Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: vertraging grootschoot overloop

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 17:01 #701367

Tenzij iemand me van het tegendeel overtuigt komt hij op de kar :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 18:22 #701379

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Als je veel vanuit de kuip stuurt/werkt is op de kar handig, als je veel vanaf de hoge kant werkt (en met name icm helmstok verlenger) is op de kuiprand ergonomischer (naar mijn mening). Maar iedereen heeft z'n eigen voorkeur Bas. Prima toch? Gewoon proberen (meevaren met iemand van beide systemen en kies welke jij het fijnst vindt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 23:53 #701443

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Bas van Dijk schreef :
Tenzij iemand me van het tegendeel overtuigt komt hij op de kar :-)

Volgens mij zeil je regelmatig full crewed, dan is op de kar imo inderdaad het handigst! Tenzij je allemaal actieve zeilers aan boord hebt die zonder omhaal snappen wanneer de overloop verplaatst moet en goed samenwerken. Bij onze schepen zit de overloop ook nog eens van boord tot boord net voor de kuip, best een eindje van de stuurman. En met een lijn op de kuiprand hang je zomaar in de buiskap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 31 jan 2016 02:03 #701445

Voor mijn 74m2 gebruik ik een 2:1 en die kan ik altijd zonder al te veel moeite op de hand doortrekken. Nu staan de klemmen zo opgesteld dat ze uitgelijnd staan met de lier die ook de grootschoot bediend, maar in de praktijk heb ik in de 40.000 mijl die ik nu met deze boot heb gevaren nog nooit de overloop op de lier hoeven zetten. Overigens zit mijn grootschoot wel op het einde van de giek, dat scheelt best wel wat.

Hier een beetje zichtbaar. Het is een kar van Ronstan/Frederiksen met 9mm torlon kogels als lagers (zitten er iets van 100 in) De stopper die je tussen de twee loefwaartse lieren ziet is de stopper voor de overloop. beide kanten heeft er een. De lier in het midden is voor het grootzeil, maar kan ook dienen als lier om de overloop te verstellen.

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 02:05 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 31 jan 2016 10:03 #701488

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 182
Hoi Bas,

Hierbij een foto van een overloop met klemmetjes op de kuiprand op mijn vorige 10m boot. Ook hier een lange, doorlopende lijn gekozen.



Twee redenen voor deze opstelling:
  1. ik trimde meestal zittend op de kuiprand aan loef. De trekrichting was zo heel prettig. Ook zittend op de bank naast de klem was ie nog voldoende prettig te bedienen, vanwege de grote vertraging 1:4
  2. de rail zat halverwege in de kuip. Of je nu voor of achter de rail zat, de kar was altijd goed te bedienen
Punt 2 zal voor de Spirit niet opgaan; de rail zit standaard voorin de kuip.
Of het eerste punt opgaat kan ik niet beoordelen.

Indien je kiest voor klemmen op de kar, dan zullen ze in contact komen met onderbenen of knieen. De kar van Harken die ik ken is best scherp (dun RVS). Misschien dat andere merken wat vriendelijker vormen hebben. Let ook goed op of de klemmen de kuipbank kunnen passeren. Ik meen dat die deels boven de overlooprail uitsteken.

Succes met je keuze!
Coen
Etap 30i (voorheen Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101, Friendship 26)
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 10:04 door Ferox. Reden: (schrijffout)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 31 jan 2016 20:00 #701685

Ah ja, ik snap hem, bedankt!
Nu snap ik ook (dat werd al gezegd) dat dat bij mij niet zo handig is omdat je dan in de buiskap zit. Omhoog trekken is op die plek niet handig.
Laatst bewerkt: 31 jan 2016 20:01 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 01 feb 2016 08:30 #701777

Bas,

Let er op dat als je full crew vaart, er een kudde mensen door je kuip komen. Dat kan in de hectiek van een maneuvre nog wel eens er voor zorgen dat er iemand net voor je overloopbediening staat als de klemmen op de kar zitten. Als je je spi in de kuip strijkt bijvoorbeeld.

Ik raad je aan om toch eens goed te browsen tussen de bootlayouts van Harken voor inspiratie.

Voor je originele vraag is er zelfs een selection guide.

Waar zit jij als stuur en waar zit je grootschoottrimmer? Zit die vóór of achter de genualier?

Je kunt natuurlijk met wat blokjes de plek van de klem op ieder willekeurige plek in de kuip makenzonder de zit te veel te beinvloeden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 01 feb 2016 10:29 #701809

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
koko schreef :
Ik heb dezelfde overloop als Koezt, ook met de klemmen op de kar. Voor mij de handigere keuze omdat je er altijd bij kan; geen bemanningslid die net effe lekker ligt te lezen en met d'r schitterend gelijnde achterwerk (ze leest mee ;) ) op de lijn zit.

Dat de lijn altijd op dezelfde plek zit is geen sterk argument: de grootschoot wijst altijd precies aan waar de kar/ lijn staat.

:laugh: Is er een link met de spiegel van je boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 01 feb 2016 10:31 #701811

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Baasklusje schreef :
Een voordeel van klemmen op de kar is dat je die ook kan bedienen als je midden in de kuip aan de helmstok zit, bij licht weer bijvoorbeeld.
Ik zou geen enkel voordeel van de kuiprand, trouwens.... ze zitten daar ook nog eens in de weg om te zitten of lopen.

Ik wel, fully crewed met harde wind ;). Met licht weer vanuit het midden van de kuip heb je een punt.

Er zijn redenen voor dat vrijwel elke Spirit 36 de klemmen op de kar heeft en vrijwel elke FF110 (dezelfde ontwerper) de klemmen op de kuiprand. Boarderbas heeft een punt als er fully crewed gezeild wordt: een kudde mensen in je kuip. Vanaf de kuiprand kan de grootzeiltrimmer ongestoord doorwerken aan de overloop.

En er zijn mensen die in opperste concentratie, met harde vlagerige wind de overloop willen verstellen zonder ook maar een halve seconde naar de klemmen te kijken. Ongetwijfeld zijn er forumleden die reageren > dat kan prima met de klemmen op de wagen maar ik ben van mening dat dat toch iets (!) beter gaat met de klemmen op de kuiprand.

Mijn overloop is overigens vrij ver naar voren geplaatst, ik kan er vanachter de helmstok met 1 hand net bij. Wil ik de overloop vanachter de helmstok met 1 hand in een flinke bries kunnen bedienen (de klemmen zitten op de kuiprand) dan is de sportschool noodzakelijk. De houding is ook ongemakkelijk. In die zin is de klem op de wagen/iets naar de stuurman gericht voor mijn boot beter om solo of dualhanded te varen. Wij varen echter vaak fully crewed, de klemmen op de kuiprand zijn dan zeer geschikt.

Vrijwel alle J's met een gangbare lengte hebben de klemmen op de kuiprand. Het verschil met mijn boot is echter dat de overloop veel dichter bij de stuurman is geplaatst. In die zin is het een veel betere combi tussen fully crewed en shorthanded zeilen. Bij de nieuwere FF 's is dit ook goed aangepakt.

Over de beste combi voor shorthanded en fully crewed zeilen (klemmen op de kuiprand of op de wagen) kun je bij totaal uiteenlopende schepen denk ik nauwelijks uitspraken doen. Zoals eerder al in dit topic aangegeven kan dit (bij oudere schepen) ook afhankelijk zijn van de kuiplayout. Bij de aanschaf van een vrij nieuwe boot is er eigenlijk maar 1 type die ik zou durven aanschaffen zonder naar de decklayout te kijken (dat is voor mij normaal onmogelijk) en dat is een J. Inderdaad met de overloop dicht bij de stuurman en de klemmen op de kuiprand.
Laatst bewerkt: 01 feb 2016 17:52 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl