Big Time schreef :
Vraag aan Erik: Wat is jouw advies in deze?
Vraag eens een tuiger om wat afvalstukken en probeer deze eens op verschillende manieren door te krijgen. Dan voel je al snel hoe makkelijk of moeilijk het een en ander gaat.
Ik heb dit zelf ook gedaan, ging makkelijk omdat we bij ons op de zeilmakerij ook tuigwerk deden, en kwam tot de conclusie dat knippen eigenlijk de enige realistische oplossing is voor iets waar geen spanning opstaat, maar wel langzaam, maar met grote kracht beweegt.
Ook heb ik geconcludeerd dat je nog maar een kwart van je sterkte overhoud op het moment dat je gaat knippen op een bewegend dek. Dus 12mm in de werkplaats = 6mm op zee.
Zelf ben ik na het incident op de 31.7 over gegstapt op het ombuigen van slechts 1 armpje voor maar een graad of 20 van de plitpen in de borstbouten. Dit kan zichzelf niet loswerken, maar is met een combinatie tang wel makkelijk en snel los te trekken. Daardoor gaan ook je wantspanners gelijk overboord, en houd je ook geen scherpe afgeknipte stukken RVS aan dek over waaraan jejezelf kunt verwonden.
De redactie van zeilen heeft ergens eind jaren 90 ook eens een mast overboord laten gaan van hun waarscheepje. Het artikel staat ook in het boekje "4 zomers zeilen" van Henk Bezemer gepubliceerd.
Als ik me goed herinner kwamen zij tot dezelfde conclusie als ik op een bootje met verstaging van 3 en 4mm draad.
Mijn persoonlijke mening:
Borg je borstbouten zodanig dat je deze makkelijk en snel kunt verwijderen, en tik deze eruit en laat alles met spanner en al overboord gaan.
Ohja, als je marifoon het nog doet, zend dan een securite bericht uit om andere schepen op de hoogte te brengen van het feit dat er een stuk tuig overboord is gegaan en dat andere schepen die plek beter even kunnen mijden ivm touwwerk dat mogelijk nog drijft.