Geachte Heer,(Sail Away)
Als reactie op je mail die ik mocht ontvangen, omtrent je uitvaart op zondag 9 oktober laatstleden.
Eerst en vooral biedt ik mijn excuses aan als mijn beslissingen als Havenverkeersleider in het verkeerde keelgat geschoten zijn .
Ik betreur je reactie naar de Portcontrol ,wij zorgen voor jou veiligheid ....
Dagelijks worden wij jammerlijk genoeg geconfronteerd met onkunde in de pleziervaart en ik weet dat er bepaalde schippers, kapiteins prima zeevaarders zijn te Zeebrugge daar twijfel ik geen moment aan.
Maar je weet zelf dat er veel zijn die niet genoeg ervaring hebben in het varen en in het gebruik van marifoon alsook de wetgeving inzake het politiescheepvaart reglement.
Het is niet onze taak om kapiteins of schippers op te leiden hoe het wel moet.
De kapitein die zee kiest wordt geacht zijnde alle wetten en voorschriften na te leven.
Wij als Havenverkeersleiders zien onmiddellijk of iemand ervaren of onervaren is.
Deze zomer hebben wij jammerlijk genoeg rapporten moeten schrijven omtrent pleziervaart die in overtreding waren na herhaaldelijk te waarschuwen. (jammerlijk).
Nee het was absoluut niet de eerste dag dat ik boven zat in mijn toren.(zit al enkele jaren op de portcontrol)
Wij zijn mensen zoals gij, en wij proberen dagelijks ons best te doen om alles veilig in goeie banen te lijden en helaas heel soms zijn wij gepikeerd door beslissingen die sommige pleziervaarders nemen.
Die bewuste zondag waren er 68 in en uitvaarten van pleziervaartuigen alleen zonder de commerciële vaart.
12 van de 68 hebben de portcontrol opgeroepen,das alles terwijl het verplicht is om op te roepen bij in en uitvaart.
Diezelfde dag had jij 3 overtredingen waarop ik niet gereageerd heb.
punt 1: niet oproepen bij vertrek. punt 2: onder zeil de haven uitvaren. en punt 3: aan de verkeerde kant de haven uitgevaren.
De nul tolerantie word absoluut niet ingevoerd althans niet door mij. Kon je ook oproepen en op je vingers tikken of een PV opstellen.
De bewuste Fransman dat je beschrijft is de zaterdag voordien binnen gekomen te Zeebrugge (ik was ook van dienst) en een bezoekje gebracht aan een commercieel vaartuig die gemeerd lag in een dok (verboden om dokken te betreden). Je weet nooit wie er aan boord zit van gelijk wel vaartuig.(terrorisme).
Dit is de reden waarom ik vroeg of hij een kaart van de haven in bezit had.
Het scheepvaartpolitie reglement is duidelijk "de kortste weg van en naar de ligplaats met dien verstande langs de oost zijde uitvaren de west zijde binnenvaren^.
Het is niet de bedoeling om pleziervaart te viseren maar wel om hen op een veilige manier te begeleiden, daarvoor moeten ze natuurlijk stand-by staan op kanaal 71 wat heel zelden het geval is.
Hoe moeten wij dan die mensen contacteren ? als ze dan ook nog de verkeerssignalen negeren dan is het hek helemaal van de dam.
Dan krijgen wij de klachten van loodsen,baggerschepen,commerciële vaart enz.....
Wees gerust de nodige druk is er.
In het voorjaar 2015 ernstig ongeval:aan de oostelijke strekdam,zeiljacht vaart uit na herhaaldelijk geprobeerd het zeilvaartuig te bereiken via vhf , zij komt in moeilijkheden.
De kapitein krijgt de giek tegen zijn hoofd valt achterover.
Zeiljacht stuurloos met 5 opvarenden die niet kunnen zeilen en de kapitein die zwaar gekwetst is.
Het zijn jammerlijk ongevallen die konden vermeden worden indien de kapitein stand-by stond op 71
Waar of niet
Geen nood de Portcontrol lost het op dit is ons werk,maar denk goed na wanneer je ons bekritiseer,morgen kan je ook in nood geraken en dan staan we voor jou klaar met man en macht om je te helpen, zo is dat want het is onze plicht om mensen in nood te helpen.
Bij deze laat ik weten dat sinds 2 jaar folders, flyers verschenen zijn omtrent pleziervaart in de haven van Zeebrugge in het Engels Nederlands ,Duits en Frans. Je kan ze terug vinden via
www.mbz.be onder de link downloads.
Om de pleziervaart een hand toe te reiken voor veilige scheepvaartverkeer te Zeebrugge stel ik volgende websites voor waar men nuttige informatie kan vinden .
via google: politie scheepvaartreglement voor de Belgische territoriale zee kusthavens en stranden (trouwens die moet ten alle tijde aan boord zijn ).neem die door zeer interessant.
via google:verkeersseinen Belgische kust haven Zeebrugge.
Hopende u hiermee van dienst geweest te zijn
Met vriendelijke groeten
By the way de visser die uitvoer op zondag 9 oktober was mijn eigen broer die beging geen overtredingen en voer op correcte manier de haven uit.