Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verschil tussen eindloze furlers

Verschil tussen eindloze furlers 26 nov 2019 18:35 #1104096

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Waarom dat omwikkelen? Voor extra stijfheid neem ik aan, maar was een dikkere furlerkabel dan geen optie?
Los daarvan, was het niet mogelijk om de kabel gemotoriseerd te laten dräaien en de klos langzaam horizontaal te bewegen?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 26 nov 2019 19:28 #1104113

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
@ Noreen,

Goed bezig B)
Kun je wat vertellen over de opbouw van je torsionline?
Welke mantel of mantels gebruik je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 nov 2019 07:57 #1104173

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
@ ilCigno

Het wordt een DIY anti torsie stag. Met een dyneema kern i.v.m. dat het ook mijn voorstag vormt.

@ holtere

Niet echt anders dan die van sunday. Dyneema kern. In plaats van rubber dip een krimpkous met lijm. Ook voor mijn gevoel van zekerheid dat de kern niet door de RVS kous kan beschadigen. Dan de RVS kous omwikkeld met dyneema garen. Als laatste een tweede krimpkous.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 nov 2019 08:13 #1104178

is er kans op slijtage van de krimpkous door de soft hanks ofzou een zipper een oplossing kunnen zijn.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 nov 2019 09:13 #1104191

3Noreen schreef :
Erikdejong schreef :
Het verschil zit hem in de "veiligheidsfactor" waarschijnlijk. Je hebt wellicht een 5 ton breekbelasting op de "gewone" (factor twee), maar een factor 3-4 op de structurele.

Volgens opgave Karver zit er geen verschil in de "veiligheidsfactor". Voor beide is dat een factor 2. Wat mij persoonlijk voor verstaging mager lijkt.






Onzin. De veiligheidsfactor zit over de break load. Werk load is de berekende operationele condities, break load zijn de maximaalcondities. Daaroverheen zet een ingenieur een veiligheidsfactor.
Laatst bewerkt: 27 nov 2019 09:15 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 nov 2019 10:46 #1104217

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
boarderbas schreef :
Onzin. De veiligheidsfactor zit over de break load. Werk load is de berekende operationele condities, break load zijn de maximaalcondities. Daaroverheen zet een ingenieur een veiligheidsfactor.

Weet je, ik snap totaal niet wat je hier wilt duidelijk maken. Wat is precies onzin ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 27 nov 2019 11:06 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 nov 2019 10:47 #1104218

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Noballast schreef :
is er kans op slijtage van de krimpkous door de soft hanks ofzou een zipper een oplossing kunnen zijn.

Minimaal soft hanks. Maar een zipper overweeg ik zeer zeker.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 nov 2019 11:53 #1104232

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Laatst bewerkt: 27 nov 2019 12:21 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 nov 2019 14:25 #1104290

3Noreen schreef :
boarderbas schreef :
Onzin. De veiligheidsfactor zit over de break load. Werk load is de berekende operationele condities, break load zijn de maximaalcondities. Daaroverheen zet een ingenieur een veiligheidsfactor.

Weet je, ik snap totaal niet wat je hier wilt duidelijk maken. Wat is precies onzin ?

Je deelt de break load door de work load en stelt dat als veiligheidsfactor. Dat is niet juist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 nov 2019 15:27 #1104297

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
boarderbas schreef :
3Noreen schreef :
boarderbas schreef :
Onzin. De veiligheidsfactor zit over de break load. Werk load is de berekende operationele condities, break load zijn de maximaalcondities. Daaroverheen zet een ingenieur een veiligheidsfactor.

Weet je, ik snap totaal niet wat je hier wilt duidelijk maken. Wat is precies onzin ?

Je deelt de break load door de work load en stelt dat als veiligheidsfactor. Dat is niet juist.

Bijzonder interessant. Maar voor mij als nob kan ik toch vrij gerust aannemen dat de veiligheidsfactor nooit meer kan zijn dan break load x work load-1. Dus voor beide rollers nooit meer dan 2 is. En dat is waar de discussie over ging.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 nov 2019 15:43 #1104300

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Mooi werk Noreen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 nov 2019 19:02 #1104364

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Oh, Noreen, hoe heb je toggles aan de lijn vastgemaakt? Foto?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 28 nov 2019 17:27 #1104716

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Sunday schreef :
Oh, Noreen, hoe heb je toggles aan de lijn vastgemaakt? Foto?

Ik heb even getwijfeld over wat je bedoelt.
een toggle is voor mij zo'n ding



Omdat het spul bij mij met bindsels (Lashing) vast komt zijn toggles niet nodig in mijn idee.
Maar gezien onze brainstorm over dit onderwerp denk ik dat je het hebt over deadeye's en de torsie die daardoor kan ontstaan.
Ik heb hier wel getest hoeveel torsie er komt als je de stag onder spanning zet. Maar dat is wel heel weinig. Natuurlijk is maar Eén zijde definitief gesplitst. Ik zal een foto van dichter bij maken. Maar dit geeft een idee van de opgespannen stag. Zoals wij die aan het omwikkelen zijn.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 28 nov 2019 21:19 #1104791

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Sorry ja, bedoeld inderdaad de ogen, deadeyes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 23 mei 2020 07:30 #1163373

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Nog het beloofde fotootje van dichter bij.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 23 mei 2020 07:41 #1163379

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Ziet er goed uit, stevig lijntje!
Is dat ongetwijnd/ongevlochten dyneema wat je er omheen draait?
Houd je rekening met de oprol richting van je voorzeil bij het omwikkelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 23 mei 2020 09:01 #1163427

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
holtere schreef :
Ziet er goed uit, stevig lijntje!
Is dat ongetwijnd/ongevlochten dyneema wat je er omheen draait?
Houd je rekening met de oprol richting van je voorzeil bij het omwikkelen?

Gewoon dyneema garen wat ik had liggen. De werking is dat de RVS kous geen grotere diameter kan aannemen en daardoor op stuik belast kan worden. Bij trek willen de draadjes RVS strakker om de lijn heen een kleinere diameter aannemen. Bij stuik gebeurt het omgekeerde.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 23 mei 2020 09:32 #1163439

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Ik begrijp er de ballen van maar vind het knap werk! :)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 mei 2020 11:54 #1165469

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 mei 2020 12:04 #1165472

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Dat is een kloeke klem B)
Bespaart een hoop werk. Ik heb er een doorgenaaid met de hand en was daar toch even mee zoet :unsure:
Mooi oog ook waar de lijn aan vast geknoopt kan worden. Die Fransen weten waarom dat het gaat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 mei 2020 12:08 #1165474

Deze van Colligo zul je ook wel kennen. Bezwaar van Gary was de excentrische kracht ....
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 mei 2020 12:29 #1165484

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Insplitsen is mooier maar niet te doen. Die excentrische kracht houd je toch altijd meer of minder.
De veerponten over de Maas liggen ook vast met zoiets :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 27 mei 2020 14:49 #1165529

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Zo'n clamp maakt het waarschijnlijk mogelijk om de DIY antitorsie lijn met RVS staalmantel van ogen te voorzien waarbij het RVS tot in de ogen doorloopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 24 juni 2020 16:08 #1177990

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Update; Je kunt het niet echt goed zien maar een poging tot het beloofde filmpje. Het lukt niet om boven en onder tegelijk op beeld te krijgen. Dat zou een indruk geven van de hoeveelheid torsie.

garymulder.nl/zeilersforum/rollen.mp4
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 24 juni 2020 16:25 #1178000

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Bietje weinig wind maar het lijkt mij allemaal knap strak in te rollen!
Lijkt me een zeer geslaagd project!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl