Ilex schreef :
CeesS schreef :
De krachten die optreden bij vastlopen worden bepaald door de massa en snelheid van de boot, maar vooral door de tijd waarin de snelheid tot nul afneemt. Bij een zanderige ondergrond en een langzaam oplopend grondprofiel zal schade niet zo snel optreden. Extra verzwarende omstandigheden zoals bijvoorbeeld hoge golven buiten beschouwing gelaten. Zelf ben ik meerdere keren op zandgrond vastgevaren zonder blijvende gevolgen (Compromis 777).
Anders wordt het bij bijvoorbeeld rots(achtige) bodems. Wij hebben een keer een Najad vanaf het Zweedse Orust opgehaald en naar NL gebracht, die door de opdrachtgever op z'n thuisreis bijna nog in het zicht van de werf op een rots werd gevaren, toen hij z'n plotter nog aan het instellen was. Aan boord een gigantische ravage, motor volledig los van z'n fundatie, verstaging plastisch vervormd. De reparatiekosten benaderden de nieuwprijs...De eigenaar had na de reparatie op de werf geen zin meer in de thuisreis, wij hadden een mooie tocht.
In Kroatiƫ met z'n rotsachtige kust is het gebruikelijk dat na een huurperiode een duiker het onderwaterschip op schade controleert. Grondberoering daar betekent meestal grote schade.
Die Najad, was dat aan 5 knopen?
Vind ik erg verontrustend!
Was er niet bij, maar zal een knoop of 7 op de motor geweest zijn. Verhaal was eigenlijk nog niet compleet, de eigenaar vond z'n vrouw behoorlijk gewond terug in de preekstoel.
Even een snel rekensommetje : als je bij een snelheid van 7 knopen (=3,6 m/s) een rots raakt, en aanneemt dat je in 50 mm afremt tot 0 m/s, wordt je blootgesteld aan een vertraging van 130 m/s2.
Dit komt overeen met 13 g, voldoende om grote schade aan te richten. En dan is de aanname van een remweg van 50 mm nog redelijk conservatief. Zou ook zomaar 10 mm kunnen zijn, met 65 g tot gevolg. De remweg wordt bepaald door de som van de elastische en plastische vervorming tijdens de impact.
Edit: de betreffende Najad heeft een ingelamineerd stalen subframe waaraan de kiel hangt. Een zeer stijve constructie. Bij een kielbotsing werkt dat tegen je, hoe stijver de constructie, hoe korter de remweg, hoe harder de klap.