Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Strengere regels voor recreatievaart bepleit

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 19 jan 2020 09:58 #1119305

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
De Rotterdamse havenmeester roept al jaren dat er iets moet gebeuren. Dit jaar opnieuw na twee dodelijke ongevallen in het Rotterdamse vaarwater met 'recreatievaart', die ook nog eens bij 10% van de overige gemelde incidenten betrokken is. Overigens is recreatievaart een ruimer begrip is dan pleziervaart.

Hij vraagt om 'maatregelen' zonder verder te specificeren wat hij daaronder verstaat. In ieder geval een snelheidsbeperking. Met alleen een vaarbewijs ben je er volgens mij niet. En zonder toezicht en handhaving ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 19 jan 2020 10:29 #1119327

Elders op internet staan hierover meer uitgebreide artikelen. Heb ze even niet paraat, maar daarin worden vooral de ongelukken met snelvarende privéboten vermeld, en die “schippers” hebben al een vaarbewijs. Ik zie elke dag vele “beroepsschippers” met klein vaarbewijs, die echt nog maar net het verschil tussen stuurboord en bakboord uit elkaar kunnen houden. Kortom, het Nederlandse klein vaarbewijs zegt niets over je praktische vaarvaardigheden of je theoretische vaarkennis.

Tevens zie ik een correlatie tussen pk’s en herseninhoud in combinatie met privébootjes, maar dat terzijde. :whistle:
Laatst bewerkt: 19 jan 2020 13:01 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 19 jan 2020 12:56 #1119420

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12561
die zal dan wel niet evenredig zijn...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 19 jan 2020 13:13 #1119425

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12506
sy helios schreef :
die zal dan wel niet evenredig zijn...
Omgekeerd evenredig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 19 jan 2020 13:48 #1119443

Dat geldt natuurlijk op de weg precies zo . Ik heb nooit begrepen dat er in Nederland überhaupt auto's verkocht mogen worden die 250kmh of nog veel meer kunnen halen .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 19 jan 2020 13:51 #1119445

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 771
Yellow Boat schreef :
Dat geldt natuurlijk op de weg precies zo . Ik heb nooit begrepen dat er in Nederland überhaupt auto's verkocht mogen worden die 250kmh of nog veel meer kunnen halen .
Ad

Omdat het bij onze grote buren wel mag :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 19 jan 2020 16:01 #1119471

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Yellow Boat schreef :
Dat geldt natuurlijk op de weg precies zo . Ik heb nooit begrepen dat er in Nederland überhaupt auto's verkocht mogen worden die 250kmh of nog veel meer kunnen halen .
Ad

Dat komt o.a. door de lobby van de autoindustrie in Duitsland tegen een snelheidslimiet, is zo zachtjes aan het Unique Selling Point van die bedrijven. Enige overeenkomst tussen BMW rijders en motorboot-scheurders in de beeldvorming is er niet voor niets natuurlijk. :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 19 jan 2020 16:07 #1119474

Palomine schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat geldt natuurlijk op de weg precies zo . Ik heb nooit begrepen dat er in Nederland überhaupt auto's verkocht mogen worden die 250kmh of nog veel meer kunnen halen .
Ad

Dat komt o.a. door de lobby van de autoindustrie in Duitsland tegen een snelheidslimiet, is zo zachtjes aan het Unique Selling Point van die bedrijven. Enige overeenkomst tussen BMW rijders en motorboot-scheurders in de beeldvorming is er niet voor niets natuurlijk. :lol:

Oh , en daarom moet men dat soort snelheidsmonsters ook maar toelaten in Nederland?
Hadden we daar niet de RDW voor?
Die zeuren wel over zaken als de preciese plek van de richtingwaanwijzers en de nummerborden en zo maar een snelheidsgrens , ho maar.
Ik heb het er ook niet over buitenlandse auto's mr gewoon die in Nederland mogen worden verkocht.
Overigens zullen de Duitsers vrij waarschijnlijk binnen afzienbare tijd gewoon door de normen uit Brussel worden gedwongen tot een snelheidslimiet vanwege de uitstoot.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 19 jan 2020 16:18 #1119478

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Yellow Boat schreef :
Overigens zullen de Duitsers vrij waarschijnlijk binnen afzienbare tijd gewoon door de normen uit Brussel worden gedwongen tot een snelheidslimiet vanwege de uitstoot.
Ad

Misschien, we gaan het zien. Maar zolang je met een in Nederland gekochte auto in het buitenland hard mag rijden lijkt het me niet waarschijnlijk dat RDW een snelheid limiet gaat hanteren voor wat een auto kan rijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 19 jan 2020 16:32 #1119487

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
RDW is trouwens ook gewoon aan Europese homologatieregels gebonden....

(Overigens mag ik graag hard varen, al dan niet met motor :whistle: )
Laatst bewerkt: 19 jan 2020 16:34 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 19 jan 2020 17:07 #1119498

Palomine schreef :
Yellow Boat schreef :
Overigens zullen de Duitsers vrij waarschijnlijk binnen afzienbare tijd gewoon door de normen uit Brussel worden gedwongen tot een snelheidslimiet vanwege de uitstoot.
Ad

Misschien, we gaan het zien. Maar zolang je met een in Nederland gekochte auto in het buitenland hard mag rijden lijkt het me niet waarschijnlijk dat RDW een snelheid limiet gaat hanteren voor wat een auto kan rijden.

Wat heeft dat nou met elkaar te maken?
Er zijn genoeg auto's te koop die helemaal niet harder dan ergens tussen 150 en 200 kunnen.
Ik zeg ook niet dat die grens bij 130 moet liggen maar bijv. bij 200 of misschien wat lager.
Overigens betalen ook in Duitsland sommige verzekeringen bij een schade al niet meer volledig uit als de oorzaak erg hard rijden is.
Ook krijg je daar tegenwoordig al snel bijna "automatisch" de schuld als je erg hard gereden hebt . Net zo iets als in Nederland vanwege "roekeloos rijden".
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 19 jan 2020 17:22 #1119507

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Natuurlijk, wat jij wilt Ad...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 19 jan 2020 18:28 #1119522

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Weer 100% ZF draadje.....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 19 jan 2020 21:25 #1119563

Yellow Boat schreef :
Palomine schreef :
Yellow Boat schreef :
Overigens zullen de Duitsers vrij waarschijnlijk binnen afzienbare tijd gewoon door de normen uit Brussel worden gedwongen tot een snelheidslimiet vanwege de uitstoot.
Ad

Misschien, we gaan het zien. Maar zolang je met een in Nederland gekochte auto in het buitenland hard mag rijden lijkt het me niet waarschijnlijk dat RDW een snelheid limiet gaat hanteren voor wat een auto kan rijden.

Wat heeft dat nou met elkaar te maken?
Er zijn genoeg auto's te koop die helemaal niet harder dan ergens tussen 150 en 200 kunnen.
Ik zeg ook niet dat die grens bij 130 moet liggen maar bijv. bij 200 of misschien wat lager.
Overigens betalen ook in Duitsland sommige verzekeringen bij een schade al niet meer volledig uit als de oorzaak erg hard rijden is.
Ook krijg je daar tegenwoordig al snel bijna "automatisch" de schuld als je erg hard gereden hebt . Net zo iets als in Nederland vanwege "roekeloos rijden".
Ad

Ik snap niet echt wat je bedoeld te zeggen, het nut van een auto die 250kmh kan terwijl je hier maar 130kmh mag? zoiets? aan 120 kmh heb je dus niet echt wat nee, dus tja waarom is best legitiem.

als hij 130kmh kan is dat in een 30 kmh zone nog steeds 100kmh te hard, verstandige bestuurders zijn dus belangrijker dan de top snelheid van de auto, je kunt dus ook prima met een auto die 250kmh kan keurig 130 rijden of straks 100.

Ik denk dat op het water niet anders is, ik ben al jaren voor een vaarbewijs ook voor zeilboten, mijn neefje van 16 kan gewoon met een 40ft jacht het IJsselmeer of wad op zonder enige beperking. voor zijn snorfietsje van max 25kmh moet hij een rijbewijs halen theorie en praktijk.

hoe zot is dat .
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 19 jan 2020 21:26 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 20 jan 2020 00:00 #1119587

Effe kort door de bocht, 1 op de 10 ongelukken is recreatie vaart bij betrokken. Betekend dit dan ook dat de overeige 9 ongelukken door de beroeps dus lees professionele vaart veroorzaakt word? Zou men daar dan eerst eens het accent op kunnen leggen. Ipv de particulier weer eens te willen naaien. Moet weer ergens geld op tafel komen zeker. Of is de cbr lobbie bezig.

:whistle:
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 20 jan 2020 06:34 #1119602

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Dat is inderdaad kort door de bocht. Je haalt 'betrokken bij' en 'veroorzaakt door' door elkaar.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 20 jan 2020 07:32 #1119611

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Kan zijn, maar indien er bij 9 van de 10 incidenten geen recreatievaart betrokken is, lijkt het mij dat die ook het incident niet veroorzaakt kan hebben. Een veroorzaker zie ik namelijk ook als betrokkenen.

Wie of wat dan wel de veroorzaker is, staat er inderdaad niet bij. Blijft staan dat die zinsnede toch lijkt te claimen dat in 90% van de gevallen incidenten op de vaarweg een situatie is tussen beroepsmatige vaarweggebruikers. Of een situatie met 1 beroepsmatige vaarweggebruiker en de wal die wellicht letterlijk het schip keert. :laugh:

Zulke percentages zeggen mij overigens weinig indien we niet weten wat allemaal onder een ongeval / incident wordt verstaan en om hoeveel het in totaal gaat.


Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 20 jan 2020 07:49 #1119615

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26256
Beauty schreef :
Kan zijn, maar indien er bij 9 van de 10 incidenten geen recreatievaart betrokken is, lijkt het mij dat die ook het incident niet veroorzaakt kan hebben. Een veroorzaker zie ik namelijk ook als betrokkenen.

Wie of wat dan wel de veroorzaker is, staat er inderdaad niet bij. Blijft staan dat die zinsnede toch lijkt te claimen dat in 90% van de gevallen incidenten op de vaarweg een situatie is tussen beroepsmatige vaarweggebruikers. Of een situatie met 1 beroepsmatige vaarweggebruiker en de wal die wellicht letterlijk het schip keert. :laugh:

Zulke percentages zeggen mij overigens weinig indien we niet weten wat allemaal onder een ongeval / incident wordt verstaan en om hoeveel het in totaal gaat.

Los hiervan moet de statistiek ook juist wordt toegepast.
Wat is de verhouding tussen beroepsvaart en pleziervaart in het betrokken gebied?
Als er 1 jachtje vaart op 100 beroepsschepen, dan zijn er verhoudingsgewijs veel incidenten waarbij jachten betrokken zijn.
Varen er 10 jachten op 100 beroepsschepen, dan is de zaak keurig in verhouding en gedraagt de pleziervaart zich niet onverantwoordelijker dan de beroepsvaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 20 jan 2020 08:58 #1119630

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Los van de "schuld" vraag. Lijkt het beter te bekijken of er maatregelen getroffen kunnen worden die niet al te grote beperkingen aan de pleziervaart oplegt maar het aantal incidenten verminderd. Als de pleziervaart verbeterd kan worden is dat altijd meegenomen. Ongeacht wat de beroepsvaart doet.
Varend op het NZ-kanaal, wat niet veel anders zal zijn dan R-dam, komt het op mij over dat er wat laaghangend fruit te oogsten is. Elementair bewustzijn van de risico's lijkt mij niet overdreven.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 20 jan 2020 09:01 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 20 jan 2020 10:14 #1119664

  • Keezx
  • Keezx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Yellow Boat schreef :
Palomine schreef :
Yellow Boat schreef :
Overigens zullen de Duitsers vrij waarschijnlijk binnen afzienbare tijd gewoon door de normen uit Brussel worden gedwongen tot een snelheidslimiet vanwege de uitstoot.
Ad

Misschien, we gaan het zien. Maar zolang je met een in Nederland gekochte auto in het buitenland hard mag rijden lijkt het me niet waarschijnlijk dat RDW een snelheid limiet gaat hanteren voor wat een auto kan rijden.

Wat heeft dat nou met elkaar te maken?
Er zijn genoeg auto's te koop die helemaal niet harder dan ergens tussen 150 en 200 kunnen.
Ik zeg ook niet dat die grens bij 130 moet liggen maar bijv. bij 200 of misschien wat lager.
Overigens betalen ook in Duitsland sommige verzekeringen bij een schade al niet meer volledig uit als de oorzaak erg hard rijden is.
Ook krijg je daar tegenwoordig al snel bijna "automatisch" de schuld als je erg hard gereden hebt . Net zo iets als in Nederland vanwege "roekeloos rijden".
Ad


Zo ongeveer alle op de weg zijnde auto's, sommige exotica of oldtimers uitgezonderd kunnen sneller dan 130 km/u...
Of dat nou 140 of 240 is doet niet terzake.
Je pleit eigenlijk voor een technische limiet gelijk aan de algemene maximum snelheid..
Laatst bewerkt: 20 jan 2020 10:17 door Keezx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 20 jan 2020 10:26 #1119670

Freetime1970 schreef :
Effe kort door de bocht, 1 op de 10 ongelukken is recreatie vaart bij betrokken. Betekend dit dan ook dat de overeige 9 ongelukken door de beroeps dus lees professionele vaart veroorzaakt word? Zou men daar dan eerst eens het accent op kunnen leggen. Ipv de particulier weer eens te willen naaien. Moet weer ergens geld op tafel komen zeker. Of is de cbr lobbie bezig.

:whistle:

Dit is creatief winkelen met statistieken.

Verder gaan de ongelukken daar met de pleziervaart vaak met ernstig letsel gepaard of hebben zelfs dodelijke gevolgen.

Op de snelweg is het percentage alcohol gerelateerde ongelukken ook iets van 10%. Wil je dan ook alle nuchtere bestuurders van de weg halen?
Laatst bewerkt: 20 jan 2020 10:32 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 20 jan 2020 10:53 #1119678

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8636
3Noreen schreef :
...
Varend op het NZ-kanaal, wat niet veel anders zal zijn dan R-dam, ...

Niet vergelijkbaar:
- van Oranjesluizen tot NDSM redelijk druk, 4 mijl
- van Hollandsche IJssel tot Oude Maas veel drukker, 13 mijl
- stroom
- meer in- en uitvaart van aangrenzende havens
- bruggen
- snelle sportboten en watertaxi's
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 20 jan 2020 11:01 #1119683

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
La Mavare schreef :
3Noreen schreef :
...
Varend op het NZ-kanaal, wat niet veel anders zal zijn dan R-dam, ...

Niet vergelijkbaar:
- van Oranjesluizen tot NDSM redelijk druk, 4 mijl
- van Hollandsche IJssel tot Oude Maas veel drukker, 13 mijl
- stroom
- meer in- en uitvaart van aangrenzende havens
- bruggen
- snelle sportboten en watertaxi's

Blijkbaar was mijn zin te lang om als geheel te begrijpen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 20 jan 2020 11:10 #1119686

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
De ongelukken op de Nieuwe Maas hadden vooral betrekking op snelvarende rubberboten met daarop een aantal passagiers.

Er gebeuren relatief veel ongelukken met zeil-en vooral motorboten, als ze achterop gevaren worden door de beroepsvaart. Ze verdwijnen in de dode hoek van de beroepsvaart. En de schipper van de beroepsvaart is soms ook met andere dingen bezig.

Verder is er nog het risico dat men achter de genoa en onder helling maar weinig kan zien wat er voor het schip gebeurd.

Achteruit spiegels ? Camera voor op de preekstoel en/of de hekstoel ? Een gat in de markt voor een eenvoudig systeem.

In ieder geval veel meer achteruit kijken.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Strengere regels voor recreatievaart bepleit 20 jan 2020 12:05 #1119707

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
brambo schreef :
De ongelukken op de Nieuwe Maas hadden vooral betrekking op snelvarende rubberboten met daarop een aantal passagiers.

De laatste twee ongelukken (met dodelijk afloop) waren beide beroepsvaart, watertaxi en een service rib van Damen. Hoe toevallig raakte beide dezelfde langzaam vaarden sloep (zat geloof ik een jaar tussen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl