keeszeiler schreef :
Voor schip-schip relaties.
Het zou voor iedereen duidelijker zijn als er geen verwarring zou zijn over wie er wel AIS heeft wie dus niet.
Dus BPR zegt wie er een AIS moet hebben. Voor de rest zou AIS verboden moeten worden, behalve AIS ontvangers uiteraard.
Het vrijwillige gebruikt van AIS(transmitter) door kleine boten geeft volgens mij meer verwarring dan veiligheid, dus schijnveiligheid.Hetzelfde geldt wat mij betreft voor de AIS ontvangers, je gaat denken dat je een beeld van je omgeving hebt maar je ziet maar een deel van de scheepvaart. Dus ook schijnveiligheid.
Er dient een duidelijke onderscheid te zijn tussen de grote (veelal beroepsschepen) en de scharrelaars in de kleine bootjes, zoals wij hier op ZF. Deze twee moeten gewoon bij elkaar uit de buurt blijven.
De kleintjes moeten er voor zorgen dat zijn de groten zien en uit de buurt blijven. Natuurlijk moeten de groten op de kleintjes letten maar je kan niet van de groten verwachten dat zijn alle kleintjes in de gaten houden.
Als je als kleintje in een vaarwater bent waar ook de groten kunnen zijn dat moet je dus zeker weten dat je de groten kan zien. Ben je niet zeker, slecht weer of slecht zicht bijvoorbeeld, dat is er maar één oplossing, wegwezen!
Mag ik stellen dat een volledige flauwkul reactie is, die geen bijdrage levert.
Edit: ik moet van Hans een beter antwoord geven.
Het verschil tussen klasse A eb B is prima te zien tegenwoordig, als de kaartplotter fabrikant eens beter zijn best doet. Dat probleem mag je niet afschuiven op AIS.
Vaak kan je niet uit de buurt blijven, ivm oversteken of nauw vaarwater.
In mijn visie zou AIS een (nog) veel grotere rol kunnen spelen ivm veiligheid. Ook en zeker voor kleine schepen.
Ik benbehoorlijk verbaasd over de enorme conservatieve en repulsieve houding die men aanneemt. Kennelijk is de proactieve veiligheidsgedachte nog niet bij iedereen ingedaald.
Het gaat hier dus niet om de kosten, maar zuiver om het veiligheidsvraagstuk.
Als ik op het Wad zit met bar slecht weer (zware regen,donker, mistig), weet ik tamelijk zeker dat iedereen met AIS blij is en vervloek ik wel eens lieden die zonder herhaalde marifoon pogingen voor een veerbootgaan zitten.
Het druk worden met AIS TARGETS op je scherm is dus niet meer nodig. Alleen gaan jachtenplotter fabrikanten kennelijk uit van 1 Ais per 10km2. Luie fabrikanten dus, dáár moeten jullie klagen en m.i. Niet tegen AIS svoppen.