Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: blauwe diesel

blauwe diesel 02 juli 2018 15:26 #956830

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
Komt het erop neer dat blauwe diesel gewoon biodiesel is? In Friesland is dus een andere naam gekozen?
Laatst bewerkt: 02 juli 2018 15:27 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blauwe diesel 02 juli 2018 18:44 #956898

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
"Emissiearm
Blauwe diesel is plantaardig en dus absoluut geen aardolieproduct (fossielvrij)"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blauwe diesel 07 juli 2018 21:31 #958233

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
nardus schreef :
"Emissiearm
Blauwe diesel is plantaardig en dus absoluut geen aardolieproduct (fossielvrij)"
Dat is wat ik bedoel. En dus is blauwe diesel biodiesel, want biodiesel wordt gemaakt uit plantaardige producten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blauwe diesel 08 juli 2018 00:16 #958246

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
En dus meer PPM's water?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blauwe diesel 08 juli 2018 07:24 #958261

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Even een kritische noot.
In de tekst van het artikel staat :

Emissiearm

Blauwe diesel is plantaardig en dus absoluut geen aardolieproduct (fossielvrij). Daarnaast is de biobrandstof emissiearm. De CO2-uitstoot daalt drastisch bij het rijden op blauwe diesel: ongeveer 30 tot 70 procent, maar in het geval van pure blauwe diesel – er bestaan namelijk ook mixbrandstoffen – gaat het om een CO2-reductie van 90 procent.


Nou dacht ik altijd dat co2 wordt geproduceerd bij het verbranden van koolstof en daarbij krijg je bij volledige verbranding co2 en bij onvolledige verbranding co (dat giftig is ).
Minder CO2 betekend dus minder verbranding, en dus minder energie.
90% minder energie opgewekt ? hoe snel/traag ga je dan vooruit met die blauwe diesel ?
Denk dat er weer iemand met weinig kennis van zaken, een mooi artikeltje heeft gemaakt, maar ik vrees dat het technisch niet klopt.

Als je een brandstof kunt maken die voor dezelfde energieopbrengst 90% minder CO2 uitstoot, verdien je volgens mij de Nobelprijs.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blauwe diesel 08 juli 2018 09:06 #958284

Blauwe diesel wordt geproduceerd door biologisch afval te vergassen. Van dit gas wordt diesel gemaakt met het zelfde proces dat gebruikt word bij de productie van GTL.

Dus blauwe diesel is GTL gemaakt uit plantaardig afval i.p.v. aardgas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

blauwe diesel 08 juli 2018 13:43 #958339

Tony2920 schreef :
Even een kritische noot.
In de tekst van het artikel staat :

Emissiearm

Blauwe diesel is plantaardig en dus absoluut geen aardolieproduct (fossielvrij). Daarnaast is de biobrandstof emissiearm. De CO2-uitstoot daalt drastisch bij het rijden op blauwe diesel: ongeveer 30 tot 70 procent, maar in het geval van pure blauwe diesel – er bestaan namelijk ook mixbrandstoffen – gaat het om een CO2-reductie van 90 procent.


Nou dacht ik altijd dat co2 wordt geproduceerd bij het verbranden van koolstof en daarbij krijg je bij volledige verbranding co2 en bij onvolledige verbranding co (dat giftig is ).
Minder CO2 betekend dus minder verbranding, en dus minder energie.
90% minder energie opgewekt ? hoe snel/traag ga je dan vooruit met die blauwe diesel ?
Denk dat er weer iemand met weinig kennis van zaken, een mooi artikeltje heeft gemaakt, maar ik vrees dat het technisch niet klopt.

Als je een brandstof kunt maken die voor dezelfde energieopbrengst 90% minder CO2 uitstoot, verdien je volgens mij de Nobelprijs.

Indwerdaad dat laatste.
Ik denk daarom eerder dat ze de CO2 reductie bedoelen die uit fossiele brandstoffen komt. Ze gebruiken kennelijk bij de productie van blauwe diesel niet alleen "groene energie".
Maar een reductie in CO2 uitstoot is het absoluut niet. Dat zou alleen zo zijn als die CO2 ook weer volledig door planten werd gebonden tot suikers en als dat het geval was hadden we helemaal geen CO2 toename . Het is natuurlijk wel zo dat de grondstoffen voor die blauwe diesel is ontstaan door opname van CO2 uit de lucht door planten. Maar dat geldt voor aardolie wat immers ontstaan is uit diertjes die via planten die ze gegeten hebben de CO2 hadden gebonden.
Eigenlijk kun je hieruit concluderen dat minerale diesel of biodiesel lood om oud ijzer is omdat beide vrijwel evenveel CO2 in de lucht zullen brengen die dan weer ( heelaas niet volledig) door planten wordt omgezet in suikers ( de koolhydraten die immers niets anders zijn dan een verbinding van water en CO2).
De enige echte oplossing is en blijft een m.b.v. wind , zon of water gewonnenen energie , direct of na productie van waterstof of eventueel ammoniak ( makkelijker op te slaan).
Wisten jullie trouwens al dat een mens ook per jaar 290kg CO2 uitademd , dus samen in Nederland ook maar liefst bijna 5.000.000 ton per jaar. :sick: Als we alle dieren meetellen gaat dat nog wel een paar keer over de kop.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl