redshift schreef :
Uit de beelden van de Vendee globe zou ik zeggen dat het niet veel harder dan dit kan gaan, omdat de mens aan boord dat niet meer uithoudt. In ieder geval niet met het concept van een monohull zonder de schokken verder te dempen.
Ik ben benieuwd of Erik de Jong daar nog wat over te zeggen heeft.
Ik sta er ook telkens weer van te kijken. Iedere Vendee gaat weer sneller en sneller, en die ontwikkelingen zie ik nog niet echt ophouden. Niet alleen word de gezeilde tijd sneller, maar ook de gezeilde afstand voor de veiligheid van de zeilers (minder ver zuid ivm ijsbergen).
In 1989 was het 109 dagen, daarna 110 want het weer was minder goed, daarna 105, daarna 93, toen 87, toen 84, 78 en nu in de laatste race 74 dagen. De winnaar van de eerste race zeilde ruim 2000 mijl minder mijlen dan de winnaar in de laatste race. Dat is een bijna 10% langere weg heden ten dagen.
Behalve de tweede race, werd er iedere editie een niew record neer gezet, telkens met een gemiddelde van een dag of 4.
Grappig fenomeen is dat men een enorme boost in snelheid en daarvoor tijdswinst verwachtte in de laatste race vanwege het toestaan van de foils.
Dat is echter niet gebeurt. De race heft welliswaar een record gezet dat wederom 4 dagen sneller is dan het record er voor, maar de afgelegde afstand van de laatste editie was iets van 1000 mijl minder dan die van de winnaar in de voorgaande editie. Dit voornamelijk door de plaatsing van diverse weerssystemen waardoor omgevaren moest worden. Dus de gemiddelde snelheid van de winnaar van de 2016 race was identiek aan die van de winnaar van 2012, ondanks de foils.
Ik ben er van overtuigd dat de foils voor dit soort extreme races nog maar in de beginfase van de ontwikkeling zitten en dat er nog heel wat verassingen uit kunnen komen kwa performance. De boten maken echter een hoop lawaai en zijn erg oncomfortabel. Er zal dus op een gegeven moment een grens komen waarbij de menselijke factor de limiterende grens zal worden. Echter gebaseerd op de feats die Francois Gabart, Francois Joyon en Thomas Coville neerzetten met hun 100 foot trimarans, denk ik dat de menselijke grens voor een open60 nog niet behaald is. Die tri-s zijn fysiek toch zwaarder om te zeilen schat ik in. Met een Ultime heb ik nog niet gevaren, maar ik vergelijk dat met het verschil tussen een ORMA60 en een IMOCA60 waar ik wel beide op gevaren heb.
Er vanuit gaande dat de gemiddelde weersomstandigheden vergelijkbaar zijn met de voorgaande edities van de Vendee, verwacht ik dat er weer een aanzienlijke verbetering van het record komt. Wellicht duiken ze onder de 70 dagen?
Een belangrijk aspect in mijn ogen: de boten worden niet alleen sneller, maar ook steeds veiliger. Dat geldt niet alleen voor de Vendee, maar ook voor de mini, class40, ultimes etc.