hscharft schreef :
Onzin. Gelijk aan J is gebruikelijk, maar op sportieve 7/8e boten wordt er vaak genoeg voor gekozen om de boom tientallen centimeters langer dan de J-maat te nemen om zo een wat grotere spi te kunnen voeren / de spi beter te laten presteren. Daar krijg je - uiteraard - wel een zwaardere rating door.
Het feit dat je er voor afgestraft word in je rating geeft al aan dat het eigenlijk niet hoort.
Maar in dat geval zul je ook een andere maat aan moeten geven aan je zeilmaker omdat anders je onderlijklengte niet meer klopt

Grappig, mijn conclusie daaruit is dat t zwaardere rating betekent dat t juist the way to go is.
Het betekent voor mij ook dat, alleen met de J maat en de staglengte niet genoeg gegevens zijn om een goede spi te dimensioneren.