Dank voor al jullie reacties. Ik hoor jullie het volgende zeggen: doe niet ingewikkeld, gebruik een goed gesneden grootzeil, zorg voor de juiste trim en steek zo nodig een rif en/of zet een kleiner voorzeil op!
Dan de windsterkte. Is misschien wel een gevoelskwestie, maar toch... Ik herinner me uit vroegere jaren meerdere dagen aaneen dobberen op een vol Gooimeer met bijna geen wind en horden vliegjes aan boord.
De laatste jaren vallen mij op: een snelle opeenvolging van om elkaar heen tollende depressies met veel wind erin. Ik weet niet of het jullie is opgevallen, maar op het NOS weerbericht heeft men het bij windkracht 3 a 4 regelmatig over 'weinig wind'.
Leuk al die complimenten over m'n Spaekhugger. Ik ben destijds gevallen voor de bijzondere vormgeving.
M'n boot is nog in volledige originele staat en dat wil ik ook zo houden. Dit ondanks dat bijvoorbeeld de Laser-achtige grootschootvoering met een klem op de giek niet echt handig is.
(Op YouTube staat onder de titel Spaekhugger Sailing een filmpje van mijn boot)
Heel veel info is te vinden op
www.spaekhugger.dk