rooiedirk schreef :
Overboord, dan is de neerwaartse kracht ongeveer breeksterkte zijwant.
De neerwaartse kracht is behoorlijk wat groter als de maximale kracht op je zijwant. Er is het gewicht van het hele tuig wat ook naar beneden wil, de resultante van de spanning op je voorstag, alle vallen die naar beneden trekken en niet op de mast belegd zijn, een flink deel van de kracht op je grootschoot en zo nog wat meer.
Voor de meeste enkelromps boten komt de compressiekracht van de mast in de buurt van het gewicht van de boot. Dit is een vuistregel die ongeveer 20% nauwkeurig is. Als je dus uitgaat van 120% bootgewicht, dan zit je aardig aan de veilige kant van je compressie kracht.
Achter zijn de diverse krachten op de tuigage niet afhankelijk van hoeveel zeilje voert, maar van hoeveel stabiliteit je hebt. Als je 3 zware jongens op het gangborod zet kan de belasting op het tuig van een 16m2 zomaar 50% toenemen zonder dat je het door hebt.