Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 30 aug 2020 19:05 #1201288

Hangt er vanaf of je de yachtmaster papieren voor jezelf gehaald hebt of voor commerciele doeleinden.
Voor persoonlijk gebruik is het niet anders als een rijbewijs. Voor commercieel gebruik moet je inderdaad cursussen blijven volgen om de papieren geldig te houden. Ik kan me niet meer herinneren of er een minimaal aantal vaardagen aan vast zit of niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 aug 2020 19:27 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 30 aug 2020 19:20 #1201295

Vaartijd voor vernieuwen commercial endorsement is 150 dagen in vijf jaar.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 30 aug 2020 19:21 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 30 aug 2020 20:14 #1201328

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Terug naar de vraag van TS: CWO-3 zeezeilen is kustwateren, CWO-4 is vergelijkbaar met RYA-Yachtmaster Offshore, maar is eigenlijk een opleiding voor instructeurs.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 31 aug 2020 05:24 #1201377

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Heeft iemand een recent overzicht welke landen ("vlaggenstaten") YM Offshore + commercial endorsement erkennen (als gelijkwaardig) voor commerciële zeevaart onder hun vlag?
Nederland niet, sinds 2010 ook niet meer voor binnenvaart, dat is duidelijk. Maar welke landen wel?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 31 aug 2020 12:29 #1201523

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Vraag me trouwens nog eea af:

Hoe ziet een bemanningsplan voor een zeiljacht waarmee gecharterd wordt op zee er eigenlijk zo ongeveer uit?

En, de Regeling bemanning zeegaande zeilschepen ("Regeling, houdende bepalingen omtrent de bemanning van zeegaande zeilschepen in de commerciële vaart met een lengte van minder dan 40 meter") schrijft voor dat een Nederlands schip naar verre bestemmingen gevoerd moet worden door iemand die in het bezit is van een bekwaamheidsbewijs "stuurman grote zeilvaart" en 2 seizoenen diensttijd als wachtstuurman zeilvaart. Is dat ook de gewoonte bij zeiljachten >12m waarmee wat verder van huis gecharterd wordt?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 14:22 door JotM. Reden: human readable link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 31 aug 2020 17:00 #1201620

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Een jacht is geen zeegaand zeilschip, tenzij je >12 betalende passagiers aan boord hebt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 31 aug 2020 17:10 #1201622

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Haal je hier "zeilschip" en "passagiersschip" niet door elkaar?

Edit:
Besluit zeevarenden schreef :
Art 1
i. passagiersschip: een schip bestemd of gebezigd voor het bedrijfsmatig vervoer van meer dan twaalf passagiers;
...
k. zeilschip: een schip dat bestemd is en ingericht is om hoofdzakelijk door middel van zeilen te worden voortbewogen;
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 17:17 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 31 aug 2020 17:32 #1201632

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
La Mavare schreef :
Een jacht is geen zeegaand zeilschip, tenzij je >12 betalende passagiers aan boord hebt.
Eh, volgens mij ben je >12 pass passagierschip en minder dan 12 gasten vrachtschip.
En groter dan 12m (loodlijnen) met passagiers moet je volgens mij ook klasse.

Weet het echter niet helemaal zeker. Correct me if I'm wrong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 31 aug 2020 18:23 #1201647

JotM schreef :
Heeft iemand een recent overzicht welke landen ("vlaggenstaten") YM Offshore + commercial endorsement erkennen (als gelijkwaardig) voor commerciële zeevaart onder hun vlag?
Nederland niet, sinds 2010 ook niet meer voor binnenvaart, dat is duidelijk. Maar welke landen wel?

Voor zover ik weet is dat overzicht er niet, meeste landen schermen hun eigen markt af. In de praktijk kun je rondom de Middellandse Zee prima uit de voeten met een YM Comm. end.
Commercial endorsement richt zich op boten die onder MCA regels varen. Je kunt na een Yachtmaster doorstromen naar een STCW 500 GT vaarbevoegdheid, en dat is de normale STCW die overal wordt geaccepteerd. (soms is een aanvullend examen nodig voor de regels van het land waar je gaat varen, zoals in NL bijvoorbeeld)

Van Yachtmaster naar 500 GT is een mondeling examen, is goed te doen na 5-daagse voorbereidende cursus. Wel GOC nodig + HELM.

Als je wilt doorgroeien is de Enkhuizer Zeevaart School een beter plan. Probleem is het opdoen an voldoende vaartijd.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 31 aug 2020 19:00 #1201667

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
Hans V schreef :
Voor de Duitse Oostzeekust is geen ICC (International Certificate of Competence) verplicht.
...weet je dat zeker? Ik begrijp dat je met meer dan 15pk een VB2 moet hebben om daar te mogen varen...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 19:00 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 31 aug 2020 20:48 #1201724

rooiedirk schreef :
En groter dan 12m (loodlijnen) met passagiers moet je volgens mij ook klasse.
Dat verschilt per vlagstaat. Voor bijna alle landen hanteren ze 24m loodlijnlengte als grens voor wel of geen klasse.
Klasse erkent YM niet, vlagstaten doen dat wel. Als jij wilt werken voor een commercieel bedrijf wat zeiljachten tot 24m en minder als 12 passagiers vervoert, dan kom je overal aan de bak als je YM offshore of YM ocean hebt. Uitzondering is waarschijnlijk speciale niches zoals de bruine vloot. Superyachten accepteren ook vrijwel allemaal zonder uitzondering de YM kwalificaties voor hun professionele bemanning.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 31 aug 2020 20:54 #1201727

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Omdat de bulk daarvan onder "red ensign" vaart?

NL accepteert geen YM. Alleen de MCA kwalificaties. En ja, die kun je deels obv YM behalen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 31 aug 2020 20:57 #1201728

Jij schijnt moeilijkheden te hebben om het verschil te begrijpen tussen wettelijk toestaan en wat de praktijk is.

En er is ook nog zoiets als "STCW95 compliant Yachtmaster" en dat is een endorsement die je op je certificaat kunt krijgen. Die is gelijk gesteld aan MCA tot 200gt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 20:59 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 31 aug 2020 21:04 #1201731

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
En er is ook nog zoiets als "STCW95 compliant Yachtmaster" en dat is een endorsement die je op je certificaat kunt krijgen. Die is gelijk gesteld aan MCA tot 200gt.
... in het VK.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 31 aug 2020 21:16 #1201734

En geaccepteerd om te werken voor ieder bedrijf wat zeiljachten tot 24m commercieel gebruikt in Nederland.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 01 sept 2020 19:53 #1202038

Heeft er iemand persoonlijke ervaring met de Yachtmaster opleiding? Zou je dat aanraden voor een privé (niet commerciële) schipper, die het gewoon leuk vindt om meer bij te leren? Ik heb zelf Vb1,Vb2, Marcom A (en ga B binnenkort halen) + assistent wedstrijdleider certificaat.
Laatst bewerkt: 01 sept 2020 19:54 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 01 sept 2020 20:01 #1202045

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Als je marcom-A hebt, hoef je geen marcom-B meer te halen.
A is hoger.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 01 sept 2020 20:02 #1202046

WADnWIND schreef :
Als je marcom-A hebt, hoef je geen marcom-B meer te halen.
A is hoger.

sorry, andersom dus ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 01 sept 2020 20:45 #1202067

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
AndreAzuree schreef :
Heeft er iemand persoonlijke ervaring met de Yachtmaster opleiding? Zou je dat aanraden voor een privé (niet commerciële) schipper, die het gewoon leuk vindt om meer bij te leren? Ik heb zelf Vb1,Vb2, Marcom A (en ga B binnenkort halen) + assistent wedstrijdleider certificaat.

Kennis is macht ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 01 sept 2020 21:07 #1202079

AndreAzuree schreef :
Heeft er iemand persoonlijke ervaring met de Yachtmaster opleiding? Zou je dat aanraden voor een privé (niet commerciële) schipper, die het gewoon leuk vindt om meer bij te leren?
Ja, is zeker aan te raden.
Iedere zeilschool is natuurlijk weer anders en de ene "leraar" doet andere dingen als een ander. Persoonlijk vind ik Richard van Atlantic Sailing erg goed om mee op pad te gaan. www.atlanticsailing.org/ hij heeft een goed onderhouden boot, is een Nederlander die naar Tenerife verhuisd is en van daaruit zijn zeilschool runt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 02 sept 2020 18:39 #1202376

leuk te horen Erik! Tenerife is ook nog een leuke plek om de cursus doen trouwens.....maar eerst maar eens dit MED avontuur afronden. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl