Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen?

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 11:17 #700230

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
boarderbas schreef :
Ik zou wel weer meer aandacht willen voor het opknappen van oudere boten. Als er al aandacht voor oudere schepen is in de watersportbladen gaat het over het slopen van zogenoemde 'end of life' boten die technisch nog goed zijn, vermeende milieuproblemen en dergelijke.

Er is te weinig aandacht in de reguliere watersportpers voor de lol van het opknappen, en van de mogeijkheid voor bijvoorbeeld jongeren om low-budget met zeilen te beginnen. Alle nadruk op de nieuwste modellen en snufjes bevestigen het idee dat watersport duur is, en werkt vergrijzing van de watersport in de hand.

Erg kort gezegd, gaat 80% van het blad over dingen die voor 95% van de lezers onbereikbaar is. Heerlijk om te lezen hoor, verre reizen, glimmende boten, accessoires voor de vermogenden...

Vanzelfsprekend zit de "omzet" van de branche daar en leeft een blad van de advertenties en gesponsorde vaartests.

Maar wat zou het mooi zijn als je eens wat vaker denkt "verrek!" en met gloeiende oortjes van inspiratie het blad weglegt.

Hier kan ik me voor 100% in vinden!
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 11:26 #700231

Ik zou het leuk vinden als de techniek wat meer aandacht krijgt. Ook wanneer de experts hun zegje doen mag het van mij wel wat dieper op de materie ingaan.
Intensievere tests van zeilboten onder verschillende omstandigheden zou ook leuk zijn, als daar budget voor is.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 11:36 #700232

Iets meer richting Practical Boatowner zou ik waarderen: meer doe-het-zelf en gebruikte boten reviews, eventueel door een opstappende vrijwilliger.

Allemaal al eerder gedaan door resp. PBO, WK en Zilt, vind het moeilijk te bepalen waardoor Zeilen zich kan onderscheiden. Wellicht door alle drie te doen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 11:44 #700234

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik zelf ben niet lid van het blad en ken het verder niet maar de redactie heeft mij gevraagd of ze mij mogen interviewen ivm mijn kennis over het behoud van oude motoren, en dat ik belangloos de site dieseldokter run.
Hun doen is na jaren enig zins stuurloos te hebben gedobberd door de uitgever weer en blad te worden voor zowel oude schepen en het opknappen er van en ook natuurlijk voor nieuw spul. Het blad is voor het onderhoud van oude schepen en water er bij komt redelijk afhankelijk van de stukken die leden of ander auteurs die stukken schrijven over hun project
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 11:56 #700236

Wat mij betreft mag het een glossy blijven en hoeft het niet helemaal geitenwollensok te worden.

Maar de technische artikelen zijn wat mij betreft meestal te gecondenseerd en missen goede referenties naar verdieping. Het schampt het onderwerp nét en vertaling naar de praktijk (die sterk wisselt) is voor de lezer soms lastig.

Verder mis ik een beetje de "trendwatcher" functie. Het gemiddelde touwtje in de watersportzaak is niet meer het touwtje van 15 jaar gelden. Hoe ga je dat als watersporter in je voordeel laten werken en hoe verwerk je dat?

Boordelectronica. Waar investeer je in en wat zijn de voor- en nadelen. Leuk dat er wordt uitgelegd hoe handig je een RM systeem installeert, maar wat zit er áchter die keus.

Als Nederlandse "authoriteit" mag het analystisch vermogen wel wat omhoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 13:25 #700257

@ barendkol:

A) wat ik altijd leuk vindt in YM is het artikel dat ze 1 dag meezeilen met een eigenaar van een zeiljacht van een paar jaar oud tot soms 40'jaar oud. Naast dat de boothistorie van de werf en de historie van de specifieke boot in het voetlicht komt, incluis zeileigenschappen, wordt dan ook de thuis/jachthaven in het voetlicht gebracht met de keuze waarom en de pro's &con's van betreffende haven.

B) daarnaast is het voor veel lezers denk ik interessant om voor elke uitgaven een werfbezoek te doen. Historie en het waarom van de huidige koers is leuk. Sommige werven hebben open dagen, die kunnen natuurlijk ook gelijk mee besproken worden.

C) voor mijn gevoel is er al meer aandacht voor wedstrijdzeilen. Echter het blad zou natuurlijk nog veel meer een medium voor het jeugdzeilen kunnen worden. Elke uitgaven een actieve vereniging met actieve jeugd in het voetlicht ?

D) geartest - jachten testen is wellicht te duur en intensief. Jachttesten worden wereldwijd uitgevoerd. Je zou gewoon testen in kunnen kopen. Wat wel kan en behoefte aan is zijn wellicht gewoon geartests. Dit gebeurd soms al wel in zeilen echter niet structureel. Dus testen van zeilpakken, testen van apparatuur, testen wandspanners ( vangoedkope chinese zooi tot high end) etc

Heb nog wel meer ideeen maar wellicht hebben jullie er wat aan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 14:33 #700262

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Iets meer richting Practical Boatowner zou ik waarderen: meer doe-het-zelf en gebruikte boten reviews, eventueel door een opstappende vrijwilliger.

Als je op het YBW forum kijkt dan zie je dat ook voor Practical Boat Owner min of meer dezelfde discussie loopt. Uit het feit dat zelfs dit blad met z'n veel grotere lezerspotentie met hetzelfde probleem kampt blijkt hoe structureel het vraagstuk is. Door het haasje over tussen teruglopende lezersaantallen en de verschuiving van print- naar on-line advertising moet het traditionele blad op zoek naar een heel ander verdienmodel.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 15:19 #700277

Nachtvlinder schreef :
Iets meer richting Practical Boatowner zou ik waarderen:

Helemaal mee eens. Ik ben iemand die in een bootje van meer dan tien jaar oud wat scharrel.(ijsselmeer/wad/friesland). Ik heb een prima bootje en ben niet van plan de komende tien wat anders te kopen. Dit is volgens mij van toepassing voor veel zeilers. Soms zie ik wel eens een WK of een Zeilen (oude stijl) en dan weet ik weer waarom ik deze bladen nooit koop. Ik weet best dat je mooi kan zeilen rond de Azoren, maar dat kan ik niet qua tijd/geld. Ik weet best dat een boot van 200k beter/sneller/mooier is dan een boot van 30k maar ik hoef geen nieuw boot (en heb er geen geld voor (over)). Ik weet best dat de boten van de Volvo Ocean Race heel hard gaan maar ik ben maar een amateur.

Bladen dit mij het meeste aanspreken zijn PBO en Palstek. Het zou mooi zijn als Zeilen wat die kant op zou gaan. Dus over kleine reparaties/verbeteringen, zeiltrim, handig trucjes, leuke vaargebieden, vergelijken van low budget, dus tweedehandse, bootjes.
Overigens ging PBO laatst wel erg ver toen er een paginagroot artikel in stond van hoe je een hamer moet gebruiken.


Aanvulling: Nadat ik het bovenstaande schreef keek ik sinds jaren weer eens op www.zeilen.nl en zowaar onder www.zeilen.nl/c/vaartips/ zag dat er iets aardigs aan het ontstaan is. Doet denken aan PBO! Prima dus!
Laatst bewerkt: 26 jan 2016 15:25 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 17:54 #700300

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
De Waterkampioen heb ik er destijds uit gegooid omdat ik niet geïnteresseerd ben in motorboten en ook niet van plan ben om te betalen voor ontiegelijk veel pagina’s met advertenties voor zaken die me totaal koud laten.

Een nummer staat me nog bij.
Destijds was er een of andere politicus, een zekere Bas de Gaay Fortman, die ook zeilde en bovendien twee knappe dochters had, die allebei bij pa aanboord, met een grote foto op de, naar ik me herinner, voorpagina stonden met - voor die tijd heel normaal - blote borsten.
Zucht, waar is die tijd gebleven?

Na deze, helaas, eenmalige actie, verviel De Waterkanpioen in oubollig gedoe en had voor mij afgedaan.

De Spiegel der Zeilvaart was de volgende.
Ondanks dat het een mooi blad was met af en toe zeer interessante artikelen, kon het me na een aantal jaren ook niet meer bekoren en kwam Zeilen in de bus.

Helaas, ook Zeilen werd een advertentie blaadje dat ik, na een jaar of wat de deur uit knikkerde.
Niet dat ik daarmee van ze af was, o nee!
Ik kreeg post met de vraag waarom ik had opgezegd.
Nu mogen ze dat gerust vragen maar of ik genegen ben om daar antwoord op te geven, is een andere zaak.
Niet dat ze snel opgeven, want nog steeds was ik niet van ze af.
Op zekere dag ging de telefoon en probeerde een of ander vlot gebekte tante bij de uitgever, me met een stortvloed van woorden te overtuigen dat ik echt niet zonder “Zeilen” kon en omdat ze me zo aardig vond, had ze ook nog een “leuke aanbieding” voor me.
Na dit gesprek, schaamde ik me een beetje voor de manier waarop ik het beëindigde.
Dat schamen hield op toen ik, van tijd tot tijd, aan mij persoonlijk gerichte post kreeg en er bij mij visioenen van bombrieven opkwamen.
Begrijpen die lui nu niet dat néé ook wel eens echt NÉÉ kan betekenen?

Sindsdien koop ik af en toe losse Britse of Duitse watersportbladen en waag me niet meer aan een abonnement.
Laatst bewerkt: 26 jan 2016 17:54 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 17:59 #700305

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
keeszeiler schreef :
Nachtvlinder schreef :
Iets meer richting Practical Boatowner zou ik waarderen:


Aanvulling: Nadat ik het bovenstaande schreef keek ik sinds jaren weer eens op www.zeilen.nl en zowaar onder www.zeilen.nl/c/vaartips/ !

En bij artikel Vervuilde tank geeft veel ergernis foto van mij hoe je tankt op de Kaap Verden vroeger in 2004 :)
overigens geen problemen met die diesel gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 18:23 #700310

keeszeiler schreef :
Overigens ging PBO laatst wel erg ver toen er een paginagroot artikel in stond van hoe je een hamer moet gebruiken.

Eens, dat gaat te ver. Daarvoor is er dit forum tenslotte...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 18:56 #700313

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Ja, maar dan eerst 450 reacties over welke hamer het beste is!
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 19:11 #700318

MvN schreef :
Ja, maar dan eerst 450 reacties over welke hamer het beste is!
Niet de beste maar de veiligste.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 19:19 #700321

boarderbas schreef :
Erg kort gezegd, gaat 80% van het blad over dingen die voor 95% van de lezers onbereikbaar is. Heerlijk om te lezen hoor, verre reizen, glimmende boten, accessoires voor de vermogenden...
Dat is gewoon een kwestie van je prioriteiten juist stellen. Als je echt al die verre reizen wilt maken per boot en een 'glimmende' boot wilt hebben, dan kun je dat, maar je moet er een hoop andere dingen voor laten. Dat wil men tegenwoordig natuurlijk niet meer, want alles is zo leuk en men wil alles doen. Consequentie is dat je alles maar èhalfè kunt doen.

Dat gezegd hebbende, ik lees hier boven dat 'Zeilen' meer als andere bladen moet gaan doen (PBO word oa genoemd) Is het dan niet makkelijker om gewoon dat blad te gaan lezen? En als je echt dieper op technische materie wilt in gaan dan neem je toch een abbo op een vakblad? Neem 'Seahorse' of 'Practical boatbuilder' bijvoorbeeld.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 jan 2016 20:33 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 19:29 #700327

  • Ameesing
  • Ameesing's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1557
Ik ben geen lid van het blad, lees het af en toe eens, als ik er tegen aanloop maar denk er nooit over na om het te kopen, laat staan dat ik mij erop verheug!
Eigenlijk om de redenen die al beschreven zijn;

Tuurlijk is het leuk om te lezen over de nieuwste en duurste snufjes en de mooie plekken, maar wat afwisseling in iets wat voor ons ook haalbaar is zou fijn zijn!

- de gewone (niet al te dure en al verouderde zeilboot) tourzeilers
- leuke (dag/vakantie) tochten
,de havens en de omgeving
- zeilen met kinderen (gezin)
- leuke verslagen over "regionale " wedstrijden
- ik vaar mee met...
- reisvoorbereiding
-zeiltechnieken

Etc. Iets waar je je in kan herkennen/verplaatsen en iets aan hebt.

Met hier en daar ook een lekker over de top artikel!

Wie weet ga ik er nog naar uitkijken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 26 jan 2016 20:18 #700339

Ik ben het helemaal met Erik eens. Ik denkt dat het voor heeeeel veel mensen mogelijk is om mooie reizen te maken en een geweldige boot te kopen, zolang je maar wilen bereid bent om keuzes te maken.

Ik ben fanatiek lezer van het blad Zeilen (eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik een hele boel oude nummers op de kop heb getikt via marktplaats (ik moet ook keuzes maken :blush: )
Ik kan echt genieten van de verhalen over verre reizen, ik ben nu bij de jaargang 2006 met de verhalen over een gezin met een ovni langs de Afrikaanse kust. geweldig om te lezen! Ook al zal ik het zelf waarschijnlijk nooit doen.

Ik vindt de verhalen van de nieuwe boten op de markt niet zo interessant (misschien dat ik de reviews die nu in zeilen staan over 10 jaar wel interessant vindt als ik er dan een tweedehands kan kopen)

Ik vindt tot nu toe alle zeilen van voor 2006 geweldig. Over de zeilen magazines van na 2006 heb ik niet echt een mening. Maar volgend jaar heb ik ook een abonnement want dan ben ik door mijn voorraad heen vrees ik...

Ik zou in het blad het liefst zo veel mogelijk diversiteit zien in de onderwerpen met zo min mogelijk reviews van schepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 27 jan 2016 08:02 #700416

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
Erg kort gezegd, gaat 80% van het blad over dingen die voor 95% van de lezers onbereikbaar is. Heerlijk om te lezen hoor, verre reizen, glimmende boten, accessoires voor de vermogenden...
Dat is gewoon een kwestie van je prioriteiten juist stellen. Als je echt al die verre reizen wilt maken per boot en een 'glimmende' boot wilt hebben, dan kun je dat, maar je moet er een hoop andere dingen voor laten. Dat wil men tegenwoordig natuurlijk niet meer, want alles is zo leuk en men wil alles doen. Consequentie is dat je alles maar èhalfè kunt doen.

Dat gezegd hebbende, ik lees hier boven dat 'Zeilen' meer als andere bladen moet gaan doen (PBO word oa genoemd) Is het dan niet makkelijker om gewoon dat blad te gaan lezen? En als je echt dieper op technische materie wilt in gaan dan neem je toch een abbo op een vakblad? Neem 'Seahorse' of 'Practical boatbuilder' bijvoorbeeld.

Persoonlijk ben ik afgehaakt toen in Zeilen binnen korte tijd 1) werd gesteld dat een 40-voeter van net geen 200 k€ "een leuke instappersboot" was, als onderdeel van een test / impressie en 2) een redacteur aan het eind van een artikel over de Biesbosch schreef dat 'ie het best leuk vond, maar niet snel nog eens terug zou komen, "want daarvoor ben ik toch teveel een zeiler".

Dat waren, na een periode waarin voor mijn gevoel de nadruk wel heel erg op "vertrekkers" was komen te liggen, de spreekwoordelijke druppels. Ik kon mij niet langer vereenzelvigen met de definitie van "zeiler" die kennelijk op de redactie had postgevat en op basis waarvan de inhoud van het blad werd vormgegeven.
Dus abonnement opgezegd en na wat omzwervingen tot - nog steeds - grote tevredenheid een abonnement op Water Craft magazine genomen. De nadruk zal wellicht voor veel anderen weer wat teveel op (plak-)hout liggen, maar ik word er bij die plof op de deurmat elke twee maanden nog steeds net zo blij van als in de eerste jaren van mijn abonnement op Zeilen.
Ook technische materie wordt niet geschuwd, maar is wel toegespitst op wat een amateur, met een eindig budget, kan behappen.

En nu kan het best wel zijn dat er op de burelen van Zeilen inmiddels zoveel is veranderd dat de inhoud weer meer bij mijn belevingswereld aansluit. Maar dan weet ik toch inmiddels van mijzelf dat ik me bij dit soort keuzes net zo gedraag als bij de jaarlijkse zorgverzekering-tombola: zolang ik tevreden ben met wat ik heb, voel ik erg weinig aandrang daar verandering in aan te brengen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 27 jan 2016 08:12 #700417

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ik hoop dat er bij zeilen goed mee gelezen wordt. Misschien wordt het dan weer wat ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 27 jan 2016 11:02 #700459

We lezen zeker mee! Ik heb al een hoop dingen gezien waar we zeker wat mee kunnen. Zeilen wil graag HET vertrekpunt voor de actieve zeiler zijn. Er is een hoop gebeurd de afgelopen maanden en we willen met de hulp van de lezer nog verder verbeteren.

Dus heel graag tips, ideeën of misschien wel een verhaal te vertellen. Kom maar op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 27 jan 2016 12:19 #700478

Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
Erg kort gezegd, gaat 80% van het blad over dingen die voor 95% van de lezers onbereikbaar is. Heerlijk om te lezen hoor, verre reizen, glimmende boten, accessoires voor de vermogenden...
Dat is gewoon een kwestie van je prioriteiten juist stellen. Als je echt al die verre reizen wilt maken per boot en een 'glimmende' boot wilt hebben, dan kun je dat, maar je moet er een hoop andere dingen voor laten. Dat wil men tegenwoordig natuurlijk niet meer, want alles is zo leuk en men wil alles doen. Consequentie is dat je alles maar èhalfè kunt doen.

Dat gezegd hebbende, ik lees hier boven dat 'Zeilen' meer als andere bladen moet gaan doen (PBO word oa genoemd) Is het dan niet makkelijker om gewoon dat blad te gaan lezen? En als je echt dieper op technische materie wilt in gaan dan neem je toch een abbo op een vakblad? Neem 'Seahorse' of 'Practical boatbuilder' bijvoorbeeld.

Erik, ik snap je reactie, maar wat mij betreft sla je naast de spijker. Een blad zou niet moeten opvoeden. Je wilt je potentiële lezersgroep groot hebben en (tenminste de mensen die er in loondienst zijn) een fijn blad maken voor die lezersgroep. En wel in het nu, met de gebruiken van nu.

Dat je als redacteur een beetje je perspectief ontnomen wordt door al het nieuws en moois waarover te schrijven (en aan te verdienen) is dat is begrijpelijk.

Maar stel dat ik -als gedachtenoefening-, 75% van de ligplaatshouders in, laten we zeggen, Medemblik aan wil spreken, dan zou ik zelf toch een klein deel van de inhoud van het blad reserveren voor actuele topics die de gemiddelde ligplaatshouder bezighoudt. Daar naast móet er natuurlijk wat te dromen blijven en wil je de noviteiten onder de aandacht brengen. Maar één of twéé "dossiers" per maand zou het blad waardevoller maken en "bewaardevoller".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 27 jan 2016 13:43 #700495

BarendKol schreef :
We lezen zeker mee! Ik heb al een hoop dingen gezien waar we zeker wat mee kunnen. Zeilen wil graag HET vertrekpunt voor de actieve zeiler zijn. Er is een hoop gebeurd de afgelopen maanden en we willen met de hulp van de lezer nog verder verbeteren.

Dus heel graag tips, ideeën of misschien wel een verhaal te vertellen. Kom maar op!

Wat wil de actieve zeiler? Zeiler is voor mij een hobby die mij vrijheid geeft en zelfredzaamheid leert.

Maar hoe het echt zit? Ik vond een leuk rapportje (210 pag :-) )

www.friesemeren.nl/assets/file...erzoek%20Fryslan.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 27 jan 2016 14:38 #700516

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
keeszeiler schreef :

Wat wil de actieve zeiler? Zeiler is voor mij een hobby die mij vrijheid geeft en zelfredzaamheid leert.

Maar hoe het echt zit? Ik vond een leuk rapportje (210 pag :-) )

www.friesemeren.nl/assets/file...erzoek%20Fryslan.pdf

Of het promotiewerk van Eerde Beulakker, "Onderscheid moet er zijn : pleziervaren in Nederland, een cultuurgeschiedenis". Is in de boekhandel verkrijgbaar, of te downloaden van de website van de UNiversiteit Leiden, voor verdere inzichten in hoe het zit en zat. :)

Ter gelegenheid van z'n promotie heeft hij nog een aardig interview gedaan met de Mare: http://www.mareonline.nl/archive/2012/04/04/iedereen-een-boot
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 27 jan 2016 15:46 #700530

JotM schreef :

Persoonlijk ben ik afgehaakt toen in Zeilen binnen korte tijd 1) werd gesteld dat een 40-voeter van net geen 200 k€ "een leuke instappersboot" was, als onderdeel van een test / impressie en 2) een redacteur aan het eind van een artikel over de Biesbosch schreef dat 'ie het best leuk vond, maar niet snel nog eens terug zou komen, "want daarvoor ben ik toch teveel een zeiler".

Dat waren, na een periode waarin voor mijn gevoel de nadruk wel heel erg op "vertrekkers" was komen te liggen, de spreekwoordelijke druppels. Ik kon mij niet langer vereenzelvigen met de definitie van "zeiler" die kennelijk op de redactie had postgevat en op basis waarvan de inhoud van het blad werd vormgegeven.
Dus abonnement opgezegd en na wat omzwervingen tot - nog steeds - grote tevredenheid een abonnement op Water Craft magazine genomen. De nadruk zal wellicht voor veel anderen weer wat teveel op (plak-)hout liggen, maar ik word er bij die plof op de deurmat elke twee maanden nog steeds net zo blij van als in de eerste jaren van mijn abonnement op Zeilen.
Ook technische materie wordt niet geschuwd, maar is wel toegespitst op wat een amateur, met een eindig budget, kan behappen.

En nu kan het best wel zijn dat er op de burelen van Zeilen inmiddels zoveel is veranderd dat de inhoud weer meer bij mijn belevingswereld aansluit. Maar dan weet ik toch inmiddels van mijzelf dat ik me bij dit soort keuzes net zo gedraag als bij de jaarlijkse zorgverzekering-tombola: zolang ik tevreden ben met wat ik heb, voel ik erg weinig aandrang daar verandering in aan te brengen.

Ik vermoed dat er bij bladen als Zeilen een grote denkfout wordt gemaakt. Ik denk dat ze echt wel door hebben dat wij arme sloebers zijn die geen mega boten en mega reizen kunnen betalen (ze doen echt wel onderzoek naar wie hun lezers zijn). De fout die ze maken is dat ze ervan uitgaan dat wij allemaal wannebees zijn die natte dromen hebben van 40+ voeters en wereldreizen en daar vooral over willen lezen. Zoals half Nederland zich vergaapt aan het leven van BN-ers op televisie...

Ik heb ook een abo op het uitstekende (en erg Britse) blad Watercraft. Iedere twee maanden weer smullen!

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 27 jan 2016 16:23 #700544

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Smooth Operator schreef :
Ik denk dat ze echt wel door hebben dat wij arme sloebers zijn die geen mega boten en mega reizen kunnen betalen (ze doen echt wel onderzoek naar wie hun lezers zijn)

Als ik mij goed herinner hadden ze ooit de resultaten van zo'n onderzoek online staan. Daaruit bleek dat de meerderheid van de lezers juist wel goed in de slappe was zit en vooral interesse heeft in het duurdere segment nieuwe schepen.

Of dat nog steeds zo is weet ik niet, dat onderzoek is alweer wat jaren ouder.

Ik heb al heel lang geen abo meer, laatst wel weer even in een los exemplaar gekeken. Vond het nog steeds geen bijna 11 ouderwetse guldens waard ;)

Het grootste probleem voor een papieren blad is dat veel van wat ze (voor relatief veel geld) bieden online gratis te vinden is. Neem bijvoorbeeld verhalen van vertrekkers. Waarom zou ik een magazine kopen om iets te lezen dat ook al op ontelbare blogs te vinden is?

Dat geldt voor heel veel onderwerpen, met als extra voordeel dat ik online kan opzoeken wat ik wil weten op het moment dat ik het weten moet. En meerdere bronnen / meningen / oplossingen kan opzoeken en vaak via forum oid er ook nog eens met andere mensen over van gedachten kan wisselen mocht ik dat willen.
Een stuk papier is in dat opzicht enorm beperkt.

Ik zie mezelf echt geen abo op Zeilen nemen, terwijl ik wel betaal voor bepaalde on-line bronnen, waar ik naar verhouding veel meer informatie krijg voor een lager bedrag.
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 16:26 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe staat het met de continuiteit van blad Zeilen? 27 jan 2016 16:32 #700547

Zoals alle bladen heeft ook Zeilen een zogenaamde ijkpersoon. Wat een gemiddelde lezer moet voorstellen. (Krijgt vaak zelfs een naam). En zoals met alle 'massa'-bladen richten ze zich vooral op wat die ijkpersoon eigenlijk net niet kan betalen. Dat is wat mensen (de massa) wil lezen.

Wie vindt er een dubbeltest tussen een Hyundai plus een Kia whatever boeiend om te lezen? Nee de nieuwe 5-serie van BMW is toch een stuk boeiender in een review, terwijl maar 3% van de mensen die kan betalen. Waarom Top Gear zo'n succes heeft hoef ik ook niet uit te leggen. Ik ken eigenlijk niemand met een Bugatti Veyron, hoe vaak komt dat ding niet voorbij? Zo ook voor woningbladen, de meeste lezers willen toch dat net te grote mooie landelijk huis in een repo hebben.

Volgens lees ik in Zeilen tegenwoordig best aardige 'tweedehands reviews', maar het merendeel staat vol met te dure gadgets, boten en zeilpakken. Tja.

Ik koop het af en toe op het vliegveld, vermaak ik me best een uurtje mee.
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 16:33 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl