Orange Sunset schreef :
AndreAzuree schreef :
ze zijn slim en ze zijn met veel
Maar goed, terug on TS: kunnen we concluderen dat het de bouten zijn? Zou dat niet heel zonde zijn, alle deze ellende door inferieure bouten?
Neen! Tenminste ik heb nog geen onderzoeksrapport gezien
Inderdaad!
Zolang niet hier en in het geval van de Farr X2 EXACT helder is wat er gefaald heeft, kun je hier helemaal niks over zeggen.
Ook geen algemene uitspraken als:"Ze zoeken de grenzen op".
Als constructeur ben ik ontzettend bij met dit oplossingsprincipe. Eindelijk iemand die eens fatsoenlijk heeft nagedacht over belastingen, richting, vrijheidsgraden, etc.
Maar t is nieuw.
Dus ik kan me voorstellen dat de normen niet voldoen. Dit is te anders dan waar de normen voor geschreven zijn.
Maar dus EERST snappen wat er mis is gegaan.
OK, EDIT:.
Puur op speculatie:
Wat mij opvalt is dat bij de foto's hiervan èn van de Farr X2 het kielgat in de romp HELEMAAL onbeschadigd lijkt.
Dan kan alleen maar de kiel, en alleen de kiel, rechtstandig omlaag gevallen zijn.
Dat kan door een van de volgende oorzaken:
1: De dwarse pen is losgelopen of gebroken. Losgelopen kan als die links en rechts op zijn plek wordt gehouden door moeren. Ik kan me voorstellen dat dat gebruikt is: Daarmee trek je ook de speling uit de contraptie. Maar is een instinker, ivm loslopen.
2: De steel van de kiel is gebroken in de romp. Die is van staal/gietstaal/gietijzer. In het geval van gietijzer (meest waarschijnlijk) is vermoeiing een serieus issue:
-Wit gietijzer is sowieso te bros.
-Grijs gietijzer heeft grafiet lamellen in zich: de kerfwerking en spanningsconcentraties zitter er al in. Die kunnen samengetrokken worden in bolletjes Nodulair Grijs Gietijzer (GGG). Maar dat vereist super strakke procescontrole bij het gieten. En metallurgisch onderzoek van een meegegoten sample. Niet heel makkelijk te orchestreren als je daar niet mee vertrouwd bent.
-Gietstaal: beter maar ook risico op gietgallen en dus vermoeiing. En weinig controle over de kristalgrootte.
-Staal: gefreesd uit blok: Waarschijnlijk te duur.
3: het gat voor de borgpen is naar boven opengescheurd. Zie materiaal opmerkingen onder 2.
4: Onderdesign. Huh??? Waarom noemtie dat? Nou, in de industrie wordt te vaak richting een of andere norm geconstrueerd. Het wordt dan goedgekeurd. Maar is het ook goed genoeg. Als ik naar de beschouwingen van Erik de Jong hier kijk, lees ik vaak dat er vertrouwd wordt op vuistregels. Dat werkt prima voor iets waarmee je behoorlijk vertrouwd bent. Die vertrouwdheid is hier niet. De constructie lijkt in niets waar als die normen voor geschreven zijn. Dan rest nog maar 1 ding: fundamenteel gaan zoeken naar de daadwerkelijk heersende belastingen en de hele bende door-FEMmen. Mind you dat dit ook mis ging bij de eerste generatie VOR's met kantelkielen. Die kantelkielen lijken nu redelijk in de greep. Maar dit dus nog niet.