Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gelshield

Gelshield 02 mrt 2022 07:47 #1372813

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
Hallo Avalon. Voor zover ik heb begrepen moet je het er echt afhalen.
Ik heb, zo ver als dat ging, eerst gekrabt met de gele krabber (kan ook met een Bahco krabber) en dan grof schuren (p40) met een goede machine. Het vergt inderdaad enig doorzettingsvermogen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 02 mrt 2022 08:16 #1372821

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Primocon eraf maar laat dat korrel 40 uit je hoofd.
Probeer je gelcoat zoveel mogelijk in stand te houden.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2022 09:01 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 02 mrt 2022 08:58 #1372828

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
Heb net international gesproken en ja het moet er helaas af.

Gelukkig zijn het alleen plekjes die ik gerepareerd heb, maar toch al met al een vierkante meter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 02 mrt 2022 10:40 #1372852

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
Je kunt beter naar Holtere luisteren, die heeft meer ervaring dan ik. Nu ik er over nadenken heb ik voor de lagen er boven met 40 gedaan en daaronder (dus de Primocon) met p80. Maar van dat het een tijdrovende klus is neem ik niks terug.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 02 mrt 2022 15:59 #1372935

holtere schreef :
Primocon eraf maar laat dat korrel 40 uit je hoofd.
Probeer je gelcoat zoveel mogelijk in stand te houden.

Ik heb bij mijn boot toen (daar zat ook een keiharde laag onder) ook delen met 40 gedaan, hier en daar door de gelcoat heen idd. Maar plekken gevuld met Epoxyplamuur en daarna 2 lagen pantsercoat er overheen.

Wat is daar op tegen? Wat doe ik dan fout?

Ik vraag me ook af waarom 5 lagen gelshield.. waarom niet gewoon een goeie epoxycoating?

Ik probeer niet eigenwijs te zijn hoor, wil gewoon leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 02 mrt 2022 16:13 #1372941

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Mja, je gelcoat is een van de mooiste beschermlagen die je kunt hebben. Zeker aan de oppervlakte is dat materiaal goed dicht, het heeft als eerste laag in de mal gezeten.
De beste hechting krijg je met een fijne korrel dus waarom die ongelofelijke lompheid (excuses voor de uitdrukking) om je peperdure materiaal zo te lijf te gaan.
Je boot is geen bielzen tuintafel toch?
Naarmate dat je je gelcoat gaat zien dan schakel je toch over op fijner materiaal. Het is je eigen boot nota bene en je bent toch geen Roemeen die op accoord dat ding voor 100 euro kaal moet maken?
Je merkt dat ik er verdrietig van word ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 02 mrt 2022 16:24 #1372944

Bas van Dijk schreef :
holtere schreef :
Primocon eraf maar laat dat korrel 40 uit je hoofd.
Probeer je gelcoat zoveel mogelijk in stand te houden.

Ik heb bij mijn boot toen (daar zat ook een keiharde laag onder) ook delen met 40 gedaan, hier en daar door de gelcoat heen idd. Maar plekken gevuld met Epoxyplamuur en daarna 2 lagen pantsercoat er overheen.

Wat is daar op tegen? Wat doe ik dan fout?

Ik vraag me ook af waarom 5 lagen gelshield.. waarom niet gewoon een goeie epoxycoating?

Ik probeer niet eigenwijs te zijn hoor, wil gewoon leren.

Gelshield is goede epoxycoating ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 02 mrt 2022 18:24 #1372981

holtere schreef :
Mja, je gelcoat is een van de mooiste beschermlagen die je kunt hebben. Zeker aan de oppervlakte is dat materiaal goed dicht, het heeft als eerste laag in de mal gezeten.
De beste hechting krijg je met een fijne korrel dus waarom die ongelofelijke lompheid (excuses voor de uitdrukking) om je peperdure materiaal zo te lijf te gaan.
Je boot is geen bielzen tuintafel toch?
Naarmate dat je je gelcoat gaat zien dan schakel je toch over op fijner materiaal. Het is je eigen boot nota bene en je bent toch geen Roemeen die op accoord dat ding voor 100 euro kaal moet maken?
Je merkt dat ik er verdrietig van word ;)

Gelcoat wordt er wel beter van als er een laagje epoxy plamuur overheen gaat ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 02 mrt 2022 18:42 #1372990

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Ik weet het niet....volgens mij is plamuur vaak wel onmisbaar maar als je het weg kunt laten is dat altijd beter.
Het blijft maar poeier met hars uiteindelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 02 mrt 2022 18:49 #1372997

Gelcoat heeft ontegenzeggelijk voordelen …….. boven water.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 02 mrt 2022 18:52 #1372998

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Ok, iedereen dan aan de korrel 40 en die rommel er af :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 03 mrt 2022 08:41 #1373099

Bij mij is er zoveel mogelijk met de gele krabber verwijderd. Dus alle lagen oude antifouling zijn weg.

Nu ben ik bezig met het opschuren met korrel 80. Het is redelijk grof maar de vorige eigenaar was een primocon-lover. Ik krijg die rommel er maar voor zo'n 70% af. Voor er coppercoat gesmeerd wordt komt er 1 of 2 lagen epoxyprimer op.

Ik ga uit van het idee dat de plaatsen waar nog wat primocon zit de hechting ook ok zal zijn, zeker omdat na deze bewerkingen dat spul er nog opzit (dus goeie hechting)

Ik lees hier vaker dat men graag wil dat er een dampdichte laag geplaatst wordt op het onderwaterschip. Vind ik een raar idee, onder water is geen waterdamp dacht ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 03 mrt 2022 08:52 #1373107

Avalon schreef :
Boot is nu volledig gekrabd en ga nu 5 lagen Gelshield aanbrengen.

Toch heb ik nog wat plekken met primocon waar ik afgelopen jaren wat het bijgewerkt. Het is er bijna niet af te krijgen. Kan ik daar overheen of moet het er echt af?

En zo ja, hoe is dat te doen, heel grof schuren ?

Weet je hoe nat de boot is? Als de gelcoat te nat is en je smeert em meteen weer dicht (zonder te drogen) krijg je geheid later problemen. Zonde van al het werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 03 mrt 2022 09:19 #1373117

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
Zuipschuit, ik heb contact gehad met International en die zeggen dat echt alles eraf moet. Ik leefde ook met het idee dat vast is vast, en dat je er over heen kan. Maar dat wordt ten sterkte afgeraden.
Dus vandaag ga ik maar weer door met schuren !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 03 mrt 2022 09:22 #1373118

holtere schreef :
Mja, je gelcoat is een van de mooiste beschermlagen die je kunt hebben. Zeker aan de oppervlakte is dat materiaal goed dicht, het heeft als eerste laag in de mal gezeten.
De beste hechting krijg je met een fijne korrel dus waarom die ongelofelijke lompheid (excuses voor de uitdrukking) om je peperdure materiaal zo te lijf te gaan.
Je boot is geen bielzen tuintafel toch?
Naarmate dat je je gelcoat gaat zien dan schakel je toch over op fijner materiaal. Het is je eigen boot nota bene en je bent toch geen Roemeen die op accoord dat ding voor 100 euro kaal moet maken?
Je merkt dat ik er verdrietig van word ;)

Sorry, ik wou je niet verdrietig maken :-)

Ik heb alleen sommige stukjes met P60 (bedenk ik me nu, niet P40) gedaan omdat ik anders de lagen epoxyteer er echt niet afkreeg en ik verdrietig werd van een uur schuren met P120 op dezelfde plek zonder resultaat.

Mijn laminaat was idd op verschillende plekken kaal. Alles opgeschuurd met P80 en toen P120, en toen pantsercoat, epoxy plamuur, weer PC en CC erop.
Dat leek mij voor onder water (!) goed genoeg en het zit er iig nog prima op na 6 jaar (zie andere draadje).

Over dat drogen en vocht opsluiten heb ik zoveel verschillende meningen gehoord. De havenmeester bij ons deed een vochtmeting op mijn boot voor ik ging smeren en vond hem veel te nat, wilde 6 maanden drogen en dan primocon erop. Ik heb de gok genomen ook na verschillende adviezen met het idee dat als er vocht zit dat ook wel de andere kant op weg kan, gaat door het water toch niet weg (en mijn boot ligt eigenlijk altijd in het water.

Dus ik heb gewoon een min of meer dichte laag over de gelcoat gezet. 6 jaar geleden, boot is 2 keer eruit geweest, laatste keer deze week en alles zit er nog perfect op en nergens problemen. (en ik heb de coppercoat opgeschuurd dus elke vierkante cm gezien).
Ik snap dat dit N=1 is en ik misschien gewoon geluk heb gehad maar ik heb toch licht het idee dat al dat gepraat over vochtmetingen en eerst laten drogen een beetje overdreven is.
Boot is gemaakt om in het water te liggen, en daar ligt hij altijd. Die van mij 'droogt' nooit want als ik eruit ga is dat voor 1-2 dagen max.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 03 mrt 2022 09:32 #1373122

@ Avalon,
Hebben ze ook gezegd waarom alles eraf moest?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 03 mrt 2022 09:35 #1373125

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
een 2 component mag niet over een 1 component. De hechting zal dan niet goed zijn. Wil het risico dus niet lopen om alles nog een keer kaal te krabben volgend jaar. Dus maar even doorzetten, zit al veel werk in


Vroeger was er een gulden regel, en die luidde, dat je nooit twee-componenten over één-componenten kon zetten. Redenen hiervoor: A) In twee-componenten verf zitten agressieve oplosmiddelen. Deze kunnen een één-component verf oplossen, oftewel werken als een soort afbijt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 03 mrt 2022 10:23 #1373143

Is een correcte uitleg voor voornamelijk PU-coatings.
Epoxyprimer zonder solventen zouden dat probleem wel eens kunnen omzeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 03 mrt 2022 10:26 #1373147

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Vertel ons hoe het afloopt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 03 mrt 2022 10:27 #1373148

zal ik zeker doen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 03 mrt 2022 10:27 #1373149

Primocon kon wel eens zacht worden met verhitten, een föhn erop en dan krabben?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 03 mrt 2022 10:35 #1373152

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
Een kleine nuance op mijn harde werk voor ik geveld werd.

Ik heb eerst zoveel mogelijk gekrabt, zover dat lukte, tot op de Primocon..Ik had toen een deels keiharde blauwe laag (vermoedelijk de originele, harde antifouling) met daaronder Primocon over. Deze laag ben ik te lijf gegaan met P40. Waar ik wit zag ben ik meteen gestopt.

Zodra ik geen blauw meer zag ben ik gestopt met p40 en overgestapt op P80 en daar de romp mee kaalgehaald.

Het is anders geen doen. Dit heeft al maanden gekost.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 03 mrt 2022 10:58 #1373158

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Ik heb inmiddels al meer dan een paar boten kaal gehaald, allen tussen de 32 en 40 voet.
Dat doe ik in mijn eentje en vooral op mijn gemak. Een dag of 6 à 3-4 uur per boot.
Krabber, stofzuiger en een flink aantal vlijmscherpe mesjes. Dat is een klein kapitaal maar de enige manier naar mijn smaak.
Schuren met machines is veel zwaarder werk dan krabben.
Daar zaten boten bij met een halve cm aan primocon :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 03 mrt 2022 11:00 #1373160

Ik ga eerst eens testen of die achtergebleven primocon bestand is tegen MEK.
En indien wel tegen bestand dan kan ik daar gerust overheen met de epoxy primer.
Indien niet dan is het misschien makkelijker te verwijderen na insmeren met MEK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelshield 03 mrt 2022 15:02 #1373203

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1763
Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar toen ik mijn Gibsea 362 destijds liet keuren vertelde de keurmeester hij mij het volgende:
Wanneer je je boot kaal haalt, koop bij Francois in Antwerpen een grote pot epoxyteer (25 liter).
Meng de juiste verhouding , zorg voor de juiste temperatuur en smeer je boot er 4x mee in met een roller.
De vijfde laag, wanneer die nog net plakkerig is je eerste laag antifouling er op.
Nog een laagje antifouling en je hoeft je geen zorgen meer te maken op Osmose oid.
Dus ik naar Antwerpen en die emmer epoxy teer gekocht bij Francois.
Maar toen m`n bootje zo mooi kaal was dorst ik het er toch niet op te smeren en ben voor de Gelshield gegaan. De GIJ kiel heb ik toen wel zo behandeld en ik moet zeggen dat het er allebei uitstekend op is blijven zitten.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl