In de sloot achter je huis moet iedereen lekker z'n gang gaan met z'n bootje.
Wij wonen in het groot-Rotterdamse, waar jaarlijks 100.000 binnenvaartschepen kriskras hun weg vinden. De Rotterdamse havenmeester uitte deze week in de Waterwegeditie van het AD z'n zorgen over de toegenomen onveiligheid, met recent weer een dodelijk slachtoffer. De pleziervaart wordt nauwlettend in de gaten gehouden, voor zover dat mogelijk is. Er is een categorie pleziervaarders die blijkt geeft weinig oog voor gevaarlijke situaties te hebben, ze varen midden in het vaarwater, steken over waar het niet kan, halen vreemde manoeuvres uit. Of je die categorie bereikt met een vaarbewijs of praktijkexamen weet ik niet, maar in drukke gebieden loopt het uit de hand.
Vorige week kwamen we thuis van een langere vaarvakantie via Dordt naar de Dordtsche Kil. Op het kruispunt Oude Maas - Dordtsche Kil staat bijvoorbeeld in de brochure 'Varen doe je samen' hoe je daar dient over te steken.
Zie
www.varendoejesamen.nl/kennisc...gelicht-drechtsteden
Uitluisteren bij Dordt op kanaal 79, bij de kruising op kanaal 4, de verkeerscentrale geeft relevante informatie over de bewegingen van de binnenvaart. Komend van Dordrecht, houd je de rechter Maasoever tot je je hebt overtuigd dat je zonder conflicten kunt oversteken.
Het pak zeiljachten waarin wij na de brugopening bij Dordt in zuidelijke richting bewegen, gedraagt zich als een zootje ongeregeld. De VC meldt de beroepsvaart dat er een aantal niet gemelde pleziervaart aan het oversteken is, ondanks een VC melding dat er meerdere binnenvaartschepen opvarende zijn naar de Oude Maas richting Spijkenisse, en dus kruisend verkeer vormen. Wij zijn de enige van het pak die stuurboordwal doorvaart tot het kruispunt overzien kan worden en vrij is. Je kunt op je vingers natellen dat hier in de toekomst ongelukken zullen gebeuren.
Ik weet niet of een papiertje of praktijkopleiding hier verbetering brengt, maar veel pleziervaarders zijn verkeerd bezig, voor hun eigen en andermans veiligheid.