Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Spinakerboom

Re: Spinakerboom 29 nov 2013 15:09 #462124

Dat heb ik ook tot conclusie..
Ik ga denk toch voor één lijn met verdikte lijn voor wat grip aan iedere kant )deze dikkere trek ik door de D12 dyneema op 2 plekjes..)
Touw rammelt niet zo..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 29 nov 2013 15:10 #462126

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Klinkt helemaal fancy!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 29 nov 2013 15:14 #462128

is het ook op zo'n tourbak
had je al gekeken naar die site..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 29 nov 2013 15:49 #462135

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ja natuurlijk, ik heb jullie verhalen over het bezoek aan de UK gelezen. Mooie site!

Ik vind jouw schip de naam toerbak overigens niet waard. Het is een elegant apparaat!
Laatst bewerkt: 29 nov 2013 15:50 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 30 nov 2013 05:22 #462258

Ha, ha, ik bedoelde.. die ik je had gestuurd, van die carbon pijpen ..
in alle soorten en maten..
Maar ik spreek je wel eens als je in de buurt bent.
we gaan erg off topic.
Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 01 dec 2013 10:52 #462529

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Vorigjaar heb ik ook een spinakerboom gemaakt. De koppen daarvoor vond ik erg duur dus heb ik ze 3D geprint van ABS. ABS kosten koppen €7.50
In het plaatje een halve kop met pin en veertje.
De koppen worden op elkaar gelijmd met acceton en dan in een alu pijp gestoken en geborgd.

De boom is nu een seizoen meegeweest en heeft het perfect doorstaan. Ik zou eigenlijk liever een uitschuifbare versie willen hebben dus dat is nog een karweitje voor een volgende keer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 01 dec 2013 19:31 #462684

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Nou, op mijn werk hebben we ook een 3D printer, maar ik zou het niet aandurven om daarmee spinnakerboombeslag te printen... Het blijven toch laagjes op elkaar gesmolten kunststof. Ik denk dat de sterkte daarvan niet in de buurt komt van het normale beslag, dat zelfs nog wel eens glasvezelversterkt zou kunnen zijn!

Dat de koppen duur zijn, daarmee ben ik het eens...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 01 dec 2013 19:59 #462696

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
tja dat dacht ik ook toen ik de eerste versie maakte. Die print mislukte en ik heb hem in de bankschroef gezet en ik ben en met een hamer op tekeer gegaan om te kijken wat of het effect was.
Natuurlijk kreeg ik het ding stuk. Maar de hoeveelheid razernij die er voor nodig was zou alles aan boord van mijn schip gemold hebben. Als ik een dergelijke hoeveelheid geweld op een winch uitoefen dan zitten daar ook deuken in.
De uiteindelijke proef was er een seizoen mee varen en het is mij niet gelukt om hem stuk te krijgen.

Het plaatje is niet aangekomen in de vorige post. Kijken of het nu wel lukt.




Hen3: fotolink hersteld.
Laatst bewerkt: 02 dec 2013 06:18 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 02 dec 2013 04:29 #462746

Ze zijn inderdaad duur, ik kwam bij deze op 99.00 p/stk ik vond dat in verhouding met b.v. Seldén nog meevallen die waren over de 130.00
Maar alleen een 3D printer ben je er ook nog niet! pin etc.. moet er dan ook nog in of print je die ook in kunststof?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 02 dec 2013 05:48 #462751

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Zelfs als je er een RVS pin in stopt, dan kom je nog steeds niet op een kostprijs van € 20,-- per stuk!
Ik zeg handel. ABS is inderdaad sterk zat.
wanneer kunnen we bestellen?
Laatst bewerkt: 02 dec 2013 05:48 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 02 dec 2013 07:55 #462779

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
jelbert schreef :




Hen3: fotolink hersteld.

COOOLLLLLLLL!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 02 dec 2013 07:56 #462780

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Jelbert, welke printer heb je gebruikt?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 02 dec 2013 10:27 #462837

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Ik heb een Rapman 3.2 maar met elke andere 3D printer die met ABS werkt kan het ook. Deze printer is wat oud (2009) en er bestaan printers oa de reprap die al veel mooier kunnen printen. Voor €500 heb je al zo'n ding en dan moet je hem zelf in 3 uur in elkaar zetten.
Die van mij was in 2009 ca €1100 en daar ben ik 2 dagen mee bezig geweest.

De pin is van messing en is gewoon van een 5mm messing staaf gemaakt. Het veertje kan je ook bij modelbouwzaken kopen.

Als je dit zelf wilt maken pm me dan en dan stuur ik je de bestanden toe.
Ik heb het model in open Scad gemaakt en je kan dus alles instellen. Zoals hoe dik de binnen diameter van je boom is.

Nog een geintje wat je niet bij de aluminium versies ziet is dat de pin in de kop schuift voor een paar mm als hij dicht gaat. daardoor zijn de krachten veel beter verdeeld en kan je pin niet (snel) krom worden als je er kracht op zet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 02 dec 2013 15:22 #462938

Dat ziet er zeker strak uit, en ik geloof er ook wel in, Maar om een 3D printertje aan te schaffen? daar gebruik ik hem zelf nog te weinig voor denk ik.
Maar kan wel handig zijn bij wensen van mensen, wat niet zo voorhanden is..
in de zaak
Laatst bewerkt: 02 dec 2013 15:23 door de-verleiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 03 dec 2013 00:32 #463148

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Nee een 3D printer heb je helemaal niet nodig. Je moet alleen weten waar ze er eentje hebben die je voor weinig kan gebruiken. Daar heb je de FabLab's voor. Dat zijn plekken waar ze oa een 3D printer en een lasercutter hebben en die je kosteloos (op materiaalkosten na) kan gebruiken. Kijk op fablab
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 03 dec 2013 04:23 #463151

Kijk altijd handig zo'n tip :)
Daar kan ik een keer gebruik van maken als het zo uit komt
bedankt

deze kwam ik nog tegen, wel misschien interessant..
fablabdronten.nl/workshops-2/b...igen-3d-printer.html
Laatst bewerkt: 03 dec 2013 04:30 door de-verleiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 03 dec 2013 09:38 #463203

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
jelbert schreef :
<knip>

Nog een geintje wat je niet bij de aluminium versies ziet is dat de pin in de kop schuift voor een paar mm als hij dicht gaat. daardoor zijn de krachten veel beter verdeeld en kan je pin niet (snel) krom worden als je er kracht op zet.

Dat is niet geheel ongebruikelijk hoor voor koppen. Harken gebruikt het voor de grotere versies, en zelfs de boom op mijn Loper (proctor) heeft dat. Daar steekt de pin zelfs helemaal door de kop zeg maar.
Maar wel een mooi detail!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 03 dec 2013 10:54 #463212

k bedoelde.. die ik je had gestuurd, van die carbon pijpen ..

Mag ik ook weten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 03 dec 2013 12:47 #463242

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Dat is niet geheel ongebruikelijk hoor voor koppen. Harken gebruikt het voor de grotere versies, en zelfs de boom op mijn Loper (proctor) heeft dat. Daar steekt de pin zelfs helemaal door de kop zeg maar.

Dacht ik toch dat ik iets nieuws bedacht had. Mis dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 03 dec 2013 15:40 #463276

boarderbas schreef :
k bedoelde.. die ik je had gestuurd, van die carbon pijpen ..

Mag ik ook weten?

Natuurlijk jij ook weten mag :)
www.pftprofiles.com/standaard-profielen/
wij hebben de 80-74 mm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 03 dec 2013 19:07 #463370

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
En heeft iemand nog een goed idee hoe je een uitschuifbare boom maakt?
Of eigenlijk is er dan alleen mooie alu of carbon pijp nodig wat goed schuivend in elkaar past.
Een alu pijp van 30x25mm (buiten x binnen maat) 2 meter lang. En een pijp van 20x16 2 meter lang. Dat kost bij elkaar €15.57 excl verzend kosten bij aluminiumshop.nl. Dan maak ik een verloop machet met daar borgpinnen in aan het ene uiteinde van de dikke pijp. Nou dat zal me weer ca 7.50 aan plastic kosten.
Ik het ontwerp programma kan je aangeven hoe massief het onderdeel moet worden. Normaal zit er ca 60% lucht in een onderdeel maar als je het extra sterk wilt hebben dan kan je die dichtheid verhogen. In dit soort gevallen wil ik vooral extra sterk.

Hmm heb ik m'n eigen vraag alweer beantwoord B)

Hoeveel zouden dergelijke pijpen in carbon kosten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 03 dec 2013 20:54 #463412

Ja vet balen dus! Geen prijzen op de site!

Wat heeft de verleiding moeten betalen voor haar piepeke?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spinakerboom 04 dec 2013 04:10 #463443

Ons piepke kwam op 525.00 ex BTW (4.7 mtr..)
Normaal zijn de lengtes alleen in 6 meter te verkrijgen :huh:, maar eens in de zoveel tijd maken ze custom lengtes.
dit is wel de dikste uitvoering van doorsnede en wanddikte
Ik moest even 2 maandjes wachten
Anders zou je overhouden waar je niets aan hebt en wel betaald..
Aluminium is véél goedkoper, maar dit is véél goedkoper dan er eentje te bestellen kant en klaar.:)
Laatst bewerkt: 04 dec 2013 04:11 door de-verleiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinakerboom 12 nov 2014 12:42 #570419

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 427
Beste zeilers,

ik ben van plan om een carbon spinnakerboom samens te stellen.

Mijn J-maat is 307cm.

op pftprofiles.com zag ik mooie buizen maar wie kan mij advies geven over de dikte van de buis die ik nodig zou hebben?

advies over Goede koppen die betaalbaar zijn is uiteraard ook welkom.

wie heeft er nog meet zelf zijn carbon boom gemaakt?

graag jullie ervaringen.

alvast dank.

Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinakerboom 14 nov 2014 06:38 #571011

Wij hebben de dikste genomen...
en als je met hun overlegd dan adviseren ze die ook, er worden veel bomen gemaakt van hun materiaal en allemaal de dikste
Alleen bij afname de buis controleren dat niet de hars naar beneden gezakt is.. dat gebeurd af en toe..hij ligt ingepakt voor je klaar.!
Het zijn lengtes van 6 meter die je moet afnemen!!! dus met iemand combineren is wel handig! en goedkoper
ik had geluk dat ze een partijtje op maat gingen maken en daar heb ik opgewacht..
Dat kan je altijd even vragen..
Verder heb ik er geen moment spijt van dat ik heb hem gemaakt.. elke keer als ik voorop sta te wiebelen zeg ik het weer
wat lekker licht!!
Veel succes
Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl