Baasklusje schreef :
Een voordeel van klemmen op de kar is dat je die ook kan bedienen als je midden in de kuip aan de helmstok zit, bij licht weer bijvoorbeeld.
Ik zou geen enkel voordeel van de kuiprand, trouwens.... ze zitten daar ook nog eens in de weg om te zitten of lopen.
Ik wel, fully crewed met harde wind

. Met licht weer vanuit het midden van de kuip heb je een punt.
Er zijn redenen voor dat vrijwel elke Spirit 36 de klemmen op de kar heeft en vrijwel elke FF110 (dezelfde ontwerper) de klemmen op de kuiprand. Boarderbas heeft een punt als er fully crewed gezeild wordt: een kudde mensen in je kuip. Vanaf de kuiprand kan de grootzeiltrimmer ongestoord doorwerken aan de overloop.
En er zijn mensen die in opperste concentratie, met harde vlagerige wind de overloop willen verstellen zonder ook maar een halve seconde naar de klemmen te kijken. Ongetwijfeld zijn er forumleden die reageren > dat kan prima met de klemmen op de wagen maar ik ben van mening dat dat toch iets (!) beter gaat met de klemmen op de kuiprand.
Mijn overloop is overigens vrij ver naar voren geplaatst, ik kan er vanachter de helmstok met 1 hand net bij. Wil ik de overloop vanachter de helmstok met 1 hand in een flinke bries kunnen bedienen (de klemmen zitten op de kuiprand) dan is de sportschool noodzakelijk. De houding is ook ongemakkelijk. In die zin is de klem op de wagen/iets naar de stuurman gericht voor mijn boot beter om solo of dualhanded te varen. Wij varen echter vaak fully crewed, de klemmen op de kuiprand zijn dan zeer geschikt.
Vrijwel alle J's met een gangbare lengte hebben de klemmen op de kuiprand. Het verschil met mijn boot is echter dat de overloop veel dichter bij de stuurman is geplaatst. In die zin is het een veel betere combi tussen fully crewed en shorthanded zeilen. Bij de nieuwere FF 's is dit ook goed aangepakt.
Over de beste combi voor shorthanded en fully crewed zeilen (klemmen op de kuiprand of op de wagen) kun je bij totaal uiteenlopende schepen denk ik nauwelijks uitspraken doen. Zoals eerder al in dit topic aangegeven kan dit (bij oudere schepen) ook afhankelijk zijn van de kuiplayout. Bij de aanschaf van een vrij nieuwe boot is er eigenlijk maar 1 type die ik zou durven aanschaffen zonder naar de decklayout te kijken (dat is voor mij normaal onmogelijk) en dat is een J. Inderdaad met de overloop dicht bij de stuurman en de klemmen op de kuiprand.