jerry schreef :
Sorry Yellow Boat, ik was inderdaad te lui om zelf in die formules te duiken.Ik ben meer van het op het oog en het gevoel dimensioneren.
Assumption is the mother of all fuck ups.
Een gerenommeerde meneer steigerbouwer heeft een half jaar in t cachot gezeten omdat hij de steigers in de ketel van de Amercentrale op t oog had gedimensioneerd. Je raad t het al: in elkaar gelazerd met een paar doden en levenslang gehandicapten tot gevolg.
Met de reken tooltjes die Ad heeft voorgesteld is er geen kunst aan, en hoef je niet in formules te duiken.
Zoals eerder gezegd, heeft eea niks met druksterkte te maken, maar met knik. Daarin gaat het vooral om buitendiameter. Wanddikte helpt natuurlijk mee. Bovendien is een grotere wanddikte niet zo snel ingedeukt, wat de knik kan inleiden.
Dus samenvattend: een massieve staf is sterker dan een koker. Maar ook veel zwaarder. Vierkant is sterker dan rond van dezelfde maat. Maar neemt meer ruimte in: de overhoekse maat is 1.4x groter.
Hout kan prima, Maar is kwa sterkte onvoorspelbaarder, krimot, stinkt, moet gelakt etc.
Dan nog iets over rvs tov staal: rvs is ongeveer net zo sterk als St35(tegenwoordig S235, maar wie zeurt), maar wel 5 keer zo duur. St52 (S350) is maar marginaal duurder, maar wel een stuk sterker. Daarbij is staal door het eerste het beste lasbedrijf prima te verwerken. RVS alweer veel lastiger. Bovendien is het alleen roestvast als het na het lassen gepassiveerd en gepolijst wordt.
Dan nog iets over de te kiezen belasting. Ik heb t even niet bij de hand, maar ik kan me voorstellen dat de vuistregel uit PoYD bewt werkt. Uiteindelijk wordt de mastdruk geleverd door de beide zijstagen, tegen de stabiliteit van het schip. Daar een veiligheidsfactor 2 overheen, en je zit safe.