Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 12 sept 2016 08:32 #766976

De onderzeeer Walrus is op de RDM helemaal afgebrand vanwege laswerkzaamheden aan boord. eentje was aan het lassen en om de hoek waren ze aan het verven.
hij was zo goed als klaar. Van splinternieuw naar zo goed als volledig leeggebrand.
Ik werkte toen bij de MEOB ook aan boord van de walrus. Ik was toevallig net vrij die dag.

Het is toch schokkend te zien dat dit toch steeds maar blijft gebeuren.

Overigens was bij de volgende onderzeer, de Zeeleeuw bij laswerk er verplicht een laswacht bij.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 08:33 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 12 sept 2016 09:23 #766984

reuv schreef :
Kop in het zand steken is ook een methode.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 12 sept 2016 10:07 #766996

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
reuv schreef :
Dit is natuurlijk een scenario dat ik niemand toewens. Lijkt me ontzettend.

Als je voorbij stapt aan de vraag waarom brand ontstaat en kijkt naar wat je doet als de brand niet meer te beheersen is zie ik in dit bericht een aantal punten:
- opvarenden hebben het schip verlaten (weinig opties lijkt me)
- de boot beschikte niet over marifoon
- kustwacht coordineert de actie vanaf ca. 0425h
- opvarenden aan land gebracht 0430h
- actie kustwacht afgesloten 0447h
- actie gestart ??? ik schat een lanceertijd en aanvaartijd van minimaal 30 minuten na melding.
Aanvulling: alarm knrm 0337h
- als het contact is opgenomen vanuit het vlot zal de brand ergens rond 0300h zijn uitgebroken. (Zonder vlot had men dus minimaal een uur in het water gelegen als men wel de kans had gehad vooraf een noodsignaal te sturen, met positie.)
- volgens de NOS: rond 500u, lijkt een beetje als "alles voor 500u is zo vroeg dat..."

Volgens mij is een marifoon altijd belangrijker dan een vlot, behalve bij brand.
Bij brand is het maar de vraag of je tijd hebt een signaal uit te sturen met de marifoon.
Dan ben je afhankelijk van EPIRB, SART, portofoon, vuurpijlen, andere scheepvaart of iets anders (in dit geval GSM) wat je toevallig mee kunt nemen naar het vlot. Dat is een belangrijke reden (zie boven) dat ik dit niemand toewens.

Gelukkig hadden ze een vlot bij zich en volgens mij was het gelukkig dat het een kleine boot betrof. Combinatie korte tocht en kleine boot maakt de kans groter dat de bemanning aan dek was groter, ondanks het late uur.

PS aan de schipper en familie: sterkte en "count your blessings".

Je snapt me prima.

Bedankt dat jij het wel genuanceerd op kan schrijven.
Ik ben nogal bot en kort van stof in dit soort discussies vanwege m'n afkeer tegen het geneuzel..
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 12 sept 2016 13:44 #767067

Sloe Gin schreef :
Ik ben nogal bot en kort van stof in dit soort discussies vanwege m'n afkeer tegen het geneuzel..

Ik ook. Kun je aangeven wat er hier geneuzeld wordt behalve dan je eigen niet ter zake doende reactiess (en mijn reactie daarop)

Mischien een tip voor je om in het vervolg te proberen om ook eens iets inhoudelijks in te brengen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 12 sept 2016 13:52 #767070

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Om te beginnen allemaal artikelen over hetzelfde ongeval.
Allemaal meer van hetzelfde.
Vervolgens allemaal spijt betuigen aan de getroffenen.
En verder het gezeur over hoe het voorkomen had moeten worden.

Lees de andere topics over aanvaringen branden en afzinken etc. er maar op na.
Geneuzel.

Ik laat het er verder bij want het begint een beetje wedijverig te worden tussen jouw mening en de mijne.
Ook weer geneuzel dus.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 12 sept 2016 14:07 #767074

Sloe Gin schreef :
een beetje wedijverig te worden tussen jouw mening en de mijne.

Als ik mijn centen moet zetten op wie er het eerste gered gaat worden van jullie twee (Sloe Gin en No Ballast) dan zet ik in op Sloe Gin! :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 12 sept 2016 14:15 #767078

Gered gaat of gered moet worden!?

Volgens mij probeerde Sloe Gin een (beetje onhandige misschien) karikatuur neer te zetten van wat hij geneuzel vindt. Dat wordt dan niet als zodanig herkend en geeft weer ander geneuzel. Wie zet de Blauwhelm op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 12 sept 2016 14:39 #767091

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2312
Heeft iemand nog iets gehoord over de oorzaak van de brand ?
Kunnen we altijd weer iets van leren, toch ;)

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 12 sept 2016 17:19 #767145

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Niet helemaal O/T maar toch misschien een beetje of tochniet ? :)

Zou zoiets, of iets gelijkaardig, helpen ?

www.brandblussercentrale.eu/nl...e-blusser-schuim-16/

Zoals ik het begrijp hang je dit boven je motor en als het begint te branden in de motorruimte dan sproeit dat ding schuim in het rond.
Er zijn ook andere systemen met CO2 die een stuk duurder zijn maar misschien minder schade aanrichten.
Bij die op CO2 staat erbij dat ze beginnen blussen als de temperatuur 93 graden bedraagt, bij deze staat gewoon in aanraking met vuur.

93 graden lijkt me redelijk laag voor een motor ruimte in een boot, als je buiten 30-35 graden is en de motor moet hard werken in een kleine ruimte zonder luchtstroom, zou het dan niet te warm worden voor dat ding en spontaan afgaan ?
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 16 sept 2016 12:06 #768226

Heftig :(

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 16 sept 2016 12:43 #768242

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
iGrf schreef :
93 graden lijkt me redelijk laag voor een motor ruimte in een boot, als je buiten 30-35 graden is en de motor moet hard werken in een kleine ruimte zonder luchtstroom, zou het dan niet te warm worden voor dat ding en spontaan afgaan ?

Er zal toch altijd een hoop verse lucht bij de motor moeten komen, anders doet ie t niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 16 sept 2016 13:08 #768255

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Mijn advies is om eerst twee "Fireports" te monteren zodat je de motorruimte kan blussen zonder hem open te maken en zuurstof toe te voeren..

Link www.4uboot.nl/rvs-fire-port.html

Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 16 sept 2016 13:38 #768265

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Overigens was bij de volgende onderzeer, de Zeeleeuw bij laswerk er verplicht een laswacht bij.

Kalf.... Put....
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 16 sept 2016 13:43 #768268

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
93 graden lijkt me redelijk laag voor een motor ruimte in een boot, als je buiten 30-35 graden is en de motor moet hard werken in een kleine ruimte zonder luchtstroom, zou het dan niet te warm worden voor dat ding en spontaan afgaan ?

Lijkt me eerder vrij hoog. Als je motorruimte 93 graden word zou dat betekenen dat de buitenkant van je motor minstens zo heet of nog heter is. Het inwendige ligt dan nog hoger. Tegen de tijd dat je blok dergelijke temperaturen bereikt dan kolkt en stoomt het koelwater je door de leidingen heen. Denk niet dat je blokje dat heel lang vol gaat houden.

Geen idee wat de werktemperatuur van een scheepsdieseltje is maar lijkt me dat een warm blokje ergens tussen de 70 en 90 graden zit?
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 16 sept 2016 13:48 #768269

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mijn advies aan allen is eerst maar een paar brandweercursussen volgen en daarna vertellen hoe het wel of niet moet. Minimaal hoofdbrandwacht hoor! Of je mond houden.

Voor een beter begrip van "Wat te doen bij brand".
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 16 sept 2016 14:02 #768274

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Wat te doen bij brand?

Als ervaringsdeskundige zeg ik honden onder de arm nemen en naar buiten lopen. Vervolgens aan de overkant van de straat toekijken hoe de mannen die er voor geleerd hebben hun werk doen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 16 sept 2016 14:42 #768287

Proost schreef :
Mijn advies aan allen is eerst maar een paar brandweercursussen volgen en daarna vertellen hoe het wel of niet moet. Minimaal hoofdbrandwacht hoor! Of je mond houden.

Voor een beter begrip van "Wat te doen bij brand".

Off topic:

De gemiddelde brandweerman inclusief hoofdbrandwacht heeft 0% verstand van scheepsbranden. :evil:

Dan is de advanced firefighting voor zeevarenden geschikter.

www.kennisinstituutveiligheid....d-fire-fighting.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 16 sept 2016 18:35 #768335

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7672
hscharft schreef :
Overigens was bij de volgende onderzeer, de Zeeleeuw bij laswerk er verplicht een laswacht bij.

Kalf.... Put....

Is Bij laswerkzaamheden aan boord standaard voorzien,
en had er ook moeten staan toen het fout is gegaan.
Maar had blijkbaar een andere opdracht of dwingender afspraak.
Trouwens zelfs met een brandwacht gaat het nog wel eens verkeerd, omdat men niet altijd een persoon kiest die weet wat hij of zij dient te controleren.
En dan gebeurd het dat het aangrenzend compartiment in brand staat voordat de brandwacht iets in de smiezen heeft.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 16 sept 2016 19:11 #768343

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Michieltje schreef :
Proost schreef :
Mijn advies aan allen is eerst maar een paar brandweercursussen volgen en daarna vertellen hoe het wel of niet moet. Minimaal hoofdbrandwacht hoor! Of je mond houden.

Voor een beter begrip van "Wat te doen bij brand".

Off topic:

De gemiddelde brandweerman inclusief hoofdbrandwacht heeft 0% verstand van scheepsbranden. :evil:

Dan is de advanced firefighting voor zeevarenden geschikter.

www.kennisinstituutveiligheid....d-fire-fighting.html


Ook even Off T.
Onzin.
Ook bij de brandweeropleidingen wordt gesproken over scheepsbranden. Is ook noodzakelijk in waterrijk Nederland. Ben daar zelfs een aantal keren voor uitgerukt.

Kan zijn dat ik bevoorrecht geweest ben! Wat betreft het inzicht geeft een opleiding wel degelijk een beter beeld. Zeker omdat ook scheepsbranden hetzelfde beginnen als branden op de wal. Dan hoeft echt niet bovenstaand als geschikter aangemerkt te worden. Mogelijk wel als beter toegankelijk voor de gewone man, omdat voor een brandweeropleiding in NL je bij de gemeentelijke of bedrijfsbrandweer moet zijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 16 sept 2016 19:33 #768348

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Mijn advies is:

Krijg geen brand......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 16 sept 2016 20:45 #768361

Onzin.
Ook bij de brandweeropleidingen wordt gesproken over scheepsbranden. Is ook noodzakelijk in waterrijk Nederland. Ben daar zelfs een aantal keren voor uitgerukt.

Ik heb mijn twijfels over de competentie van de brandweer bij scheepsbranden.
Als voorbeeld de brand op de Cornelis van der Zwan in Beverwijk een aantal jaren geleden.
Machinisten van het schip hadden hadden de brand geïsoleerd in een compartiment van het schip en verzochten de brandweer schuim in het compartiment te spuiten.
Antwoord van de lokale brandweercommandant "we pissen dat wel even uit met water" Resultaat schip totaal uitgebrand en total loss. Machinisten hadden contact met Tata steel om met een bluswagen met schuim langs te komen. Vond de brandweercommandant onzin. Machinisten werden van boord gestuurd en moesten zich nergens mee bemoeien.
Laatst bewerkt: 16 sept 2016 21:32 door johannesw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 16 sept 2016 22:18 #768374

johannesw schreef :
Onzin.
Ook bij de brandweeropleidingen wordt gesproken over scheepsbranden. Is ook noodzakelijk in waterrijk Nederland. Ben daar zelfs een aantal keren voor uitgerukt.

Ik heb mijn twijfels over de competentie van de brandweer bij scheepsbranden.
Als voorbeeld de brand op de Cornelis van der Zwan in Beverwijk een aantal jaren geleden.
Machinisten van het schip hadden hadden de brand geïsoleerd in een compartiment van het schip en verzochten de brandweer schuim in het compartiment te spuiten.
Antwoord van de lokale brandweercommandant "we pissen dat wel even uit met water" Resultaat schip totaal uitgebrand en total loss. Machinisten hadden contact met Tata steel om met een bluswagen met schuim langs te komen. Vond de brandweercommandant onzin. Machinisten werden van boord gestuurd em moesten zich nergens mee bemoeien.

Ik heb bij oefeningen eveneens weinig kennis gezien bij de brandweer. Heren liepen zo de machinekamer in om met slangen (dus openstaande MK deur) te blussen terwijl er toch echt al jaren mk brandblusinstallaties bestaan op schepen.
Dat op ieder schip standaard een firesafety plan in een koker hangt hadden ze ook nog nooit van gehoord. Maar ja zij denken de wijsheid in pacht te hebben terwijl scheepsbemanningen jarenlange ervaring/training hebben. Een scheepsbrand is echt iets anders dan een kelderbrand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 17 sept 2016 07:38 #768407

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Michieltje schreef :
Dat op ieder schip standaard een firesafety plan in een koker hangt hadden ze ook nog nooit van gehoord. Maar ja zij denken de wijsheid in pacht te hebben terwijl scheepsbemanningen jarenlange ervaring/training hebben. Een scheepsbrand is echt iets anders dan een kelderbrand.

Met alle onzin van een ISAF/OPST training zit daar ook een (zeer) beperkte training brandblussen bij. Zeg maar BHV voor aan boord.

Enkele belangrijke punten:
- motorruim bij voorkeur dicht laten bij blussen
- hoofddoel van blusmiddelen is een weg naar buiten vrijmaken
- zorg dat je blusmiddelen op orde zijn en dat jij en de bemanning weten hoe ze ze veilig kunnen gebruiken.

Bij een goede cursus zeilen en als je opstapt bij een goede schipper zou je bovenstaande ook als instructie moeten krijgen in het standaardrijtje reddingsvesten, e.d.. Tenminste de 5 minuten variant ("hier hangen de blussen, via dit gat kan de motor geblust, nooit motorruim openen.").
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 17 sept 2016 07:47 #768410

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Tricolor schreef :
Mijn advies is om eerst twee "Fireports" te monteren zodat je de motorruimte kan blussen zonder hem open te maken en zuurstof toe te voeren..
Als ik zie hoe dicht een gemiddeld motorruim in (oud) jacht is dan zullen een paar gaten afgedekt met een plankje ook voldoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandend jacht zinkt, twee opvarenden gered 17 sept 2016 08:51 #768427

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Ik heb juist veel kennis gezien bij de brandweer. Ik heb natuurlijk regelmatig met ze te maken, evenals fireteams op platformen. (en niet aleen voor oefening ).

In ons geval in Enkhuizen, gaan wij diverse keren oefenen per jaar met de brandweer om zo aan weerszijden bekend te geraken met het aanwezige materieel. De brandweer hier heeft speciale hitte bestendige overlevingspakken en reddingsvesten.

Die mannen zijn goed getraind en gaan heel gestructureerd te werk. We hebben natuurlijk al wat brandjes achter de rug, of het nu jachten of binnenvaartschepen zijn....(ook die).

Zowel brandweer als KNRM bemanningen worden getraind in een brandbestrijdings centrum, zoals bij Marken-Binnen. Ik kan je vertellen dat oefenen met flashovers best indrukwekkend is.

Ik heb onze brandweer nog nooit kunnen betrappen op onprofessioneel gedrag.

Maar mijn advies blijft: Het is beter om geen brand te krijgen.

Helaas laten veel technische installaties op jachten erg veel te wensen over, en verbaasd het mij dat het niet meer gebeurd. Over het gebrek aan kwaliteit kan ik boekdelen schrijven.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl