Ik ben best blij met mijn rolreefgiek (Westerly Nomad). Zou ik mijn vallen in de kuip beleggen (nu bij de mast) zou ik kijken of ik het rolreefsysteem bedienbaar kan maken vanuit de kuip ipv zoals nu bij de masthoek (met een handle erin oprollen).
Het grootste nadeel vind ik dat je de de schoothoek niet lekker strak kan trekken zonder smeerreep. Een tweede nadeel dat ik als ik reef mijn neerhaler niet kan gebruiken. En verder zakt mijn giek nogal als ik het zeil (diep) inrol, dat is ook een nadeel. Maar dat kan ook aan mijn "Pampus reservezeil" liggen ik heb eerder wel eens mijn originele zeil gereefd toen viel me dat niet op, ik denk dat van mijn reservezeil het achterlijk niet goed is voor dit systeem.
Voordelen die ik ervaar zijn de variabiliteit van het reven en inderdaad de eenvoud: geen halshoek/schoothoek vastmaken, geen zeil hoeven opbinden.
Mijn oorspronkelijke zeil bleek, na correspondentie met de maker, inderdaad het oorspronkelijke ziel uit 1968. Waar ik nog steeds prima mee zeil, al zitten er veel kreukels in en heeft het alle stijfheid verloren: het zegt me wel wat over de kwaliteit van het doek.
Dit geweldige bijna 200 jaar oude bedrijf maakte destijds mijn grootzeil, destijds "6 oz Terylene".
jeckells.co.uk/
Heb bij hen een offerte aangevraagd voor een nieuw grootzeil. Inmiddels adviseren ze:
"The material that I would recommend is a High Tenacity Dacron (HTD), which is tightly woven Polyester fibre with a minimal resin content, this will ensure the sail is both strong and durable without being stiff and heavy. The low resin content in our HTD is all-important and not to be mistaken for inferior quality cloth which uses much higher resin content to get the stability from their fabric. Resin is brittle and will break down leaving what's underneath, and with inferior cloth it is a loosely woven sail fabric that will lose its shape and deteriorates very quickly. It is essential to have some level of resin but generally lower resin coupled with a tighter weave and more fibres, offers a better sail material. The UV protection of this material is also very good.
Performance Cruise specification:
Sails laser cut and finished in our loft in Wroxham
Glued seams prior to sewing
Three step zigzag stitching on all seams using a UV Chafe and abrasion resistant braided thread
Graduated re-enforcing to all corners, reefs etc. for great load distribution and strength.
Each sail hand finished and individually inspected prior to despatch
5 Year Guarantee
Roller Boom Mainsail to Performance Cruise specification (as above) with the following:
Dimension Polyant 6.55 Dacron
Molybdenum Stainless Steel rings in tack and clew as well as at the luff and leech of each reef
Secure safe batten pockets Double Skinned
Fibreglass battens
Aluminium headboard
Luff slides to suit your mast
Leech line
Leech tell tales
Logo
Sail Number
Sail bag