Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Permanent kleiner grootzeil

Permanent kleiner grootzeil 20 mei 2015 20:39 #627054

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
60% bij 3 Bft, ook voor de wind?
Ik zit met 3 Bft aan de wind op 90%
Niet dat percentage tellen, ieder voor zich.

Wat is je doel, hoe kan je dat bereiken, als een kleiner grootzeil je beste optie doe het dan. Jouw afweging, jouw keuze. Voelt die goed dan is die goed. Simpel, ik zou het niet doen. Ook simpel

Ons tuig is bij 11 knopen ware wind aan de wind toerend vet overtuigd als ik aan de wind vaar. Heb ik echter handjes aan dek en zit ik in een ronde rond de tonnen dan heb ik vol tuig tot 20 knopen ware wind gevaren aan de wind. Overloop, vlak trimmen en lozen. Je gaat geen cm harder maar ik wil ermee zeggen dat zeiltrim mogelijk ook een deel van de oplossing kan zijn, niet zomaar minder meters.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Permanent kleiner grootzeil 20 mei 2015 23:03 #627085

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Doe ik ook nog een duit in het zakje.

De afgelopen jaren hebben we gemerkt dat we steeds eerder wilden reven. Bij de aanschaf van de boot voeren we met vol tuig aan de wind tot ongeveer 24 knopen schijnbare wind, dat werd in de loop van de tijd steeds minder tot vorige zomer waarin al een rif erin getrokken werd bij 18 knopen schijnbaar.

Er zijn nieuwe zeilen gekomen. De genua een tikje kleiner dan voorheen, grootzeil een stukje groter (zoveel mogelijk uitgebouwd). Resultaat: bij 24 knopen wind moet er echt een rif in om de boot lekker te laten lopen, maar ook een beetje meer is geen ramp (je gaat er alleen niet harder van). Bij 20 knopen vaart de boot helemaal prima. Helling en handling zijn dan vele malen beter te doen dan met de oude zeilen bij 18 knopen.

Het is dus niet harder gaan waaien, maar door de totaal uitgezeilde zeilen werd de beleving van de windkracht steeds heftiger. De nieuwe zeilen hebben dat weer teruggebracht tot wat we als 'normaal' beleven.

Ik zou vanuit deze ervaring dus eerst willen weten of je zeil(en) niet gewoon veel te veel bolling hebben, dus uitgezeild zijn (ervan uitgaande dat de mogelijkheden om de boel vlak te trimmen, volledig benut zijn).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Permanent kleiner grootzeil 21 mei 2015 02:51 #627091

Beauty schreef :
60% bij 3 Bft, ook voor de wind?
Ik zit met 3 Bft aan de wind op 90%

Die 60% die ik noemde is het ballastpercentage van deze boot. Romp heeft weinig vormstabiteit maar wel veel diepe ballast, vertrimt nauwelijks en lijkt mij daardoor zeer vergevingsgezind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Permanent kleiner grootzeil 21 mei 2015 20:03 #627369

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Oeps, ik lees het nu ook. nough said, sorry!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Permanent kleiner grootzeil 23 mei 2015 08:51 #627740

Dank voor al jullie reacties. Ik hoor jullie het volgende zeggen: doe niet ingewikkeld, gebruik een goed gesneden grootzeil, zorg voor de juiste trim en steek zo nodig een rif en/of zet een kleiner voorzeil op!

Dan de windsterkte. Is misschien wel een gevoelskwestie, maar toch... Ik herinner me uit vroegere jaren meerdere dagen aaneen dobberen op een vol Gooimeer met bijna geen wind en horden vliegjes aan boord.
De laatste jaren vallen mij op: een snelle opeenvolging van om elkaar heen tollende depressies met veel wind erin. Ik weet niet of het jullie is opgevallen, maar op het NOS weerbericht heeft men het bij windkracht 3 a 4 regelmatig over 'weinig wind'.

Leuk al die complimenten over m'n Spaekhugger. Ik ben destijds gevallen voor de bijzondere vormgeving.
M'n boot is nog in volledige originele staat en dat wil ik ook zo houden. Dit ondanks dat bijvoorbeeld de Laser-achtige grootschootvoering met een klem op de giek niet echt handig is.

(Op YouTube staat onder de titel Spaekhugger Sailing een filmpje van mijn boot)
Heel veel info is te vinden op www.spaekhugger.dk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl