Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schade door vastlopen

Schade door vastlopen 25 apr 2020 17:51 #1151523

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
JRomkes schreef :
...Van voren een kiel raken kunnen de meeste boten verbazingwekkend goed tegen. Van onder vaak een stuk minder.

Hoe zit dat dan met het op de kiel neerzetten van jachten op de wal? Of in een droogvallende haven, leunend tegen de kade? In die gevallen staat het volledige gewicht van het schip op de kiel. Niet met een klap, het komt zachter, maar toch, het volle gewicht staat erop zonder dat zelfs maar een deel door het water gedragen wordt. Kan dat dan geen kwaad?
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade door vastlopen 25 apr 2020 17:54 #1151524

Een romp die op de kiel stuitert geeft totaal andere krachten dan wanneer dezelfde romp rustig neergezet wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade door vastlopen 25 apr 2020 18:00 #1151528

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
ik post 'em nog maar een keertje :)TuuLeVi schreef :
... dit bootje is zonder rompschade uit een 7meter hoge kraan gelazerd.
Ze schijnen ook nog wel aardig te zeilen overigens... :whistle:

"There is a story of one Antilla which had four keels.
Second keel was installed after boat was dropped from 7 meters to a railway, third after the dropping a truck was transporting the keel to Sweden and the keel fell from the truck when coming on site before install, fourth was installed after crashing on stone during Gotland runt. The boat was always intact after the impacts."



Antinoija heeft geld teruggekregen van de zweedse verzekering omdat hij een boot gebouwd had die "you could not break"
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade door vastlopen 25 apr 2020 18:56 #1151555

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
CeesS schreef :
De krachten die optreden bij vastlopen worden bepaald door de massa en snelheid van de boot, maar vooral door de tijd waarin de snelheid tot nul afneemt. Bij een zanderige ondergrond en een langzaam oplopend grondprofiel zal schade niet zo snel optreden. Extra verzwarende omstandigheden zoals bijvoorbeeld hoge golven buiten beschouwing gelaten. Zelf ben ik meerdere keren op zandgrond vastgevaren zonder blijvende gevolgen (Compromis 777).

Anders wordt het bij bijvoorbeeld rots(achtige) bodems. Wij hebben een keer een Najad vanaf het Zweedse Orust opgehaald en naar NL gebracht, die door de opdrachtgever op z'n thuisreis bijna nog in het zicht van de werf op een rots werd gevaren, toen hij z'n plotter nog aan het instellen was. Aan boord een gigantische ravage, motor volledig los van z'n fundatie, verstaging plastisch vervormd. De reparatiekosten benaderden de nieuwprijs...De eigenaar had na de reparatie op de werf geen zin meer in de thuisreis, wij hadden een mooie tocht.
In Kroatiƫ met z'n rotsachtige kust is het gebruikelijk dat na een huurperiode een duiker het onderwaterschip op schade controleert. Grondberoering daar betekent meestal grote schade.

Die Najad, was dat aan 5 knopen?
Vind ik erg verontrustend!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade door vastlopen 25 apr 2020 21:18 #1151610

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Ilex schreef :
CeesS schreef :
De krachten die optreden bij vastlopen worden bepaald door de massa en snelheid van de boot, maar vooral door de tijd waarin de snelheid tot nul afneemt. Bij een zanderige ondergrond en een langzaam oplopend grondprofiel zal schade niet zo snel optreden. Extra verzwarende omstandigheden zoals bijvoorbeeld hoge golven buiten beschouwing gelaten. Zelf ben ik meerdere keren op zandgrond vastgevaren zonder blijvende gevolgen (Compromis 777).

Anders wordt het bij bijvoorbeeld rots(achtige) bodems. Wij hebben een keer een Najad vanaf het Zweedse Orust opgehaald en naar NL gebracht, die door de opdrachtgever op z'n thuisreis bijna nog in het zicht van de werf op een rots werd gevaren, toen hij z'n plotter nog aan het instellen was. Aan boord een gigantische ravage, motor volledig los van z'n fundatie, verstaging plastisch vervormd. De reparatiekosten benaderden de nieuwprijs...De eigenaar had na de reparatie op de werf geen zin meer in de thuisreis, wij hadden een mooie tocht.
In Kroatiƫ met z'n rotsachtige kust is het gebruikelijk dat na een huurperiode een duiker het onderwaterschip op schade controleert. Grondberoering daar betekent meestal grote schade.

Die Najad, was dat aan 5 knopen?
Vind ik erg verontrustend!

Was er niet bij, maar zal een knoop of 7 op de motor geweest zijn. Verhaal was eigenlijk nog niet compleet, de eigenaar vond z'n vrouw behoorlijk gewond terug in de preekstoel.

Even een snel rekensommetje : als je bij een snelheid van 7 knopen (=3,6 m/s) een rots raakt, en aanneemt dat je in 50 mm afremt tot 0 m/s, wordt je blootgesteld aan een vertraging van 130 m/s2.
Dit komt overeen met 13 g, voldoende om grote schade aan te richten. En dan is de aanname van een remweg van 50 mm nog redelijk conservatief. Zou ook zomaar 10 mm kunnen zijn, met 65 g tot gevolg. De remweg wordt bepaald door de som van de elastische en plastische vervorming tijdens de impact.

Edit: de betreffende Najad heeft een ingelamineerd stalen subframe waaraan de kiel hangt. Een zeer stijve constructie. Bij een kielbotsing werkt dat tegen je, hoe stijver de constructie, hoe korter de remweg, hoe harder de klap.

Laatst bewerkt: 25 apr 2020 22:06 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade door vastlopen 25 apr 2020 22:06 #1151622

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
TuuLeVi schreef :
ik post 'em nog maar een keertje :)

Dat heb je in de Kieler Fjord bij Laboe ook nog getest! Geen krimp!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl