Knar schreef :
Hans V schreef :
Ik deel de inschatting van EosD34 dat veel Kamerleden waarschijnlijk onvoldoende kennis van de materie hadden om heel bewust tegen deze goed klinkende voorstellen te stemmen. Iets soortgelijks zien we bij bijvoorbeeld de goedbedoelde houtstook (bio massa) in energiecentrales. Klinkt mooi, totdat je het concreet gaat onderzoeken of uitvoeren. Dat soort missers kost overheid en burger doorgaans een hoop geld, en dat zonder resultaat.
Vind ik een beetje flauw. Materiedeskundigheid hoort bij de ambtenaren op het departement. Een kamerlid moet als politicus op grond van de door een departement aangedragen verschijnselen en complicaties een afweging maken die naar beste eer en geweten in lijn is met de belangen van de kiezers die hij/zij vertegenwoordigt. Daarbij zijn politieke afwegingen altijd irrationeel. Klimaat versus lucht-, landschap- en horizonvervuiling. Kwaliteit zwemwater op een zeer beperkt aantal locaties gedurende een zeer korte periode in het jaar versus de goedwillende zeiler. Ga er maar aanstaan.
En elk besluit kent per definitie pechvolgels. Hier gaat het om het handhaven van een reeds lang bestaande wet om de kwaliteit van het zwemwater te beschermen op die plaatsen waar veel ondeugende watersporters in het hoogseizoen samenklitten en zijn wij als goedwillende zeilers de pechvogel.
Het is niet anders.
Mijn uitspraak over onvoldoende kennis bij kamerleden was meer een feitelijke constatering, geen waarde-oordeel. Ik ken de werkdruk van sommige kamerleden, dat is een van de oorzaken waardoor de controlerende functie van de Kamers soms niet goed uit de verf komt. Maar ik deel je mening
niet dat kamerleden in hun controlerende en volksvertegenwoordigende hoedanigheid zich louter op door een departement aangedragen informatie moeten baseren omdat alleen dáár de materiedeskundigheid zou zitten. Dan zou er van die controlerende functie weinig overblijven en zou menig Kamerdebat overbodig worden.
Je stelling dat politieke afwegingen 'altijd irrationeel' zijn snap ik denk ik niet helemaal.
Je 'pechvogel argument' is helder maar mag in mijn ogen geen dooddoener worden waarmee belangrijke criteria als
noodzakelijkheid en
proportionaliteit in het openbaar bestuur worden uitgehold. Omdat er weinig politieke eer of voordeel te behalen valt met het terugdraaien van besluiten rond het landelijke lozingsverbod acht ik de kans dat dat gebeurt overigens vrijwel uitgesloten. Juist voor drukke kamerleden geldt: choose your battles.
Als het al ergens op stuk gaat lopen is het waarschijnlijk op de onuitvoerbaarheid. We gaan het zien.