Het elektrisch varen is mooi voor mij, ben er helemaal voor gewonnen, anderen beslist niet.
Neem nu de vissersboot die voorbij kwam. (zie uittreksel dagboek). 960 pk in een klein vissersbootje. Is die kerel trots op. Absoluut absurd, niet nodig maar stoer.
Weet hij veel dat elektrische aandrijving veel meer torque brengt als zijn diesels. Kan ik nog blij zijn want je zou hem niet van kilometers ver horen komen.
Uittreksel dagboek.
Vuilnisbak baai, 06-04-2024
Gisteren ben ik van Galata naar Daskalio eilandje gezeild. Er komt sterke noordenwind, dan is de noord kant van de binnenzee gewoon comfortabeler. Alles onder zeil, snelle overtocht, direct na aankomst leg ik het Viking anker als tweede om zeker te zijn dat ik niet zal op de rotsen gezet worden. Even later ben ik net binnen, hoor een oorverdovend lawaai en de wereld vergaat. Het is de blauwe vissersboot die volle kracht op 10 meter voorbij geraasd is, daarbij golven van ruim over een meter makend.
Ik heb de ligplaats achter het eilandje gekozen omdat ik daar veilig ben, er komt normaal niks voorbij, grote golven worden door het eilandje en zijn rif gebroken. Het is er moeilijk ankeren, bovendien zeer ondiep. Ik zit de vissersboot te bekijken, (een Saronic 1490 V) het is de boot die op normale dagen 4 keer door de binnenzee buldert, hij maakt grotere kortere golven als zelfs de grootste ferry. De kerel die ermee vaart is half Nederlander, (zijn moeder is Nederlandse) en hij heeft de boot en het kapitaal gekregen via zijn vader van zijn grootvader. Die was stinkend rijk.
Heeft 4 Egyptische kerels aan boord die alle werk doen behalve varen. Blijkbaar is het de periode dat de grote viscaiques vis vangen op de binnenzee door relatief korte drijvende netten in een cirkel om een school vissen te trekken. Lampara vissen. Nu wil die jonge Hollander dat ook doen en omdat zijn boot zowat 4 keer sneller vaart als de caiques en bovendien veel wendbaarder zou dat wel kunnen lukken. Wat hij doet is in Russian bay komen kijken als er scholen vissen zijn (ik heb tijdens mijn zeiltochtje een school gezien) en gaat vervolgens voor de noordelijke ingang kijken, de kortste weg daarheen is tussen het eilandje en het vasteland in, een moderne vissersboot als de blauwe heeft slechts een meter diepgang, hij kachelt op enkele meter volle snelheid bij mij voorbij. Dat ding is 15 meter lang en heeft twee keer 480 pk. Juist 960 pk in een vissersbootje.
Drie keer in acht uur kwam dat kreng voorbij, iedere keer vrees ik dat onze kiel op de bodem zal bonken, ik heb erover nagedacht, heb geen andere mogelijkheid als te verkassen. Die vent is bekend voor zijn arrogantie, enkel bij de kade voor de watertaxi´s vaart hij ietske langzamer. Krijg ik die golven van de zijkant loopt de kuip vol, ik moet weg.
Dus terwijl het water voor de koffie op het houtkacheltje staat begin ik met het ophalen van de ankers. Het Viking anker laat ik in de bijboot, ik ben van plan slechts 0,4 km verder in vuilbak baai te gaan ankeren. Op het trolling motortje vaar ik daarheen, enige probleem is dat ik geen werkende dieptemeter heb, ik nader voorzichtig de oever vóór het gasthuis (momenteel verlaten) en anker van zodra ik de bodem kan zien. Dat is behoorlijk dicht bij de rotskust dus gelijk in de bijboot en het Viking anker richting zuidwest gelegd zodat de boot niet dichter naar de rotsen kan. Ik leg de boot zo dat ik tussen vasteland en het eilandje nog de Kalypso werf kan zien want van daar komt mijn wifi.