Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 12:58 #1252957

holtere schreef :
Het is gewoon superdegelijk en eigenlijk goed geregeld in Nederland.
Door het eindeloze zuigen om een goedkopere oplossing is er een fakedocument ontstaan waar alleen de bond goede verdiensten had/heeft maar de klant kreeg een vodje in handen.
Ja, dat is nu afkicken ;)

Laten we de feiten hanteren, want zoals al meerdere keren gezegd: Het ICP is perfect geldig in alle landen die de resolutie ondertekend hebben of waar afzonderlijke afspraken omtrent het ICP zijn gemaakt. Hierbij heb ik het niet landen die het ooit hebben gedoogd, want dat is nooit iets officieels geweest dat is afgesproken tussen onze overheden.

Verder moet de bond voor die paar euro wat het papiertje kost, arbeid en (te weinig) controles verrichten en dat kost tijd en geld. Als je hiervan alle kosten zoals loon, BTW, etc van af trekt, dan zal er niet zo heel veel overblijven die ze zich in de zak steken zoals jij lijkt te impliceren.

Op mijn vorige factuur (niet-lid) hebben we het dan over €26,45 wat het papiertje vroeger koste (€32,- inc btw) waarmee alle kosten gedekt moesten worden (inc vragen beantwoorden, achteraan bellen etc). Ik weet niet welk uurtarief jezelf of je baas hanteert, maar door dat bedrag ga je zeer snel heen.

Nu zou dit ~€37,- (€45,- inc btw?) zijn voor het watersportsverbond, waarbij extra controles worden uitgevoerd.

En zelfs als er nog wat over zou blijven (bij tarief van niet-leden dan schat ik?), who cares? Die organisatie doet wel meer dan alleen ICP papiertjes uitgeven voor de watersportliefhebber, waarvoor misschien wel iets extra's in de kas goed te gebruiken is.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 13:02 #1252958

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
JotM schreef :
EosD34 schreef :
Het duitse IBS is eigendomsbewijs, met veel meer internationale status en erkenning dan het ICP. Kost €25 en is twee jaar geldig.

Het Duitse IBS is gebaseerd op exact dezelfde UNECE resolutie als het Nederlandse ICP en heeft op die grondslag dus internationaal dezelfde status. Misschien dat daar nog wel wat "gedoogwerk" bij komt, maar de Duitsers zijn qua status van het IBS heel duidelijk:
Im Gegensatz zum Flaggenzertifikat dient der internationale Bootsschein (IBS), ausgestellt von DSV, DMYV oder ADAC als Eigentumsnachweis, allerdings nicht als Nachweis zum Führen der deutschen Flagge.
www.bsh.de/DE/THEMEN/Schifffah...ertifikate_node.html


UNECE resolutie is basis van NL ICP en D IBS; die hebben formeel dezelfde status.
Klopt hoor, ik heb ook nooit anders beweerd.
Toch blijkt het duitse eigendomsbewijs internationaal beter gedoogd danwel geaccepteerd te worden.
Zeker in combinatie met het Flaggenzertifikat, dat uitsluitend door een overheidsinstantie wordt uitgegeven.
Dat gaat inderdaad tot 15 m lengte, tja, je moet ergens een grens trekken.
Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 13:17 #1252963

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Orange Sunset schreef :
Het ICP is perfect geldig in alle landen die de resolutie ondertekend hebben of waar afzonderlijke afspraken omtrent het ICP zijn gemaakt.
met als kanttekening dat het, van zee komende, niet geldt.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 13:38 #1252970

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
TuuLeVi schreef :
Orange Sunset schreef :
Het ICP is perfect geldig in alle landen die de resolutie ondertekend hebben of waar afzonderlijke afspraken omtrent het ICP zijn gemaakt.
met als kanttekening dat het, van zee komende, niet geldt.
In welk land dan? Want La Mavare schrijft ergens in één van de draadjes over dat vermaledijde ICP dat de Fransen het wel wilden accepteren toen hij er over zee aankwam (dat hij er alleen geen had).
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 13:47 #1252972

MarcelT schreef :
koko schreef :
poehhhh, 1138,-- voor de zeebrief......daar moet ik wel even over nadenken zeg.

Zonder microdots is het 120,- minder.

En die meetbrief van 164,- is volgens mij niet nodig. Ze meten het schip volgens mij sowieso op vanuit het Kadaster bij 'kleine' schepen. Dit ga ik nog navragen.

Marcel, heb je daar nog antwoord op gehad?
Grt Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 14:22 #1252987

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Eerlijk gezegd ben ik als belastingbetaler wel blij om te horen dat kosten voor snoepreisjes als een bootje branden in Griekenland met een ouzo'tje in de kuip volledig door de klant betaald worden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 14:27 #1252991

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Hi Marc,

Nee nog niet. Ik zou teruggebeld worden en ben het daarna zelf ook vergeten...

Zal volgende week nog eens nabellen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 14:27 #1252993

TuuLeVi schreef :
Orange Sunset schreef :
Het ICP is perfect geldig in alle landen die de resolutie ondertekend hebben of waar afzonderlijke afspraken omtrent het ICP zijn gemaakt.
met als kanttekening dat het, van zee komende, niet geldt.

Bedankt voor de toevoeging TuuLeVi. Dat klopt mits je met "van zee komende" als zijnde van buiten territoriale wateren bedoeld. Het ICP is namelijk ook geldig binnen de kustwateren.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 15:11 #1253001

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Orange Sunset schreef :
"van zee komende" als zijnde van buiten territoriale wateren bedoeld.
je hebt gelijk :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 16:15 #1253014

sy helios schreef :
dan moet je maar in NL liggen, gun die ambtenaar nu eens zijn vakantiereisje.. ;)

ik gun het hem zeker, van zijn eigen vakantiegeld ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 16:16 #1253015

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
hmm klinkt interessant. East of the Sun omdopen naar "Das Boot" ? :)
I hate to say "I told you so ..." :laugh:

haha, klopt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 16:16 #1253016

TuuLeVi schreef :
sy helios schreef :
dan moet je maar in NL liggen

^ precies dat.

ach, ach, het is mijn eigen schuld, een bootje op de MED, zou niet moeten kunnen natuurlijk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 16:20 #1253017

holtere schreef :
Eerlijk gezegd ben ik als belastingbetaler wel blij om te horen dat kosten voor snoepreisjes als een bootje branden in Griekenland met een ouzo'tje in de kuip volledig door de klant betaald worden ;)

dat snap ik. Nog blijer zou ik zijn als dat suffe stickertje in je boot niet nodig zou zijn. Ik heb inmiddels bakken vol bewijs dat de boot van mij is, daarvoor hoeven ze niet langs te komen. Ik heb geen enkele moeite om voor registratie en zeebrief te betalen, maar waarom zou het kadaster mijn boot fysiek moeten bezoeken. We leven in een digitale wereld, is totaal niet van deze tijd vind ik.... maar goed, ik laat mijn plezier er niet door vergallen, en neem straks weer lekker een glaasje raki in de Turkse zon ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 16:24 #1253018

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
AndreAzuree schreef :
neem straks weer lekker een glaasje raki in de Turkse zon ;)

proost man!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 16:28 #1253020

TuuLeVi schreef :
AndreAzuree schreef :
neem straks weer lekker een glaasje raki in de Turkse zon ;)

proost man!

thanks! al zal ik, net als iedereen hier geduld moeten hebben. Ik heb zo'n gevoel dat het seizoen weer wat laat gaat beginnen dit jaar.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 20:57 #1253093

AndreAzuree schreef :
holtere schreef :
Eerlijk gezegd ben ik als belastingbetaler wel blij om te horen dat kosten voor snoepreisjes als een bootje branden in Griekenland met een ouzo'tje in de kuip volledig door de klant betaald worden ;)

dat snap ik. Nog blijer zou ik zijn als dat suffe stickertje in je boot niet nodig zou zijn. Ik heb inmiddels bakken vol bewijs dat de boot van mij is, daarvoor hoeven ze niet langs te komen. Ik heb geen enkele moeite om voor registratie en zeebrief te betalen, maar waarom zou het kadaster mijn boot fysiek moeten bezoeken. We leven in een digitale wereld, is totaal niet van deze tijd vind ik.... maar goed, ik laat mijn plezier er niet door vergallen, en neem straks weer lekker een glaasje raki in de Turkse zon ;)

Het zal ook zo zijn dat om misbruik van de zeebrief te voorkomen dat de boot onmiskenbaar fysiek controleerbaar terug te herleiden is naar de gegevens op de zeebrief. In feite is dat plaatje je ‘kentekenplaat’. Is het tegenwoordig trouwens een stickertje, ik dacht dat er op (meerdere?) plaatsen een plaat werd verlijmd?

Als jouw boot over 20 jaar haar kiel verliest ( ;) ) en jij laat deze daarom ergens achter, dan wilt beslist ook iemand graag weten van wie die boot is om wat kosten te verhalen.

Als de boot wordt gestolen en ergens wordt teruggevonden, zal dit ook helpen om de oorspronkelijke eigenaar terug te vinden. Vooral icm de microdots dan.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 22:01 #1253102

Orange Sunset schreef :
AndreAzuree schreef :
holtere schreef :
Eerlijk gezegd ben ik als belastingbetaler wel blij om te horen dat kosten voor snoepreisjes als een bootje branden in Griekenland met een ouzo'tje in de kuip volledig door de klant betaald worden ;)

dat snap ik. Nog blijer zou ik zijn als dat suffe stickertje in je boot niet nodig zou zijn. Ik heb inmiddels bakken vol bewijs dat de boot van mij is, daarvoor hoeven ze niet langs te komen. Ik heb geen enkele moeite om voor registratie en zeebrief te betalen, maar waarom zou het kadaster mijn boot fysiek moeten bezoeken. We leven in een digitale wereld, is totaal niet van deze tijd vind ik.... maar goed, ik laat mijn plezier er niet door vergallen, en neem straks weer lekker een glaasje raki in de Turkse zon ;)

Het zal ook zo zijn dat om misbruik van de zeebrief te voorkomen dat de boot onmiskenbaar fysiek controleerbaar terug te herleiden is naar de gegevens op de zeebrief. In feite is dat plaatje je ‘kentekenplaat’. Is het tegenwoordig trouwens een stickertje, ik dacht dat er op (meerdere?) plaatsen een plaat werd verlijmd?

Als jouw boot over 20 jaar haar kiel verliest ( ;) ) en jij laat deze daarom ergens achter, dan wilt beslist ook iemand graag weten van wie die boot is om wat kosten te verhalen.

Als de boot wordt gestolen en ergens wordt teruggevonden, zal dit ook helpen om de oorspronkelijke eigenaar terug te vinden. Vooral icm de microdots dan.

ik snap de analogie met de kentekenplaat. Maar daar hoeft bij import bijv vanuit Duitsland niemand "mee" om die plaat te bevestigen. Dat heb ik gewoon zelf gedaan. ( ik heb twee auto's uit Duitsland geïmporteerd). Ik vraag me af hoe een plaatje gaat helpen om mijn boot terug te vinden als hij gestolen is. Het eerste wat dieven doen is dat er even uit slijpen natuurlijk..maar goed. Nogmaals, ik heb niks tegen een degelijke registratie, wel tegen niet-zo-nodige reisjes van het kadasterpersoneel. ;)
Laatst bewerkt: 12 feb 2021 22:02 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 feb 2021 23:04 #1253111

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Je mag de kentekenplaat wel zelf bevestigen.

Maar je moet deze wel zelf afhalen met als bewijs het kentekenbewijs. Verder moet je langs het RDW voor de controle van het chassisnummer en de verdere gegevens. De auto moet ook nog APK gekeurd worden. Voor Duitsland wordt een eventuele geldige duitse keuring overgenomen.

Hier zijn allemaal kosten mee gemoeid.

Je moet in Duitsland ook nog een tijdelijk kenteken verkrijgen en kort wegenbelasting betalen.

Komt nog bij de BPM, die al veel hoger is dan de teboekstelling van de boot.

Bij diefstal van de met een kadaster registratie is het registergoed en is het officieel je eigendom. Als de boot gestolen is en deze is doorverkocht ter goeder trouw, dan heb je weinig kans de boot weer terug in bezit te krijgen. Als registergoed kun je er zo weer over beschikken.

Wegslijpen van het brandmerk is terug te vinden en de micro-dots ook. Verder zijn er ook nog andere kenmerken en is het uiteraard strafbaar.

De registratie kun je gewoon in Nederland doen. Wat overblijft is het aanbrengen van het brandmerk. Daar moet je een creatieve oplossing voor zien te vinden. Gezien de problemen met de ICP in een aantal landen, zullen er zeker wel meer watersporters zijn met hetzelfde probleem.

Het aanbrengen van het brandmerk gebeurd door de Scheepsmetingsdienst. Misschien moet je daar eens langs gaan en het overleggen. Misschien kunnen ze het uitbesteden bij de Turkse collega's.

Men zal, gezien de Corona perikelen, mogelijk weinig zin hebben om lange reizen te maken.

Bram
Laatst bewerkt: 12 feb 2021 23:06 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 feb 2021 08:04 #1253127

brambo schreef :
Je mag de kentekenplaat wel zelf bevestigen.

Maar je moet deze wel zelf afhalen met als bewijs het kentekenbewijs. Verder moet je langs het RDW voor de controle van het chassisnummer en de verdere gegevens. De auto moet ook nog APK gekeurd worden. Voor Duitsland wordt een eventuele geldige duitse keuring overgenomen.

Hier zijn allemaal kosten mee gemoeid.

Je moet in Duitsland ook nog een tijdelijk kenteken verkrijgen en kort wegenbelasting betalen.

Komt nog bij de BPM, die al veel hoger is dan de teboekstelling van de boot.

Bij diefstal van de met een kadaster registratie is het registergoed en is het officieel je eigendom. Als de boot gestolen is en deze is doorverkocht ter goeder trouw, dan heb je weinig kans de boot weer terug in bezit te krijgen. Als registergoed kun je er zo weer over beschikken.

Wegslijpen van het brandmerk is terug te vinden en de micro-dots ook. Verder zijn er ook nog andere kenmerken en is het uiteraard strafbaar.

De registratie kun je gewoon in Nederland doen. Wat overblijft is het aanbrengen van het brandmerk. Daar moet je een creatieve oplossing voor zien te vinden. Gezien de problemen met de ICP in een aantal landen, zullen er zeker wel meer watersporters zijn met hetzelfde probleem.

Het aanbrengen van het brandmerk gebeurd door de Scheepsmetingsdienst. Misschien moet je daar eens langs gaan en het overleggen. Misschien kunnen ze het uitbesteden bij de Turkse collega's.

Men zal, gezien de Corona perikelen, mogelijk weinig zin hebben om lange reizen te maken.

Bram

dank je voor de uitleg Bram. Maar zonder brandmerk is de registratie niet compleet (heb overlegd met Kadaster, overigens heel aardige mensen). En inderdaad, nu willen ze niet reizen, dus is er inderdaad geen optie meer over mijn boot te registreren. Ik lig er nu niet wakker van, voorlopig varen we nog in Turkije. Ik wacht het gewoon rustig af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 feb 2021 08:49 #1253147

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
.. Maar zonder brandmerk is de registratie niet compleet (heb overlegd met Kadaster, overigens heel aardige mensen). En inderdaad, nu willen ze niet reizen, dus is er inderdaad geen optie meer over mijn boot te registreren.
En toen heb je contact opgenomen met ILenT om na te vragen of de huidige situatie kwalificeert als een "bijzondere omstandigheid" waarvoor de wet voorziet in de afgifte van een tijdelijke zeebrief zonder teboekstelling?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 feb 2021 08:58 #1253153

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Beste AA,

niet het kadaster brengt het Brandmerk aan maar de Scheepsmetingsdienst. Kadaster doet alleen de registratie. Daar moet je contact mee opnemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 feb 2021 10:29 #1253175

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
.. Maar zonder brandmerk is de registratie niet compleet (heb overlegd met Kadaster, overigens heel aardige mensen). En inderdaad, nu willen ze niet reizen, dus is er inderdaad geen optie meer over mijn boot te registreren.
En toen heb je contact opgenomen met ILenT om na te vragen of de huidige situatie kwalificeert als een "bijzondere omstandigheid" waarvoor de wet voorziet in de afgifte van een tijdelijke zeebrief zonder teboekstelling?

Dit lijkt mij een optie die zeker het uitzoeken waard is.

Maar of die tijdelijke zeebrief langer geldig is dan de tijd die Andre nog in de MED rond wil hangen is de vraag?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 feb 2021 12:28 #1253204

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Hangt er een beetje vanaf hoe pragmatisch en oplossingsgericht "mijn collega ambtenaren" te werk willen gaan en of ze daartoe door parlementariërs worden uitgedaagd denk ik. :whistle:
Vandaar dat ik schreef dat campagnetijd misschien wel dé tijd voor een brievencampagne (a la Amnesty Int) is. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 feb 2021 15:22 #1253232

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
.. Maar zonder brandmerk is de registratie niet compleet (heb overlegd met Kadaster, overigens heel aardige mensen). En inderdaad, nu willen ze niet reizen, dus is er inderdaad geen optie meer over mijn boot te registreren.
En toen heb je contact opgenomen met ILenT om na te vragen of de huidige situatie kwalificeert als een "bijzondere omstandigheid" waarvoor de wet voorziet in de afgifte van een tijdelijke zeebrief zonder teboekstelling?

nee, dat kan ik nog wel proberen, dank voor de tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 feb 2021 15:53 #1253242

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Amelie schreef :

Maar: ons schip is van 1999. In de koopakte staat geen HIN-nummer. En op ons schip heb ik dat nummer ook nog nooit ergens gezien. Het zou op de achterkant van de spiegel moeten zitten. (www.boatzilla.eu/nl/wat-een-ci...g%20worden%20vermeld.

Iemand enig idee waar ik dat nummer kan vinden? We hebben een OVNI 345.

Ben ook wel benieuwd naar dat HIN nummer. Mijn boot is technisch vaarklaar te water gelaten in 2000 en daarna afgebouwd door de eerste eigenaar. Daarom kreeg de boot ook geen officieel bouwnummer van de werf. Maar ik heb al wel sinds 2001 een ICP gehad. Hopelijk helpt dat en wellicht volstaat ook het motornummer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.799 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl