Gerard schreef :
Tony2920 schreef :
Mechanische versterking wel, voor het lichtbeeld eerder een verstoring.
Zou graag te weten komen waarom iemand zo iets doet.
Dat is heel simpel (als je het weet). Dit is heel gebruikelijk bij historische bedrijfsvaartuigen om de richting (vanaf recht vooruit tot 112,5 graden achterlijker dan dwars) waarin het stuurboordlicht (en aan bakboord natuurlijk het bakboordlicht) te beperken tot het wettelijk verplichtte schijngebied (zo te zien is dat formeel hier niet helemaal correct (meer) omdat recht vooruit niet mogelijk (meer) is). Vaak is de binnenzijde (de buitenkant voor andere schepen dus) in de bijbehorende kleur geschilderd. Door steeds strengere regelgeving kwamen uiteindelijk deze niet-historische en naar mijn smaak lelijke lampen aan de orde en zo heeft deze schipper/eigenaar zo veel mogelijk historiciteit behouden en toch aan de wettelijke regels voldaan. Eigenaren van schepen die nooit bij donker varen (zoals ik) kunnen uiteraard die lampen ook weg laten of ouderwetse navigatielampen met van die fresnellenzen daar plaatsen, maar die andere navigatieverlichting paraat houden voor het geval een koddebeier gaat zeuren of wanneer je toch onverhoopt overdag overvallen wordt door weer waarvoor het voeren van navigatielichten verplicht is.
Sorry mijn vraag was niet specifiek genoeg. Waarom zou iemand een, zij het klein, stukje hout voor de lamp zetten, en ze daarmee onreglementair maken, aangezien ze zo nooit de volledige sector kan uitstralen. ( Verstevigingen kunnen ook aan de buitenkant van de lichtbak geplaatst worden, waar ze de sector niet beinvloeden. Maar in principe is zo een lichtbak stevig genoeg van zichzelf.