Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat mag een hulp of sleepdienst kosten?

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 15 sept 2015 23:21 #662760

Scarabee schreef :
Hoevaak zie je iemand in een bugatti van 1200 pk rondrijden met alleen een Rijbewijs B?
ik niet veel hoor, ik denk dat een doorsnee gezin het bij een 32-36 voeter wel op houdt en die zijn prima hanteerbaar.
een boot zinkt niet zo snel na een aanvaring met een andere boot met een snelheid van 4 knopen.
Als een waterski of een motorboot met snelheid ergens tegenaan koppen dan is dat meer dan een kwakje epoxy en wat 2c verf. aldus is het risico groter.

hmmmmm interessant om even over na te denken, het maakt dus kennelijk niet uit met wat je in moeilijkheden kunt komen, maar kennelijk alleen met de snelheid waarmee.

Dus als ik met mijn gezin op een 29ft zeilboot zit en geen flauw idee heb wat ik aan het doen ben en ik kom in een dikke bui op het IJsselmeer, dan is dat nog steeds minder gevaarlijk dan mijn neefje die verzot is op zijn zodiacje met 10 pk motortje maar die wel 21km/h kan.

Met andere woorden voor die bugatti van 1200 pk volstaat een b rijbewijs, ding gaat natuurlijk gruwelijk hard.
Dus dat fiatje 500 moet het maar zonder deugdelijke training of welke vorm van enige reglementaire wijsheden uitzoeken, op dezelfde weg met dezelfde borden, en dezelfde markeringen, dezelfde lichten.

Dus alleen de bugatti rijder snapt wat hij moet doen en de Fiat ach ja ik ga toch ook niet zo hard als jij........................
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 15 sept 2015 23:33 #662762

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Ik weet dat maar ik heb het ook niet over de TS, maar in het algemeen.
maar bij de TS was er ook geen sprake van paniek, wat wel positief is dat het hoogst waarschijnlijk geen 2de keer meer gaat gebeuren en misschien hebben er anderen ook wat van opgestoken. das 2 vliegen in 1 klap.

maar als we alles moeten gaan toetsen om op een kajuitzeilboot te mogen varen dan zouden we:

- Marifonie behalen
- VB I en II behalen
- Gecertificeerd CV, Gas en elektra installateur moeten zijn
- Gecertificeerd Dieselmonteur moeten zijn.
- Meteoloog moeten zijn.
- Cursus risico inventarisatie moeten volgen.

what else? zwem en veterstrik diploma.

Want anders ben je niet bekwaam om een dobber met slakkensnelheid te besturemm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 15 sept 2015 23:46 #662763

  • marin
  • marin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Tijd voor een Über-reddingsdienst-app?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 15 sept 2015 23:50 #662764

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Met dat bugatti verhaal bedoelde ik dat je niet veel onervaren zeilers zult zien hun schip van 15 meter.

Je moet het zien als risico, als je meer vermogen hebt heb je een grotere kans op letsel bij aanvaring (daarmee wordt bedoeld dat je harder kan, wilt niet zeggen dat je dat doet). daarom moet je getoetst worden vanwege het hogere risico.

Dus heeft een boot die een hogere snelheid kan bereiken een hoger risico gehalte. Nu is dat heel krom bij zeilboten want snelheid is helemaal niet relevant (zo snel gaat het niet).
Hebben wij meer te maken met boothandeling dan vermogen.

Daarom vind ik dat het geen zin heeft om alleen dit te verplichten, maar om o.a CWO lessen aan te moedigen of beter nog een aantal uur praktijkles verplichten icm de huidige theorie ivm regelgeving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 00:08 #662766

Scarabee schreef :
Ik weet dat maar ik heb het ook niet over de TS, maar in het algemeen.
maar bij de TS was er ook geen sprake van paniek, wat wel positief is dat het hoogst waarschijnlijk geen 2de keer meer gaat gebeuren en misschien hebben er anderen ook wat van opgestoken. das 2 vliegen in 1 klap.

maar als we alles moeten gaan toetsen om op een kajuitzeilboot te mogen varen dan zouden we:

- Marifonie behalen
- VB I en II behalen
- Gecertificeerd CV, Gas en elektra installateur moeten zijn
- Gecertificeerd Dieselmonteur moeten zijn.
- Meteoloog moeten zijn.
- Cursus risico inventarisatie moeten volgen.

what else? zwem en veterstrik diploma.

Want anders ben je niet bekwaam om een dobber met slakkensnelheid te besturemm

Laat ik je een andere hobby van mij voor houden ik ben ook vrij fanatiek paracutte springer, weet je wat ik er voor moet hebben doen om "alleen" uit een vliegtuig te mogen springen en aan een touwtje te trekken ???

Dat is alles hup springen, touwtje trekken, en zelfs als je dat even "vergeet" doet hij het voor je. :woohoo: hoe moeilijk kan het wezen......

Tuurlijk is het voor een zeiler niet belangrijk hoe hij :

1 In geval van nood een marifoon kan bedienen.
2 beetje verstand heeft van het weer en iets weet van een weerbericht
3 beetje een waterkaart kan lezen, hallo loop je vast komt de knrm toch gratis :whistle:
4 klein beetje weet wat de algemene regels op het water zijn
5 klein beetje weet dat die grappige dingen in het water geen kunstwerken zijn, maar boeien
6 of op de rivier weet waarom hij ineens tussen wal en schip zat, oooooh was daar dat blauwe bord met dat leuke witte lampje wat aan het knipperen was voor op die vrachtpoeper.....goh.

Ik weet wel bergen en hele volksstammen zijn het met me oneens, pfffff examen man ik zat nog in de luiers en toen zeilde ik al, ik heb dat papiertje echt niet nodig, ken ze allemaal en heb ze allemaal gehoord.

Denk jij dat iemand die al jaren op het water zit, het ondertussen van haver tot gort kent, zich druk maakt over een examentje???? echt niet.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 00:23 #662767

Scarabee schreef :
Met dat bugatti verhaal bedoelde ik dat je niet veel onervaren zeilers zult zien hun schip van 15 meter.

Je moet het zien als risico, als je meer vermogen hebt heb je een grotere kans op letsel bij aanvaring (daarmee wordt bedoeld dat je harder kan, wilt niet zeggen dat je dat doet). daarom moet je getoetst worden vanwege het hogere risico.

Dus heeft een boot die een hogere snelheid kan bereiken een hoger risico gehalte. Nu is dat heel krom bij zeilboten want snelheid is helemaal niet relevant (zo snel gaat het niet).
Hebben wij meer te maken met boothandeling dan vermogen.

Daarom vind ik dat het geen zin heeft om alleen dit te verplichten, maar om o.a CWO lessen aan te moedigen of beter nog een aantal uur praktijkles verplichten icm de huidige theorie ivm regelgeving.

nee okay dat is een goede!

Vorig jaar had ik toch echt een huurbak van een metertje of 11 in me kont bij den oever, en duurde geen uren of hij lag na de sluis vast aan de grond, geloof mij dat weekendje zeilen op die boot was omgeslagen in totale paniek.

Goed KNRM mocht ook weer opdraven, we keken elkaar aan, tja wat wil je dan............

of ze texas ooit hebben bereikt geen idee......

En ik ben echt niet de beste schipper of zeiler hoe je het ook noemen wilt, ook ik maak oepsjes en blundertjes no doubt about it.
En of ik alle regels tot in de puntjes ken.......kan je verzekeren: echt niet.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 16 sept 2015 00:28 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 05:05 #662771

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Volgens mij zijn we er al wanneer een zeiler die niet echt gered hoeft te worden (touw in schroef / brandstof etc) zich laat ophalen door een commerciele. Maar dan wel een sleep tarief krijgt en geen bergings tarief. Dan kan de KNRM de "R" waarmaken, de berger kan gaan bergen en de sleper verleent anwb diensten.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 06:10 #662778

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29419
Maar wáár komt nu dat bedrag van €3000,- vandaan?

Verder constateer ik dat dit draadje gevuld is met:
- De aller beste stuurlui
- Lieden de de maatschappelijke verandering in de watersport willen ontkennen
- Lieden die niet begrijpen hoe een convenant werkt
- Lieden die niet de moeite nemen om de statuten te lezen en deze zelf invulling geven.
- Stuurlieden met veel lawaai en weinig wol.
- Stuurlieden met beperkt of geen realiteits-besef
- Stuurlui die lekken naar de buitenwereld

Waar het kennelijk niet mee gevuld is:
- Stuurlieden die in paniek kunnen raken
- Stuurlieden die fouten maken bij accepteren van hulp
- Stuurlieden die hun schip niet beheersen
- Stuurlieden die in moeilijkheden raken
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 06:13 #662779

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3051
ZNoballast schreef :
Het is toch te zot voor woorden dat een vrijwilligersorganisatiie opgericht voor het redden van mensen in nood zich laat misbruiken als waterwegenwacht. Vrijwilligers worden uit hun werk gehaald om iemand met een lijn in de schroef, brandstof gebrek of whatever wat voor pech geval van het water af te slepen. Dit allemaal omdat de pechvogel er de voorkeur aan geeft om zich gratis te laten helpen. Daar zit dus de crux. En dat allemaal vanwege vermeend levensgevaar waaruit men "gered" moet worden. De vrijwilliger moet immers bij zijn baas ook de noodzaak voor zijn werkverzuim kunnen verantwoorden.

Er is ook behoefte aan bergers, anders zouden die niet bestaan. Professionals met materieel gericht op het helpen bij pech op het water, of erger in geval van levensbedreigende situaties en zij als enigen ter plaatse (kunnen) zijn. In het laatste geval bestaan er berekeningen op basis van waaruit deze hulp gedeclareerd kan worden. Het gaat dan om aanzienlijke bedragen waarover kennelijk ook overeenstemming is met verzekerings maatschappijen. Gaat het om relatief simpele hulp dan is het blijkbaar ook mogelijk om in het kader van levensgevaar toch een (exhorbitant) hoge vergoeding te claimen. Ook dat is te zot voor woorden.

Is een soort van prijslijst nou zo moeilijk. Een prisjlijst voor pech gevallen waarbij meestal ook gesleept moet worden. En dan zonder de "wat als" scenario's om het maar als een levensreddende aktie te kunnen verantwoorden. En ook geen verzekeringswerk, dat zou het vangnet voor echte calmiteiten moeten zijn. Geen verschil tussen berger en KNRM, beide hanteren dezelfde tarieven voor pech hulp. Met goede afspraken ontsttaat er dan een herverdeling van hulp waarbij de berger zonder zich aan piraterij schuldig te maken met redelijke tarieven kan bestaan en de vrijwilligersorganisatie zich weer kan toeleggen waarvoor ze zijn opgericht (en dat is niet bij Bf.1 een bootje met motorstoring van het water af halen)

Met pech op de vluchtstrook is ook een potentieel levensgevaarlijke situatie. Toch is er geen zinnige politieman, bramdweer of ambulance te vinden die dan je auto gaat afslepen. Daar is de berger dan weer voor.

Ik ben al vele decennia donateur maar het begint mij tegen te staan om de steeds vaker voorkomende waterwegenwachtakties te blijven sponsoren.

Amen en + veel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 06:33 #662785

De KNRM mag helemaal zelf besluiten wat ze wel en niet willen doen.
Dat ze ooit de zee op roeiden om drenkelingen op te vissen doet er niet toe, en de naam met een R erin ook niet.

En dat doen ze dus, hun eigen keuzes maken. Daarmee is de kous af en doet alle geschreeuw en geblaat erover er helemaal niet meer toe.

Het gezeur over al die arme werkgevers die steeds wegrennende medewerkers moeten tolereren voor alweer een redding word ik ook een beetje moe.
Liever een fitte KNRMvrijwilliger in dienst dan een ongezonde dikke roker die 20 keer per dag 'even' een sigaretje gaat roken (3 uur werktijd kwijt) en die een dure, extra stevige stoel nodig heeft :evil: en vaak 'ziek' is.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 sept 2015 06:42 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 06:46 #662787

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27770
Baasklusje schreef :
Liever een fitte KNRMvrijwilliger in dienst dan een ongezonde dikke roker die 20 keer per dag 'even' een sigaretje gaat roken (3 uur werktijd kwijt) en die een dure, extra stevige stoel nodig heeft :evil: en vaak 'ziek' is.

Conclusie: alle rokende KNRM-vrijwilligers moeten eruit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 06:48 #662788

+1, Capo :whistle: .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 06:48 #662789

lodewijk stegman schreef :

Conclusie: alle rokende KNRM-vrijwilligers moeten eruit!

alleen de dikke rokers.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 06:49 #662790

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15075
Saeftinghe schreef :
Zoiets als een chirurg tijdens een operatie aan mijn belang moet denken en niet hoe hij z´n hypotheek bij elkaar moet sprokkelen.

De chirurg zal wel meevallen. Maar over de OK-assistent kun je wel zorgen maken.
Geld kunnen we maar 1 keer uitgeven dus blijft het zaak om na te denken waaraan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 06:52 #662791

Ik weet niet wie ik erger vind, rokers die een paar keer per dag 10 minuten weg zijn of niet-rokers die daar een paar keer per dag 15 minuten over staan te zeiken bij de koffie-automaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 06:54 #662792

Saeftinghe schreef :
Zoiets als een chirurg tijdens een operatie aan mijn belang moet denken en niet hoe hij z´n hypotheek bij elkaar moet sprokkelen.

Over hypotheken hoef je je binnenkort geen zorgen meer te maken.
Daar krijg je over een paar jaar geld bij toé!

Waar je bang voor moet worden is voor rijke chirurgen, die moeten dan betalen om hun spaargelden ergens te kunnen stallen.

Mark my words.... over 10 jaar is het zover. Het aanbod van geld wordt groter dan de vraag ernaar, en dan draait het prijsmechanisme om. Betalen om te sparen, geld toe bij een lening.

Voor de bank maakt het niet uit!

En waar je dan écht voor moet oppassen is Rijke Berggieren. Die sleepjes worden nog duurder. :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 sept 2015 06:56 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 06:58 #662793

Evaluationcopy schreef :
Ik weet niet wie ik erger vind, rokers die een paar keer per dag 10 minuten weg zijn of niet-rokers die daar een paar keer per dag 15 minuten over staan te zeiken bij de koffie-automaat.

Dat is simpel.
De rokers zijn minder erg, want die gaan 10 jaar eerder dood en kosten veel minder aan zorg, de laatste 20 jaar. Ze gaan nl in korte tijd dood. Prima voor de verzekering en alle anderen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 06:59 #662794

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27770
Evaluationcopy schreef :
Ik weet niet wie ik erger vind, rokers die een paar keer per dag 10 minuten weg zijn of niet-rokers die daar een paar keer per dag 15 minuten over staan te zeiken bij de koffie-automaat.

Ik compenseer dat niet-roken met een paar keer per dag 10 minuten ZF-en!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 07:01 #662795

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Afgelopen zomer op de VHF typisch iets gehoord zoals het volgens mij niet zou moeten.

zeiljacht:
"Schiermonnikoog hier zeiljacht ......., ik lig met motorpech äfgemeerd voor de sluis van lauwersoog"
Schiermonnikoog:""hier Schiermonnikoog zeg het maar"
zeiljacht:"Ik ben al 60 jaar lid van de KNRM. Zou de reddingsboot mij naar binnen kunnen slepen en naar een werf kunnen brengen"
Schiermonnikoog:"euh, dat weet ik niet maar ik bel de schipper wel even...."
5 min later...
Schiermonnikoog:"zeiljacht...... de KNRM komt er aan.)

Ik weet natuurlijk niet meer wat exact de tekst was. Maar dit lijkt me ook typisch iets wat juist geen klus voor de KNRM is. Ook is het hier denk ik niet de KWC geweest die bepaalde of de KNRM uitvoer.

Overigens was het een leuk gesprek om te volgen. De schipper kon nl maar erg moeilijk met de VHF omgaan....

Natuurlijk ben ik lid van de KNRM als ik in NOOD zit wil ik wel graag geholpen worden. Maar ik probeer wel eers of ik mezelf kan redden ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 07:03 #662797

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27770
Baasklusje schreef :
Evaluationcopy schreef :
Ik weet niet wie ik erger vind, rokers die een paar keer per dag 10 minuten weg zijn of niet-rokers die daar een paar keer per dag 15 minuten over staan te zeiken bij de koffie-automaat.

Dat is simpel.
De rokers zijn minder erg, want die gaan 10 jaar eerder dood en kosten veel minder aan zorg, de laatste 20 jaar. Ze gaan nl in korte tijd dood. Prima voor de verzekering en alle anderen.

Nou.. zeker weten? Ze worden voor ze dood gaan misschien eerst nog even een paar jaar behandeld voor longkanker. Tel uit je winst.

Overigens zijn dit soort berekeningen van het type die volgens jongeman Klaver onder 'economisme' vallen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 07:03 #662798

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Evaluationcopy schreef :
Ik weet niet wie ik erger vind, rokers die een paar keer per dag 10 minuten weg zijn of niet-rokers die daar een paar keer per dag 15 minuten over staan te zeiken bij de koffie-automaat.

Conclusie: Rokers drinken geen koffie?

Ik denk juist dat we roken moeten stimuleren. Het meeste verzuim en gebruik van de ziektekosten gelden komt van de zogenaamde gezonde sporters. De enkeltjes, de fysio, de botbreuken etc. En dan worden ze nog oud ook met hun ouderdoms suiker, reuma en alzheimer. Moet je eens kijken wat die allemaal uit de pot graaien. Dan kan je beter op tijd met longfalen het veld ruimen, heb je nog extra acccijns betaald ook. Net zoals we roken extra belasten moeten we sporten ook extra belasten en zou een sporter een toeslag moeten betalen op zijn pensioen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 07:04 #662799

Baasklusje schreef :
Evaluationcopy schreef :
Ik weet niet wie ik erger vind, rokers die een paar keer per dag 10 minuten weg zijn of niet-rokers die daar een paar keer per dag 15 minuten over staan te zeiken bij de koffie-automaat.

Dat is simpel.
De rokers zijn minder erg, want die gaan 10 jaar eerder dood en kosten veel minder aan zorg, de laatste 20 jaar. Ze gaan nl in korte tijd dood. Prima voor de verzekering en alle anderen.
En krijgen dus minder pensioenuitkering.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 07:13 #662802

Waarom helpen zeilers elkaar zo weinig als het om slepen bij motorstoring gaat? :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 07:13 #662804

Wat ik deze zomer meemaakte. In de Grevelingen aan de Mosselbank bij een stevige wind 5 a 6 west kreeg een vertrekkend zeiljacht een lijn in de schroef en liep hierdoor vast op het oostelijk eilandje. Lijnen vanaf de kant af laten zakken en met een paar man bootje terug naar de steiger getrokken, prima. Stoere madame het water in met een mes maar lukte niet, saildrive zat echt muurvast.

Er lag een bootje of 15 denk ik en ze werden allemaal benaderd voor een sleepje de volgende ochtend naar Herkingen maar niemand durfde het aan. Ik zei ze dat ik het wel zou doen als ze niemand konden vinden (met de kleinste boot die er lag). Volgende ochtend zag ik haar weer tevergeefs over de steiger lopen bij iedereen aankloppend, maar nee hoor. Goed, afgemeerd, lijntje uitgeworpen en voorzichtig het haventje uitgemanouevreerd en naar Herkingen gesleept met een knoop of 3 (komen die 10 pk's teveel ook nog eens van pas). Aangekomen bij de kraan snelheid geminderd, los gegooid, meneer keurig remmend met een putsemmer en kon netjes aanleggen. Mensen blij, leuke ervaring voor ons.

Stel dat ze nóg eens 24 uur later nog niemand hadden gevonden, wat moet je dan? Mag je dan wel de KNRM inschakelen voor een sleepje? Er was niet direct nood, maar het zeilend alternatief was geen optie (meneer was ook nog eens hartpatiënt vertelden ze)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 07:14 #662806

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27770
Baasklusje schreef :
Mark my words.... over 10 jaar is het zover. Het aanbod van geld wordt groter dan de vraag ernaar, en dan draait het prijsmechanisme om. Betalen om te sparen, geld toe bij een lening.

Wie veel geld heeft dat niks oplevert gaat daar niet oneindig naar zitten kijken, maar gaat het in zaken steken waarvan de waarde nog wel op peil blijft of stijgt. Huizen bijvoorbeeld (men maakt zich nu alweer zorgen over oververhitting van de huizenmarkt; in het Verenigd Koninkrijk is die al overhit) of het nieuwe goud (zeldzame aarden, ofzo).
Zodra het geld in die richting wegstroomt en voor enige tijd wordt vastgezet, neemt de hoeveelheid rondklotsend geld af en gaat de rente weer stijgen.

Dat duurt geen vijf jaar meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl