Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Man overboord artikel yachtingmonthly.com

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 07:45 #1175549

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Maarten-IW31 schreef :
Wat is jullie ervaring met MOB procedures?

Zeer uitgebreid.

Een inderdaad: de rode DSC knop, verder geen gezeik. Misschien nog 3x keer roepen Man overboord op 16 en gaan.
Selective DSC call is prima, maar indien onervaren kost dat te veel tijd, dus alleen (undesignated) DSC call. En zorg dat je GPS werkt op je DSC!!!!!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 08:41 #1175591

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8249
Dit is voor mij de reden een dsc marifoon te hebben, en onder alle omstandigheden in de ZEE stand. Ook onervaren crew kan de noodoproep doen. Sorry ATIS. Het spijt me, maar voor dit soort omstandigheden gelden de regeltjes even minder.

Ook meteen de reden om deze verbinding naar de GPS hard bedraad te hebben, zonder tussenkomst van andere apparatuur.
Laatst bewerkt: 18 juni 2020 08:41 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 08:45 #1175599

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Joop,
Goede marifoons doen gewoon DSC in de ATIS stand en ook hoog vermogen op 16.
In ieder geval Sailor, Icom en Standard-Horizon.

Raymarine kan het niet (dacht ik).

Maar ja er zijn ook mensen die hun marifoon gewoon opbergen op binnenwater.... :whistle:
En alleen op zee voor 't echie gebruiken. ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 juni 2020 08:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 10:22 #1175642

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8249
WADnWIND schreef :
Joop,
Goede marifoons doen gewoon DSC in de ATIS stand en ook hoog vermogen op 16.
In ieder geval Sailor, Icom en Standard-Horizon.

Raymarine kan het niet (dacht ik).

Maar ja er zijn ook mensen die hun marifoon gewoon opbergen op binnenwater.... :whistle:
En alleen op zee voor 't echie gebruiken. ;)

Mijn Navman 7100 niet.

Helaas.

Die ik toch echt ervaar als een "tenminste redelijke" marifoon. Ik weet niet wat je bedoelt het kriterium "goed".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 10:38 #1175649

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Joop66 schreef :
Die ik toch echt ervaar als een "tenminste redelijke" marifoon. Ik weet niet wat je bedoelt het kriterium "goed".

"tenminste redelijke" marifoon
Het was een low budget toestel van 20 jaar terug. Prima als marifoon, maar niet voldoende doordacht voor de NL wateren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 10:56 #1175654

Marifoons interessant- maar hoe doen jullie man over boord?(singlehanded of niet)
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 11:17 #1175675

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Maarten-IW31 schreef :
Marifoons interessant- maar hoe doen jullie man over boord?(singlehanded of niet)

"Singlehanded" man over boord wordt pas echt een probleem. Ik denk dat je bedoelt als je na de man over boord singlehanded bent.

Kort rondje draaien, en de man bovenwinds benaderen. In de praktijk zal het anders gaan. Je bent min of meer in paniek, en je doet wat je je op dat moment herinnert. Heel veel oefenen zorgt er voor dat je op routine alles goed gaat doen, maar ik denk niet dat er buiten de KNRM om veel schippers zijn die dit soort manoeuvres vaak oefenen.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 11:19 #1175677

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
WADnWIND schreef :
Joop,
Goede marifoons doen gewoon DSC in de ATIS stand en ook hoog vermogen op 16.
In ieder geval Sailor, Icom en Standard-Horizon.

Raymarine kan het niet (dacht ik).

Maar ja er zijn ook mensen die hun marifoon gewoon opbergen op binnenwater.... :whistle:
En alleen op zee voor 't echie gebruiken. ;)

Poeh, dat is interessant. Ik ging er van uit dat als je die rode knop indrukt (ook bij Raymarine) je standaard een DSC call uitzet, ook op de binnenwateren. Maar nu blijkt dat je dus bewust van ATIS naar DSC stand moet als je op zee gat varen.... Wij hebben een Raymarine DSC marifoon, maar dit nooit geweten, begrepen....

Kun je dat ergens testen?

Groet,
C
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 18 juni 2020 11:20 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 11:59 #1175701

Mischief schreef :
Poeh, dat is interessant. Ik ging er van uit dat als je die rode knop indrukt (ook bij Raymarine) je standaard een DSC call uitzet, ook op de binnenwateren. Maar nu blijkt dat je dus bewust van ATIS naar DSC stand moet als je op zee gat varen.... Wij hebben een Raymarine DSC marifoon, maar dit nooit geweten, begrepen....

Kun je dat ergens testen?

Groet,
C
zie dit draadje: zeilersforum.nl/index.php/foru...575111-raymarine-49e

Handleiding is er int engels vrij ondubbelzinnig over..
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 12:08 #1175707

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8249
plusfast schreef :
Maarten-IW31 schreef :
Marifoons interessant- maar hoe doen jullie man over boord?(singlehanded of niet)

"Singlehanded" man over boord wordt pas echt een probleem. Ik denk dat je bedoelt als je na de man over boord singlehanded bent.

Kort rondje draaien, en de man bovenwinds benaderen. In de praktijk zal het anders gaan. Je bent min of meer in paniek, en je doet wat je je op dat moment herinnert. Heel veel oefenen zorgt er voor dat je op routine alles goed gaat doen, maar ik denk niet dat er buiten de KNRM om veel schippers zijn die dit soort manoeuvres vaak oefenen.

Echt single handed: Geen lifeline dragen, maar wel een zwemvest met een PLB er in.

Als je over de rand gaat, is je boot niet de eerste prio, en zonder hulp kom je niet meer aan boord van een schip dat 5-6knopen vaart. Dus: jammer dan. Kom me maar ophalen.

Als je als enige overblijft: Als de sodeflikker naar binnen DSC indrukken, MOB knop op de plotter.
Daarna motor starten zeil laten vallen, en terug.

Als er gevaar/vermoeden van onderkoeling is, heeft het de voorkeur iemand horizontaal te houden tijdens het aan boord hijsen. Een maat van me, die Ambulance verpleegkundige is, zegt: Als dat ook maar 1 minuut langer duurt: Dan maar verticaal uit t water en zo snel mogelijk liggen. Feitelijk betekent dat voor ons: vertikaal. Snelheid is vooral belangrijk.
Laatst bewerkt: 18 juni 2020 12:11 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 12:26 #1175712

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Ik begrijp alleen nooit waarom er van die fantasierijke hijsconstructies opgetuigd moeten worden???
Alsof de MOB altijd bewusteloos of zwaar gewond is???
Als je op tijd bent kan je gewoon bij de MOB manoeuvreren.
Wat dus héél belangrijk is, dat er een trap zit waarmee de MOB gewoon weer aan boord kan komen.

Ik heb het al eens op ZF beschreven, maar als KNRM bemanning heb ik al eens zeer tragische gevallen mee gemaakt. Uitsluitend omdat de MOB niet aan boord kon komen door gebrek aan een trap!!
De overgebleven persoon aan boord was niet bij machte om een hijsconstructie te freubelen.

Sindsdien heb ik traptreden op mijn roer. Ook van belang is dat de MOB zelf de trap kan uitklappen als dat nodig is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 12:34 #1175720

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
In het verleden wel eens MOB geoefend......maar dan ga je lekker recreatief zeilen en dan schiet het er nog wel eens bij in hé....

Heb wel eens overwogen om voor te stellen om een ZF-oefendag voor speciale handelingen te organiseren. Denk aan MOB, Bijliggen.....dat soort dingen. Elkaar kritiek leveren, uiteraard opbouwend, de kunst afkijken....De Trintel kan weer.....

Volgend voorjaar?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 13:23 #1175738

WADnWIND schreef :
Wat dus héél belangrijk is, dat er een trap zit waarmee de MOB gewoon weer aan boord kan komen.
één van de bevindingen van de test was dat, bij een beetje zeegang, je uit de buurt van het achterschip wilt blijven. Dat klapt natuurlijk ook flink op en neer, en een eitje-tik-wedstrijdje met een boot ga je verliezen...
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 13:59 #1175753

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Vroeger haalde ik mijn zwemtrapje van de boot af in de winter. Werd anders zo'n groene bende. De laatste jaren ben ik wat laks in deze. Afgelopen december wilde ik een zeil van boord halen. Door wat domme stap ging ik met zeil en al overboord. Ik was heel blij dat ik in no time met het zwemtrapje weer op dek stond. Hoeveel minuten je hebt in water van 6-8 graden wil ik niet weten. Maar je snapt wel dat het trapje nooit meer gedemonteerd wordt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 14:46 #1175774

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
plusfast schreef :
Maarten-IW31 schreef :
Marifoons interessant- maar hoe doen jullie man over boord?(singlehanded of niet)

"Singlehanded" man over boord wordt pas echt een probleem. Ik denk dat je bedoelt als je na de man over boord singlehanded bent.

Kort rondje draaien, en de man bovenwinds benaderen. In de praktijk zal het anders gaan. Je bent min of meer in paniek, en je doet wat je je op dat moment herinnert. Heel veel oefenen zorgt er voor dat je op routine alles goed gaat doen, maar ik denk niet dat er buiten de KNRM om veel schippers zijn die dit soort manoeuvres vaak oefenen.

al word dit in veel gevallen aangeraden, met een zeilboot (en met motorboot zou ik het ook doen, benedenwinds benaderen.

Tijdens het oefenen met cursisten wel gezien (met een stootkussen als MOB) dat je snel over je drenkeling heen verlijert.

in het zeilboek CWO staat ook benedenwinds naderen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 14:51 #1175778

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Maarten-IW31 schreef :
WADnWIND schreef :
Wat dus héél belangrijk is, dat er een trap zit waarmee de MOB gewoon weer aan boord kan komen.
één van de bevindingen van de test was dat, bij een beetje zeegang, je uit de buurt van het achterschip wilt blijven. Dat klapt natuurlijk ook flink op en neer, en een eitje-tik-wedstrijdje met een boot ga je verliezen...

Maar ik schat zo in dat 99 van de 100 keer de zeegang niet dusdanig is dat de zwemtrap onbruikbaar is.
Paar jaar geleden een solo zeilende mob aan boord gehaald, 12kts wind, klein watertje en gewoon via de zwemtrap omhoog geklommen.
Het is goed om je op het ergste voor te bereiden, maar sla niet meteen de andere opties dood.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 14:52 #1175779

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Maarten-IW31 schreef :
WADnWIND schreef :
Wat dus héél belangrijk is, dat er een trap zit waarmee de MOB gewoon weer aan boord kan komen.
één van de bevindingen van de test was dat, bij een beetje zeegang, je uit de buurt van het achterschip wilt blijven. Dat klapt natuurlijk ook flink op en neer, en een eitje-tik-wedstrijdje met een boot ga je verliezen...

Als je bijligt of halve wind valt dat reuze mee.

Ik ben als drenkeling ooit 10x op 1 dag gered door 3 verschillende schepen ten overstaan van Scheepvaart Inspectie (ILnT). Dat bij N 5-6Bf voor Enkhuizen.
Je moet wel goed opletten, maar er geen drama van maken. het laternatief is dat je dus niet tijdig gered wordt, omdat de overgebleven opvarenden niet altijd even ervaren en bedreven zijn.
Kies maar.
Voornamelijk de juiste swung afwachten en ook rekening houden dat je dus 30Kg zwaarder bent door het water.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 14:54 #1175780

Sowieso, óók bij een man over boord moet je altijd eerst rust brengen in de tent, bv. door je op je gemak te gaan scheren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 14:55 #1175781

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Ik pleit ook altijd voor de drenkeling aan lij, dan heb je hem veel sneller aan boord met de juiste golf. En je drijft nooit er vanaf.
Allemaal tijdbeperkend.

Drenkeling aan loef lijkt veilig, totdat je er vanaf drijft en wéér opnieuw moet aanschieten of manoeuvreren. Gaat veel kostbare tijd mee verloren.

Voor de goede orde: we hebben het nog niet over branding of brekers.

Als je op volle zee met slecht weer en hoge golven MOB hebt, dan kan je volgens mij ook een lange drijvende lijn uitbrengen en om de MOB heenvaren totdat die beet heeft. Doorgaans heb je op zee goede kleding aan, waardoor je het mogelijk langer vol kan houden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 juni 2020 14:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 15:01 #1175788

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Dwars op de golven rolt het wel maar kan je de drenkeling aan de spiegel aan boord nemen.
Mijn schroef zit ver voor het roer en is vanaf de zwemtrap niet te raken.
Durf dan ook achteruit te slaan naar drenkeling toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 15:33 #1175807

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
Vinni schreef :
De Trintel kan weer.....

Volgend voorjaar?

Vinni
deze zomer?? :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 16:36 #1175843

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Met alle plezier laat ik jullie heul veul verschillende MOB-manoeuvres oefenen. Zonder motor met alle zeilen op, zonder zeilen met motor, en alles wat daar tussen zit.

Ieder op zijn eigen boot: vinkiel, langkieler, IOR, kits, platbodem, kom maar op.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 17:24 #1175866

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Zoals ik het zag/zie....

Elk jaar aan het begin van het zeilseizoen, zeg half april, zo'n dag organiseren met handelingen die je niet alledaags doet en toch in geval van nood verrekte handig kunnen zijn.
Kennis ebt weg, ervaring ebt weg vandaar ieder jaar zo'n dag. Vandaar ieder jaar even een opfrisser. Alles in één dag met andere oefenen. Juist met anderen....die kunnen je vaak een beste spiegel voorhouden wat je fout doet. ;)
Iedereen om 17.00 naar de haven voor een borrel en/of een BBQ.

Noem het de ZF-Safetyday.

Nou JeePee.....doe maar een leuk logo..,,..

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 18 juni 2020 17:25 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 18 juni 2020 17:49 #1175874

Onze FF65 is een van de weinige met een zwemtrap... Gewicht besparen is leuk maar...

Zo'n zwemtrap is bovendien gewoon heel praktisch. Het is tenslotte ook een vakantiebootje. Van een stuiterend achterschip heb je bij zo'n korte boot geen last. Als we echt fanatiek worden op het NK kunnen we vast wel even die ladder op de wal laten. Gereedschap is er.

Bij ons kan iedereen redelijk zeilen dus de standaardisatie is: fok omlaag, en dan gewoon een standaard mob-manoeuvre op zeil. Is goed te doen. De motor starten en beide zeilen strijken is teveel gedoe, kost tijd.

Met een grotere boot is het natuurlijk anders, maar ik vind het leuk om even het perspectief van de kleine bootjes te belichten. We oefenen ook met enige regelmaat.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Man overboord artikel yachtingmonthly.com 19 juni 2020 11:10 #1176119

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Voor het aan boord krijgen via de zwemtrap of ander opstaphulpje is het fijn als je de kraan lijn, mits zwaar en lang genoeg uitgevoerd, gebruikt als hulp. Soms heeft iemand die koud is net niet genoeg kracht om het alleen te doen en nu blijf je zelf aan de goede kant van de railing.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl