Eclips schreef :
Soms zijn etiquette en gezond verstand / goed zeemanschap gewoon met elkaar in conflict. Vorige week las ik dat je in een sluis de motor moet uitzetten, vanwege de hinderlijke dieselwalm. Nou schut ik bijna wekelijks in Lauwersoog en daar houdt de overgrote meerderheid zich echt niet aan die regel. En terecht! Zeker bij drukte is het laatste wat je wilt een onwillige motor. Ja, de walm is soms verschrikkelijk, maar dat zij dan zo...
En verder toetsen wij de etiquette vaak aan de zinnigheid van de regel. Ik ben nogal conformistisch en mijn vriendin helemaal niet. Dat leidt wel eens tot een gezonde discussie.
-Wie heb je er mee als je je vlag 's nachts niet binnenhaalt?
-Moet je met alle geweld je fenders binnenhalen als de omstandigheden een risico met zich mee brengen?
Ik heb ook wel eens een boze blik/corrigerend gebaar gekregen omdat iemand vond dat ik te hard de sluis uit voer. Mijn motief was juist om de wachtenden voor de slagbomen niet onnnodig lang te hinderen. Dus dan doe je iets uit fatsoen en is er tóch iemand gepikeerd...
Ach, "some people are dying to be offended" - Lemmy Kilmister
Oh ben jij dat.
De Stortebeker is er nog zo'n een.
Kost je een jaar van je leven per schutting. Roet, koolmonoxide, aromaten etc.
In de sluis: motor uit, er liggen zat schepen om je heen die je een sleepje willen geven. (Ja zelfs aan een Mac
).
Alleen als je er alleen in ligt en je dus niemand hebt om een sleepje te vragen mag dat.