnen zoeken. Hoewel ik me sterk afvraag het mensen dáár wat kan schelen.

En de tussenvorm: Je laat iemand naar ZA gaan om je spulletjes op te halen. Als die veilig gesteld zijn, ga je verder bij 1.

Of je terecht of onterecht het land uit gekegeld bent, kan ik op geen enkele manier beoordelen. En of die SAMSA nu wel of geen gelijk had. Bovendien stelt die zich nog heel redelijk op, voor wat ik hoor.

Wat je echt fout gedaan hebt, is je eigen kwetsbaarheid verkeerd inschatten. Door bijvoorbeeld geen beheerder voor je boot aan te stellen toen duidelijk werd dat je niet terug mocht. Of je boot op de kant te laten zetten, of in een box in een marina. De rest lijkt ergens tussen pech en sukkelig in te zitten. Niet direct jouw schuld, maar je wordt er wel op afgerekend.

Succes met t ontwarren van deze heel lastige situatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 01 dec 2015 06:53 #685981

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2047
Ik merk dat velen denken dat het aanstellen van een beheerder nuttig is.

Ik wil dit toch even relativeren.

Hier in Griekenland worden vaak jachten achtergelaten aan een mooring. Je huurt de mooring en denkt dan safe te zitten. In Poros waar ik nu winter kost zo´n mooring 5 €/ dag. Enkele zeilers die ik ken betalen dan de kerel die de moorings verhuurt extra, de zogenaamde “Gardienage “

Het leggen van moorings en gebruiken is eigenlijk verboden. Dus als er iets gebeurt ben je reeds in de fout. Moorings zijn dan wel verboden, ze zijn echter ook reeds honderden jaren een deel van het Griekse leven, worden daarom getolereerd. Ik weet wel zeker dat de mooringverhuurders hun deel bakshish afdragen aan de port police.
Gebruik je toch een mooring, dan moet je die duikend inspecteren. Ze zijn vaak in zeer slechte staat of gewoon te klein voor de steeds groter wordende jachten. Luister niet naar wat de verhuurder verteld, je moet zelf duiken.

Dan komt nog iets, als het echt gaat waaien, dan kun je er zeker van zijn dat de kerel die je betaalt om op je jacht te letten dat ook doet. Vanop het terras van de cafetaria wel te verstaan. Als het echt waait kun je met een rib of een opblaasboot niet eens meer het water op. Ik heb een 4 meter rib met drie man er in zien omdraaien door een windstoot. Dus je boot is aan zichzelf en aan de kwaliteit van de mooring overgelaten.

Enkele voorbeelden.
Lefkas stadskade. Ik lig mediterraan met de boeg naar de kade afgemeerd. Het gaat erg hard waaien, ik breng met de bijboot twee extra ankers uit. Even later gaan twee buurjachten aan het krabben. Ze komen met het hek tegen de kade en leggen zich tegen mijn boot. Ik ga de coastguard verwittigen, er komt echter niemand opdagen. Als de wind nog meer aantrekt ga ik even van de kade af, de twee losse jachten vallen langszij tegen de kade, ik ga terug boeg tegen de kade.
Het word erg ruig, s´morgens is een gat in de romp van het tegen de kade liggende jacht. Gewoon ingesleten door het grove beton en de golven. Blijkt later dat die twee jachten “beheerd “ werden door een gardienage dienst. Die vent had 24 jachten te verzorgen, kwam niet eens opdagen.

Astypalaya eiland, storm. Ik anker in een klein vissershaventje. Het is echt ruig, ik leg een tweede anker. Zie ik een jacht naar het haventje toekomen, mijn hart gaat sneller slaan want er is eigenlijk geen ruimte voor twee ankerende jachten.
Enfin, het jacht word aan een mooring gelegd, er is naast de Franse eigenaars een plaatselijke Griek aan boord. Ik ga een praatje maken. Fransen hebben het jacht net gekocht, zitten op Astypalaya vast wegens storm en besluiten even naar huis te vliegen. ( Er is een vliegveld voor kleine vliegtuigen )

De plaatselijke Griek is een vriendelijke tavernahouder uit het hoofddorp, hij bied ze een mooring aan in het veilige vissershaventje en bied aan op het jacht te passen.
S´nacht trekt de wind nog wat aan, het jacht neemt de mooring gewoon mee en blijft haken aan een middelgrote vissersboot eveneens aan een mooring.
S´morgens slepen de vissers het jacht naar de kade, meren het af. Wat me niet duidelijk was, voor het slepen gebruiken ze de reeflijn van de rolfok, maken die niet goed weer vast.
Volgende nacht rolt de genua uit, slaat zich in korte tijd in flarden. De boot word door het geweld tegen de kade gereden, fenders rollen naar boven, resultaat een meterslang gat in de romp.
Eigenaars zijn slechts één dag weg.

Ik bedoel maar, beheren.... ja, zolang het mooi weer is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 01 dec 2015 09:15 #686004

Ik zou er zowieezo niet van uitgaan dat door inhuur van "beheer" je boot in goede handen is. Vals gevoel van veiligheid en bovenstaande verhalen bevestigen wat ik altijd al dacht. Ik zou de boot ook nooit zomaar ergens aan een kade achterrlaten, wel in een beschutte marina.

Heb mijn boot eerrder achtergelaten in Marina van Lagos (Portugal), Port Plaisance Cogolin (Zuid Frankrijk), Gouvia Marina (Corfu) en in een kleine marina in Izmir (naam ontschiet mij nu even) Alle keren door mijzelf goed stormvast afgemeerd, zonder beheer en zonder problemen.

Op Malta mocht ik de boot zonder beheer niet achterlaten een moest ik een oppasser (agent) inhuren. Die stonden al in rijen van twee opgesteld om mij het hof te maken. Dat uiteraard niet gedaan en de boot op de kant laten zetten (Manuel Island). Op de kant zetten is volgens mij altijd een mogelijkheid om onder het "beheer" uit te komen.

Droevig verhaal van WTB. Ik kan je daar niet verder in helpen en wens je veel succes in het vervolg.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring met Autoriteiten 12 dec 2015 22:20 #688965

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Misschien kunnen ze hier iets doen om TS sneller in SA toe te laten.

Link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.329 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl