Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bootgewicht en kracht op zeilen

Bootgewicht en kracht op zeilen 10 apr 2024 17:04 #1552219



Voordek, romp en mastwangen vormen een soort van doos. Als je dek en mastwangen weghaalt blijft er qua sterkte en stijfheid weinig over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootgewicht en kracht op zeilen 10 apr 2024 17:44 #1552236

keeszeiler schreef :


Voordek, romp en mastwangen vormen een soort van doos. Als je dek en mastwangen weghaalt blijft er qua sterkte en stijfheid weinig over.

Het 'zeilwerk' inderdaad.
Ook nog aan elke kant een mal (bij echte boten zitten daar spanten) en een dwarsbalk over de kielbalk.
De bovenkant eraf zal de romp slap maken en de wanten gaan de huid naar boven en naar binnen trekken.
Dat is een grotere uitdaging dan de kracht van de mast naar beneden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootgewicht en kracht op zeilen 10 apr 2024 19:22 #1552257

  • Knud
  • Knud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
De krachten toch weer terugbrengen naar de kielbalk.maar via een frame van hout of staal
16m2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootgewicht en kracht op zeilen 10 apr 2024 19:39 #1552258

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6748
Ik zou dat praktisch benaderen ipv theoretisch.
Wat mag er als eerste gebeuren, de mast overboord of de mast door het dek(opbouw)?
Overboord, dan is de neerwaartse kracht ongeveer breeksterkte zijwant.
Door dek/opbouwtje de sterkte kleiner zijn dan de breeksterkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootgewicht en kracht op zeilen 10 apr 2024 19:48 #1552259

  • Knud
  • Knud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Overboord is natuurlijk beter. Interessante benadering, dus sterker dan de treksterkte van het want, met de bijbehorende momenten.
16m2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootgewicht en kracht op zeilen 10 apr 2024 20:12 #1552266

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Knud schreef :
Ik wil juist de mastkoker niet door laten lopen, dus een houten of stalen portaal plaatsen. Maar om de dimensies daarvan te bepalen zou ik de druk op de mastvoet moeten weten wanneer er een stevige wind staat. Met welk zeiloppervlak heeft u gerekend?

Hallo Knud,

Als je waarschijnlijk in de oudere posts in dit topic hebt kunnen lezen, is de kracht op de mastvoet, geheel tegen je eerste intuitie in, NIET afhankelijk van de zeilen.

De mast kracht is afhankelijk van de maximale stabiliteit van de boot, en de breedte waarmee de vertaging aangrijpt op de romp.

Die veranderen niet.

Dus als je kwa dimensionering van je ondersteuning in de buurt of ietsje zwaarder gaat zitten dan wat er nu in zit, moet je safe zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootgewicht en kracht op zeilen 10 apr 2024 20:20 #1552268

Knud schreef :
... Ik wil er een kleine kajuit op bouwen waarbij de mastvoet op het dak komt te staan...

Als je wat meer beschutting zoekt op een 16m2 en er mee wil blijven zeilen zou je achter de mast iets kunnen maken in de stijl van de klassiek buiskap. zie foto's.





Wil je meer? Zoek een andere boot!

En dan laat ik esthetische elementen even buiten beschouwing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootgewicht en kracht op zeilen 12 apr 2024 18:00 #1552650

rooiedirk schreef :
Overboord, dan is de neerwaartse kracht ongeveer breeksterkte zijwant.
De neerwaartse kracht is behoorlijk wat groter als de maximale kracht op je zijwant. Er is het gewicht van het hele tuig wat ook naar beneden wil, de resultante van de spanning op je voorstag, alle vallen die naar beneden trekken en niet op de mast belegd zijn, een flink deel van de kracht op je grootschoot en zo nog wat meer.
Voor de meeste enkelromps boten komt de compressiekracht van de mast in de buurt van het gewicht van de boot. Dit is een vuistregel die ongeveer 20% nauwkeurig is. Als je dus uitgaat van 120% bootgewicht, dan zit je aardig aan de veilige kant van je compressie kracht.

Achter zijn de diverse krachten op de tuigage niet afhankelijk van hoeveel zeilje voert, maar van hoeveel stabiliteit je hebt. Als je 3 zware jongens op het gangborod zet kan de belasting op het tuig van een 16m2 zomaar 50% toenemen zonder dat je het door hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl