Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke (dyneema) val kiezen?

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 21:15 #1091931

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Er staat wel bij dat het een 100% dyneema kern is
Waar staat dat dan?
Al gevonden:
De Gleistein MegaTwin 07 is een compacte lijn met een kern van 100% Dyneema. Met iets minder breekkracht is het is de budgetversie van de Gleistein MegaTwin lijn. Ideaal als val voor de meeste zeilers.

De breeksterkte is 1750 kg bij 8 mm en de rek is 2,9% bij 40 % belasting.
Jou "dyneemaval" van 15 meter rekt 45 cm bij een 700 kg belasting.
Ik kan er niet van onder de indruk zijn eerlijk gezegd
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 21:26 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 21:20 #1091932

holtere schreef :
Er staat wel bij dat het een 100% dyneema kern is
Waar staat dat dan?

'100%' staat er niet letterlijk. Er staat:

De kern van deze lijn is gemaakt van gecoate Dyneema® vezels en heeft een Polyester mantel.

en

Meer informatie
Functie Grootzeilval, Fokkeval, Spinnakerval, Onderlijkstrekker, Neerhaler, Cunningham, Bakstag (runner), Kraanlijn, Reeflijn, Spinnakerboom op, Spinnakerboom neer
Segment Zeiljacht, Wedstrijdjacht, Open Wedstrijdboot
Rek Minimaal
Constructie Dubbel gevlochten
Mantel Polyester
Kern Dyneema® SK78


Dus als dat geen volle dyneemkern is ben ik er mooi ingetrapt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 21:23 #1091933

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Lees even naar boven: kruispost met verbetering :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 21:25 #1091934

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Ik weet wel waar het in zit:
Er zit waarschijnlijk een piepdunne kern in van dyneema. De constructie is dubbelgevlochten.
Lijnfabrikanten zijn boeven met hun beschrijvingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 21:49 #1091939

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
holtere schreef :
Er staat wel bij dat het een 100% dyneema kern is
Waar staat dat dan?
Al gevonden:
De Gleistein MegaTwin 07 is een compacte lijn met een kern van 100% Dyneema. Met iets minder breekkracht is het is de budgetversie van de Gleistein MegaTwin lijn. Ideaal als val voor de meeste zeilers.

De breeksterkte is 1750 kg bij 8 mm en de rek is 2,9% bij 40 % belasting.
Jou "dyneemaval" van 15 meter rekt 45 cm bij een 700 kg belasting.
Ik kan er niet van onder de indruk zijn eerlijk gezegd

De rek van dat soort lijnen is niet lineair t.o.v. de breeksterkte. Dat kun je ook al zien aan de rek bij 10% en 20%. Die is gelijk volgens opgave. Het zou mij niet verbazen als MegaTwin 07 in 8 mm een 3mm kern van Dyneema heeft. Dus 7mm2 wat resulteert in een breeksterkte van de kern van ±700kg. Kortom de kern breekt al bij 700kg belasting.
Als val voor een gemiddeld jacht met een 10m mast heb je een kern diameter aan dyneema van minstens 4mm = 12,5mm2 nodig. De mantel mag je niet meetellen in je werkbelasting.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 22:02 #1091940

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
holtere schreef :
Er staat wel bij dat het een 100% dyneema kern is
Waar staat dat dan?
Al gevonden:
De Gleistein MegaTwin 07 is een compacte lijn met een kern van 100% Dyneema. Met iets minder breekkracht is het is de budgetversie van de Gleistein MegaTwin lijn. Ideaal als val voor de meeste zeilers.

De breeksterkte is 1750 kg bij 8 mm en de rek is 2,9% bij 40 % belasting.
Jou "dyneemaval" van 15 meter rekt 45 cm bij een 700 kg belasting.
Ik kan er niet van onder de indruk zijn eerlijk gezegd


Ik heb geen 700kg op mijn val staan, en zoveel rekt dat echt niet in de praktijk.
Nogmaals voor een wat kleiner toerbootje is het een prima val voor dat geld. En zeker een verbetering op polyester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 22:03 #1091942

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
3Noreen schreef :

De rek van dat soort lijnen is niet lineair t.o.v. de breeksterkte. Dat kun je ook al zien aan de rek bij 10% en 20%. Die is gelijk volgens opgave. Het zou mij niet verbazen als MegaTwin 07 in 8 mm een 3mm kern van Dyneema heeft.

Ik moet ergens een stukje hebben liggen, ik ga het even opmeten zodra ik het kan vinden.
Meende dat er een 5mm kern in zat.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 22:12 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 11 okt 2019 22:19 #1091944

holtere schreef :
Er staat wel bij dat het een 100% dyneema kern is
Waar staat dat dan?
Al gevonden:
De Gleistein MegaTwin 07 is een compacte lijn met een kern van 100% Dyneema. Met iets minder breekkracht is het is de budgetversie van de Gleistein MegaTwin lijn. Ideaal als val voor de meeste zeilers.

De breeksterkte is 1750 kg bij 8 mm en de rek is 2,9% bij 40 % belasting.
Jou "dyneemaval" van 15 meter rekt 45 cm bij een 700 kg belasting.
Ik kan er niet van onder de indruk zijn eerlijk gezegd

Hoe kom je nou bij de Gleistein Megatwin 07?

Ik kan niet meer volgen. Ik had het over de D-cup, niet over die Gleistein.
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 22:23 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 07:29 #1091967

holtere schreef :
Lijnfabrikanten zijn boeven met hun beschrijvingen.

Zo is dat.
Ze noemen wel de materialen maar geven geen enkele indicatie van de verhoudingen.
En een heel belangrijke component noemen ze zelfs helemaal niet: lucht! In sommige lijnen bijna 3/4 van het totaal!

Jaren geleden eens wat lijntjes vergeleken....

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 07:49 #1091972

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
Baasklusje schreef :
Jaren geleden eens wat lijntjes vergeleken....

Wat me al eerder is opgevallen en nu ook weer is dat pure polyester lijnen vaak beter gemaakt worden dan "mengsel" lijnen. Wat blijkt in dit staatje uit het % lucht. Vaak is van zo'n polyester lijn de mantel van zeer hoge kwaliteit en zeer slijtvast. Vandaar dat ik zelf nog wel eens een aanbieding polyester lijn neem daar de kern uit ruk en de overblijvende mantel voorzie van een nieuwe dyneema kern, van dyna one. Dan heb je uiteindelijk een betere lijn voor minder geld.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 12 okt 2019 07:50 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 08:12 #1091976

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Veel zeilers piepen als ze hun portemonnee moeten trekken voor een dure rekvrije lijn en het ligt voor de hand om daar een mouw aan te willen passen als lijnfabrikant :laugh:

Ik doe precies als jij 3Noreen. Een nog goede, ouder polyesterlijn haal ik de kern uit en vervang die door Liros D-pro bijvoorbeeld. Goedkoper maar ook rekarmer kan niet want je hebt je gegarandeerd "volle" dyneemapercentage B)

Onze genua schoten: 8 mm dyneema kern met oude polyestermantel. Antichafe en splits voor de uiteinden.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 08:33 #1091984

Als je een beetje let op slijtage en op tijd de lijn een stukje opschuift op schijven en in klemmen gaat een lijn 50 jaar mee op zijn minst. Alle lijnen op de Capolavoro zijn de originele van 2002. Alleen de neerhouderlijn niet, die is ooit kapot gesneden door waardeloze blokken van Lewmar.

En als ze 50 jaar of meer meegaan zijn de kosten natuurlijk peanuts.

Met de juiste bevestiging aan de sluiting, een Bavknot en niet die lange onzinsplitsen, is het verlies aan lijn bij opschuiven minimaal.
Een paar weken geleden de genuaval iets opgeschoven door de Bavknot kort los te snijden.
Dit raak je dan kwijt aan lengte:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 09:07 #1091995

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
holtere schreef :
De albatros lijn is wel 100% dyneema voor zover ik weet.
Dan zit er maar een dunner kerntje in ben ik bang.
Voorekken geeft echt geen 20% hogere breeksterkte en daarbij ook bij de Liros Racer wordt aangegeven dat die lijn "heat-stretched" is en toch "maar" 3800kg breeksterkte.

Tsja - ik weet alleen wat ik van de verkopers en fabrikant heb gehoord. Uitgebreid gesproken met rake rigging en fockschot-shop, die gaven hetzelfde aan. Rake vertelde mij (en ik geloof ze wel) dat de albatros een normale, niet voorgerekte kern heeft. De albatros racing heeft dan een (7mm?) kern teruggerekt tot 6 mm. Ik kan ook getuigen van een splitspoging dat die racing lijn VEEL strakker in zijn mantel zit dan de niet-racing versie.

Bij Liros weet ik het niet zeker, ik heb de XTR versie nog niet heb gekocht. Ik verwacht dat daar hetzeflde aan de hand is. Er wordt in ieder geval aangegeven dat de "racer" lijn al "featuring a specially-engineered 32-plaited cover and coated Dyneema ® SK78 fibre core" is.

[edit]Maar je hebt zeker gelijk: er zit in die liros racer geen 6 mm d-pro core. Dan zou hij sterker zijn. Ben benieuwd of ze dan toch bijmengen met polyester of iets een dunnere core gebruiken. Het gewicht per meter is vrijwel gelijk.[/edit]

Anyway, voor TS is volgens mij belangrijker wat voor boot hij heeft. Als voor onze boot de breeksterktes al overkill zijn, dan is dat voor de meeste jachten < 12 m ook zo. Of je het rek verschil tussen "cruising dyneema" en "vol dyneema" gaat merken betwijfel ik. Het prijsverschil wel!
Laatst bewerkt: 12 okt 2019 09:20 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 09:25 #1092004

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
Baasklusje schreef :
En als ze 50 jaar of meer meegaan zijn de kosten natuurlijk peanuts.

Er zijn drie factoren die veel uitmaken of je die 50 jaar gaat halen.
1. Zout water of zoet water. Ik weet uit ervaring dat opgedroogde kristallen zout in een lijn behoorlijke schade weten uit te richten.
2. Het richtend vermogen en de grote van de hellingshoek die je boot heeft bij maximaal richtend vermogen. Een Catamaran zal met een helling van 7 graden al zijn immense maximum richtend vermogen hebben. Een tri komt daar vlak achter aan. Een monohull geeft ergens pas bij 35 graden een maximum richtend vermogen. Die hoek geeft een grote invloed op de impuls belastingen van de lijn.
3. Hoe gooi je stoppers los. Door eerst met een lier de stopper spanningsvrij te maken of gooi je de hendel met veel kracht los terwijl de stopper nog vol in belasting is.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 12 okt 2019 09:26 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 09:33 #1092012

3 altijd.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 10:13 #1092026

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Anyway, voor TS is volgens mij belangrijker wat voor boot hij heeft. Als voor onze boot de breeksterktes al overkill zijn, dan is dat voor de meeste jachten < 12 m ook zo. Of je het rek verschil tussen "cruising dyneema" en "vol dyneema" gaat merken betwijfel ik. Het prijsverschil wel!

En toch gaat je redenering mank!
Dyneema rekt 1% en polyester vele malen meer.
Waarom rekt een lijn (zie daarvoor de tabellen van de leveranciers) toch veel meer dan die 1%. in tegenstelling tot de echte "vol" dyneemalijnen.
De lijn zou dan moeten breken toch...of althans het dyneemadeel dat over die rek heengaat en ook de treksterkte bepaald.
Het antwoord is de constructie. De kern is gevlochten en niet gestrekt. De dyneema zit dus zigzaggend door de lijn heen.
Een beetje dyneema toevoegen aan een dikke lijn helpt veel minder tegen rek dan je zou denken. Beter een dunner exemplaar van vol dyneema. Dan ben je beter af dan met een dikkere lijn met maar een deel dyneema.

Je kunt het verschil goed voelen.
Een volle dyneema lijn is dood als je er aan trekt. Met maar een deel dyneema voel je veel meer demping. En dat is de constructieve rek.
Laatst bewerkt: 12 okt 2019 10:16 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 11:22 #1092058

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Baasklusje schreef :
Als je een beetje let op slijtage en op tijd de lijn een stukje opschuift op schijven en in klemmen gaat een lijn 50 jaar mee op zijn minst. Alle lijnen op de Capolavoro zijn de originele van 2002. Alleen de neerhouderlijn niet, die is ooit kapot gesneden door waardeloze blokken van Lewmar.

En als ze 50 jaar of meer meegaan zijn de kosten natuurlijk peanuts.

Met de juiste bevestiging aan de sluiting, een Bavknot en niet die lange onzinsplitsen, is het verlies aan lijn bij opschuiven minimaal.
Een paar weken geleden de genuaval iets opgeschoven door de Bavknot kort los te snijden.
Dit raak je dan kwijt aan lengte:


Maak je daar foto’s van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 11:39 #1092064

kockie schreef :

Maak je daar foto’s van?

speciaal voor jou :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 11:45 #1092067

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Baasklusje schreef :
kockie schreef :

Maak je daar foto’s van?

speciaal voor jou :woohoo:
Ok dan ben ík gerustgesteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 11:56 #1092071

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
zonde om zo'n dingske af te knippen.

Gaat die splinter en voor doorheen :ohmy: ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 14:36 #1092101

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Oude truuk van wedstrijdzeilers, de Bav knoop borgen met een tandenstoker. Lekker licht en bij overbelasting breekt de stick en niet de lijn. Daar komt de zeilterm "stick nou toch!" vandaan. Die hoor je vaak op de wedstrijdbanen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 16:48 #1092156

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Waarom hoor ik niemand hier over het misschien wat ouderwetse cupsheet van Gleistein? Da's toch prima spul en budget vriendelijk. Bovendien makkelijk te splitsen, of gewoon lekker knopen natuurlijk:-)

cs-rigging.com/product/gleistein-cup/

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 12 okt 2019 17:30 #1092170

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Cupsheet heeft een ongevlochten kern. Daardoor is het een lijn die (veel) meer weerstand geeft bij het passeren van een blok. Niet voor niets dat de lijn verdwijnt uit de winkel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 14 okt 2019 10:59 #1092641

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Bedragen van 5 euro per meter wordt mij gewoon te gek.

CS rigging biedt een mooie (restant) lijn (Gleistein Dyna-lite) aan voor een mooie prijs met een Dyneema SK78 kern
Of de Megatwin 07?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke (dyneema) val kiezen? 14 okt 2019 11:53 #1092653

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Met de kennis van hierboven en nog wat speurwerk...Wat zou je nu zelf kiezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl