Scarabee schreef :
Ik weet dat maar ik heb het ook niet over de TS, maar in het algemeen.
maar bij de TS was er ook geen sprake van paniek, wat wel positief is dat het hoogst waarschijnlijk geen 2de keer meer gaat gebeuren en misschien hebben er anderen ook wat van opgestoken. das 2 vliegen in 1 klap.
maar als we alles moeten gaan toetsen om op een kajuitzeilboot te mogen varen dan zouden we:
- Marifonie behalen
- VB I en II behalen
- Gecertificeerd CV, Gas en elektra installateur moeten zijn
- Gecertificeerd Dieselmonteur moeten zijn.
- Meteoloog moeten zijn.
- Cursus risico inventarisatie moeten volgen.
what else? zwem en veterstrik diploma.
Want anders ben je niet bekwaam om een dobber met slakkensnelheid te besturemm
Laat ik je een andere hobby van mij voor houden ik ben ook vrij fanatiek paracutte springer, weet je wat ik er voor moet hebben doen om "alleen" uit een vliegtuig te mogen springen en aan een touwtje te trekken ???
Dat is alles hup springen, touwtje trekken, en zelfs als je dat even "vergeet" doet hij het voor je.

hoe moeilijk kan het wezen......
Tuurlijk is het voor een zeiler niet belangrijk hoe hij :
1 In geval van nood een marifoon kan bedienen.
2 beetje verstand heeft van het weer en iets weet van een weerbericht
3 beetje een waterkaart kan lezen, hallo loop je vast komt de knrm toch gratis

4 klein beetje weet wat de algemene regels op het water zijn
5 klein beetje weet dat die grappige dingen in het water geen kunstwerken zijn, maar boeien
6 of op de rivier weet waarom hij ineens tussen wal en schip zat, oooooh was daar dat blauwe bord met dat leuke witte lampje wat aan het knipperen was voor op die vrachtpoeper.....goh.
Ik weet wel bergen en hele volksstammen zijn het met me oneens, pfffff examen man ik zat nog in de luiers en toen zeilde ik al, ik heb dat papiertje echt niet nodig, ken ze allemaal en heb ze allemaal gehoord.
Denk jij dat iemand die al jaren op het water zit, het ondertussen van haver tot gort kent, zich druk maakt over een examentje???? echt niet.