Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rope axle blocks (RAB's)

Rope axle blocks (RAB's) 27 sept 2020 15:34 #1211392

We zijn 35 pagina's op weg!

Is er al een voordeel gevonden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 27 sept 2020 16:06 #1211406

boarderbas schreef :
Is er al een voordeel gevonden?
Goedkoper, sterker, lichter en veelzijdiger.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 23 okt 2020 22:46 #1220839

Beste Wim, Dank voor je mooie bericht! Hopelijk hebben de blokken het dit jaar wel goed gedaan. In December komt een nieuwe printer, geef gerust een seintje als je er meer nodig hebt.

Paar updates:
- Nog steeds geen beter alternatief voor jou hondsvot oplossing, deze blijft
- Deze zomer eindelijk de RABB’s werkend gekregen: rope axle en ball bearing. Eerste tests op grootschoot en backstays zijn goed verlopen. Grote voordeel is dat zodra de spanning er af is de lijn vrij kan uitlopen. Binnenkort meer...
- Nu bezig met een hybride carbon buitenschaal/3D binnenkant. Tips & tricks over carbon layup meer dan welkom. Laatste keer dat ik gelamineerd heb was een carbon interieur van onze oude 1/4 tonner
- Canadese zeiler is met mijn blokken naar Norwegen en terug geweest!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 23 okt 2020 22:51 #1220841

Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
Is er al een voordeel gevonden?
Goedkoper, sterker, lichter en veelzijdiger.

En minder onderhoud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 24 okt 2020 08:17 #1220879

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Deze zomer eindelijk de RABB’s werkend gekregen: rope axle en ball bearing. Eerste tests op grootschoot en backstays zijn goed verlopen. Grote voordeel is dat zodra de spanning er af is de lijn vrij kan uitlopen. Binnenkort meer...
Nieuwsgierig! Als die op een backstay heel blijft ben je al een eind!
- Nu bezig met een hybride carbon buitenschaal/3D binnenkant. Tips & tricks over carbon layup meer dan welkom.
Iets meer info is dan wenselijk!
Je hebt mijn mail nog?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 26 okt 2020 07:53 #1221518

Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
Is er al een voordeel gevonden?

Goedkoper,

...omdat je zelf bouwt. Gegeven dat je ze moet vergelijken met glijlagerblokken, zie ik niet goed hoe het ontwerp de blokken goedkoper maakt ten opzichte van de huidige blokken. (die zijn belachelijk duur door de vele tussenhandel)
Erikdejong schreef :
sterker,

Wat maakt ze sterker? Een gewoon high-load glijlagerblok met aluminium schijf is toch net zo sterk? Volgens mij moet sterkte in verhouding staan naar de schijfdiameter (en dus de doorsnede van de lijn). Zij normale glijlagerblokken te zwak dan?
Erikdejong schreef :
lichter

Akkoord
Erikdejong schreef :
en veelzijdiger.

Wat maakt ze dan veelzijdig?
WillemSix schreef :
En minder onderhoud

...want we herkennen allemaal dat je ieder jaar weer dagen kwijt bent aan onderhoud van blokken? :S

Volgens mij onderhoud niemand zijn blokken op een paar uitzonderingen na.
Laatst bewerkt: 26 okt 2020 07:54 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 26 okt 2020 08:50 #1221537

boarderbas schreef :
Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
Is er al een voordeel gevonden?

Volgens mij onderhoud niemand zijn blokken op een paar uitzonderingen na.

Hangt er vanaf: zout kristallen maken snel een einde aan kogellagers.... overbelaste lagers gaan stroef lopen

En natuurlijk is het gewoon leuk om iets te bedenken wat nog geen 40gr weegt en ongelooflijk sterk is B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 26 okt 2020 08:59 #1221540

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Goedkoper,

...omdat je zelf bouwt. Gegeven dat je ze moet vergelijken met glijlagerblokken, zie ik niet goed hoe het ontwerp de blokken goedkoper maakt ten opzichte van de huidige blokken. (die zijn belachelijk duur door de vele tussenhandel)

Koop eens een blokje in de range van 600 kg up to 5000 kg. Wil je nog weleens horen
want we herkennen allemaal dat je ieder jaar weer dagen kwijt bent aan onderhoud van blokken? :S
Volgens mij onderhoud niemand zijn blokken op een paar uitzonderingen na.
Onderhoud klinkt wat overdone maar met een kwartiertje splitsen en een metertje dyneema heb je weer een blokje dat nieuw is. Kan ook onderweg, zeilend met een biertje naast je (mocht je dat al leuk vinden :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 26 okt 2020 10:10 #1221561

Vergelijking met glijlagers gaat niet helemaal op. Deze zijn minder sterk dan RAB’s . In die range heb je het over naald lagers. Deze zijn duur omdat de toleranties heel nauw luisteren, nog los van je terechte argument over de tussenhandel. Ook zijn ze een stuk zwaarder om vervorming tegen te gaan. Door de nauwe toleranties zijn naaldlagers ook nog eens onderhoudsgevoelig, zeker met zout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 26 okt 2020 20:24 #1221803

Er zijn toepassingen te bedenken waar je hoge belastingen koppelt aan een kleine schijfdiameter. Maar dat zijn echt uitzonderingssituaties.

Ik beschouw ze een beetje als een wat lichtere versie van de oude tufnol blokken; hoge belasting, glijlager etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 30 okt 2020 05:42 #1222815

Ik vergelijk ze met de blokken die op mijn boot in gebruik zijn, werk belasting tussen de 3000 en 8000 kg. Ik heb geen blokken kunnen vinden onder de €3000 die nog een beetje knap lopen. Het zijn allemaal kogelgelagerde blokken die ik meerdere keren per jaar moet uitwassen van zand, stof, zout en wat al niet meer en die meerdere malen per jaar gesmeerd moeten worden. Kogels worden ook langzaam niet-rond en ik heb al enkele malen kogellagers moeten vervangen in diverse blokken. Een zakje lagers is ook zomaar weer €100.

De RAB's hebben hier allemaal geen last van en is tientjes werk, daarnaast hoef ik ze niet in leer/neopreen te bekleden om de boot of mijn hoofd te beschermen als ze in het rond geslagen worden. Wat mijbetreft hebben ze alleen maar voordelen en jouw vraag was of we al voordelen gevonden hebben. Mijn antwoord is dat ik nog geen nadelen gevonden heb.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 22 nov 2020 16:35 #1230285

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
interessant dat we eerst van een LFR uitgaan, die dan completer wordt met een carbon U beugel, goed werkt, méér dan sterk genoeg blijkt en dan (ondanks 'het nadeel' van een ball bearing )uitwassen en sfeergevoelig, gewicht- het er toch weer aan wordt toegevoegd omdat het beter glijdend/ rollend is;-)
WillemSix schreef :
Beste Wim, Dank voor je mooie bericht! Hopelijk hebben de blokken het dit jaar wel goed gedaan. In December komt een nieuwe printer, geef gerust een seintje als je er meer nodig hebt.

Paar updates:
- Nog steeds geen beter alternatief voor jou hondsvot oplossing, deze blijft
- Deze zomer eindelijk de RABB’s werkend gekregen: rope axle en ball bearing. Eerste tests op grootschoot en backstays zijn goed verlopen. Grote voordeel is dat zodra de spanning er af is de lijn vrij kan uitlopen. Binnenkort meer...
- Nu bezig met een hybride carbon buitenschaal/3D binnenkant. Tips & tricks over carbon layup meer dan welkom. Laatste keer dat ik gelamineerd heb was een carbon interieur van onze oude 1/4 tonner
- Canadese zeiler is met mijn blokken naar Norwegen en terug geweest!
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 22 nov 2020 17:42 #1230310

Erikdejong schreef :
Ik vergelijk ze met de blokken die op mijn boot in gebruik zijn, werk belasting tussen de 3000 en 8000 kg. Ik heb geen blokken kunnen vinden onder de €3000 die nog een beetje knap lopen. Het zijn allemaal kogelgelagerde blokken die ik meerdere keren per jaar moet uitwassen van zand, stof, zout en wat al niet meer en die meerdere malen per jaar gesmeerd moeten worden. Kogels worden ook langzaam niet-rond en ik heb al enkele malen kogellagers moeten vervangen in diverse blokken. Een zakje lagers is ook zomaar weer €100.

De RAB's hebben hier allemaal geen last van en is tientjes werk, daarnaast hoef ik ze niet in leer/neopreen te bekleden om de boot of mijn hoofd te beschermen als ze in het rond geslagen worden. Wat mijbetreft hebben ze alleen maar voordelen en jouw vraag was of we al voordelen gevonden hebben. Mijn antwoord is dat ik nog geen nadelen gevonden heb.

Ja zo lust ik m ook. Wij stervelingen hebben geen blokken van 3000 euro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 22 nov 2020 20:26 #1230373

En wat is je commentaar op alle andere voordelen die ik ook opnoem? Want jij vroeg letterlijk of we al wat voordelen gevonden hadden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 23 nov 2020 12:14 #1230520

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
helder toch? véél goedkoper; in aanschaf, onderhoud, aankoop en pleisters ( want je hoeft ze niet in te pakken met leer of neopreen ;-)
Point clearly taken :-)

vraag aan Erik of hij ook iets ziet in de raBB's ( ball bearing) omdat bedààr juist terug zou gaan naar de onderhouden en vervanging van kogellagers lijkt me dan ook in eens opgelost: hoogstwaarschijnlijk niet ( of zie ik dat verkeerd Erik? )
boarderbas schreef :
Erikdejong schreef :
Ik vergelijk ze met de blokken die op mijn boot in gebruik zijn, werk belasting tussen de 3000 en 8000 kg. Ik heb geen blokken kunnen vinden onder de €3000 die nog een beetje knap lopen. Het zijn allemaal kogelgelagerde blokken die ik meerdere keren per jaar moet uitwassen van zand, stof, zout en wat al niet meer en die meerdere malen per jaar gesmeerd moeten worden. Kogels worden ook langzaam niet-rond en ik heb al enkele malen kogellagers moeten vervangen in diverse blokken. Een zakje lagers is ook zomaar weer €100.

De RAB's hebben hier allemaal geen last van en is tientjes werk, daarnaast hoef ik ze niet in leer/neopreen te bekleden om de boot of mijn hoofd te beschermen als ze in het rond geslagen worden. Wat mijbetreft hebben ze alleen maar voordelen en jouw vraag was of we al voordelen gevonden hebben. Mijn antwoord is dat ik nog geen nadelen gevonden heb.

Ja zo lust ik m ook. Wij stervelingen hebben geen blokken van 3000 euro
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 23 nov 2020 16:23 #1230606

Ik snap inderdaad niet helemaal waarom je kogellagers zou gaan gebruiken in dit soort blokken. Ze hebben namelijk niet merkbaar meer glijweerstand in vergelijking met de blokken die ik al had. Die ik al had waren dubbel gelagerd, twee rijen kogels en een rij met naaldlagers. Loopt prachtig mooi licht natuurlijk, maar ik heb niet merkbaar harder moeten draaien aan de lieren om de trim hetzelfde als voorheen te krijgen.

Ook op een boot van 100 ton en 24m waar ik laatst lange afstand op heb gevaren liepen de RAB's mooi licht in de situatie waar de juiste lijnen gekozen waren. In sommige toepassingen op die boot hadden ze lijnen gebruikt die te dik en te stijf waren en de weerstand door de RAB's was opeens fenomenaal, je kon de lijn zonder belasting nauwlijks door de blokken trekken. Ik zou dus eerder experimenteren met welke vallen/schoten goed werken op deze blokken dan met het toepassen van gelagerde schijven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 10 mrt 2021 14:01 #1261296

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Kijk nu eens: voor een ambitieus project -puur experimenteel-: 140 stuks RABs:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 10 mrt 2021 15:40 #1261323

Jemig! Wordt dat een cascade om de Oude Jan in Delft weer rechtop te trekken?
Waarvan zijn ze gemaakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 10 mrt 2021 22:10 #1261493

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
3D prints PA12
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 11 mrt 2021 19:38 #1261735

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Ik heb nog 3 van jouw ringen liggen ongebruikt. Heb je toevallig nog 1, 2 of 3 prints daarvoor?

Overigens moet ik de carbon (holtere-style) versie nog uitproberen in de praktijk, die ligt nog steeds op reserve op de boot. Zal 'm als test eens monteren dit seizoen voor een barberhaul of downhaul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 27 mrt 2021 00:26 #1266828

Laatste idee. Eerste test ging tot 600kg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 27 mrt 2021 00:32 #1266829

Bij hoge belasting drukt de ring de kogels naar buiten. Hierdoor zakt de ring naar de as toe en komt te liggen op een glijlager. Hierdoor kunnen de kogels nooit overbelast raken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 27 mrt 2021 01:03 #1266832

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Interessant idee!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 27 mrt 2021 07:41 #1266851

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
toch weer RABB dus ( rope axle ball bearing) :huh:
Lees een stukje terug de commentaar van Erik en dan weet je direct wat de voor en vooral de tegens zijn. Mooie tekeningen wel!
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 27 mrt 2021 08:11 #1266856

Niet aan te raden voor offshore gebruik. Ze zijn bedoeld voor de trim lijnen op een skiff van 75kg waar iedere gram telt. Zeker als je een te groot blok voor de lijndikte kunt vervangen.

Maar leuker nog is dat het kan. Thuis, met een printer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.887 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl