Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dyneema vs. Vectran

Dyneema vs. Vectran 02 mei 2020 23:20 #1154812

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 694
Baasklusje schreef :
ik ben voor een Bavknoop.
voordelen:
- veel minder werk
- korter dus niet in de schijf
- korter dus bij afsnijden (lijn opschuiven) minder verlies, 5 cm maar.
- je doet dus veel langer met een val, 50 jaar is mogelijk!
- na afsnijden weer minder werk ;-)

Die pronksplitsen zijn leuk, maar nergens voor nodig ;-)

Helemaal mee eens, maar het blauw gearceerde lijkt mij wat te optimistisch. Mijn ervaring bij polyesterlijnen is dat na een jaar of 15/20 het materiaal dermate stug/stijf wordt dat het voor het soepel laten draaien over schijven dient te worden vervangen. Of dit voor exclusievere materialen ook geldt weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vs. Vectran 03 mei 2020 03:03 #1154816

Limosa schreef :
Helemaal mee eens, maar het blauw gearceerde lijkt mij wat te optimistisch. Mijn ervaring bij polyesterlijnen is dat na een jaar of 15/20 het materiaal dermate stug/stijf wordt dat het voor het soepel laten draaien over schijven dient te worden vervangen. Of dit voor exclusievere materialen ook geldt weet ik niet.
Regelmatig in de wasmachine met wat wasverzachter verhelpt dat probleem.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vs. Vectran 03 mei 2020 03:04 #1154817

gmdv schreef :
Even uit belangstelling, waar breekt hij dan precies?
Op het begin van de knoop. Nu wikkel ik de lijn twee keer om de sluiting alvorens ik de knoop leg, dat lijkt te schelen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vs. Vectran 03 mei 2020 06:54 #1154832

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Sunday schreef :
Knopen hebben een meestal sterk verlagend effect op breeksterkte; ik reken voor het gemak altijd maar met wel 50%.
Per vezel type is daar wel veel verschil voor zover ik weet. Buigen, knikken in individuele filamenten hebben per samenstelling van het filament verschillend effect.
Dyneema (UHDPE) is hier wel speciaal: buigen en knikken schaadt het filament weinig. De gladheid van het filament èn de filamenten onderling zijn een voordeel èn een nadeel: een knoop glijdt als het ware makkelijk weg: dat is een nadeel of vraagt een speciale knoop of vraagt een additionele fixatie (lijm, benaaing of de "locking" bij de locking Brummel.
Door de gladheid van de filamenten onderling zal ook een UHDPE lijn over een schijf (blok of masttop) uiteindelijk op de lange duur zich goed gedragen: de filamenten glijden onderling, de uit filamenten samengestelde garens en daaruit strengen zullen onderling door hun gladheid zicht minder aantrekken van herhaald onder spanning komen over die schijf.
Hier een plaatje van een UHDPE filament in extreme vergroting:

Aramide filament is veel "breekbaarder" bij knik of buiging en heeft daarbij veel minder onderlinge gladheid. De nadelen van knoopbaarheid van UHDPE gelden hier dan minder, maar maar aramide lijn zal door z'n eigenschappen uiteindelijk eerder verslechtering laten zien bij herhaaldelijk gebruik onder grote spanning over de schijf.
Plaatje aramide filament na buiging/knikken:

Dit noem ik bangmakerij. Juist bij kleine bootjes is alles in kracht zwaar over bemeten. Een dyneema of vectran val van 8m is zwaar overbemeten, die mag wel 80% van zijn breeksterkte verliezen.

De breeksterktes van lijnen zijn zo zoveel sterker (men kiest meestal voor 8 of 10mm, omdat het nog comfortabel in de hand ligt), dat de breeksterkte vaak geen vraag meer is op bootjes tot een meter of 10.
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 06:55 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vs. Vectran 03 mei 2020 06:59 #1154835

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Oh Jedre, dat had ik niet begrepen! Ik dacht dat het over vallen van 2mm ging!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vs. Vectran 03 mei 2020 07:17 #1154843

Bas van Dijk schreef :
Ik weet dat een knoop de sterkte van de lijn verminderd maar: Hoe vaak is er al een val gebroken?? Bij mij nog nooit eigenlijk.

Edit: dit is een serieuze vraag..

Nee , allicht niet want een lijn wordt zelden zwaarder belast dan zo'n 25% van de breeksterkte en dan is een knoop meestal nog sterk genoeg. Alleen als je je lijnen krap dimensioneert om gewicht te kunnen sparen zal dat wel degelijk kunnen optreden. Maar ik denk niet dat een echte wedstrijdzeiler die dat doet zijn lijnen zal knopen , die zorgt ook wel voor de juiste splitsen .
Overigesn geldt verzwakking van lijnen door knopen voor alle materialen , alleen speelt dat voor de moderne materialen met een zeer lage rek veel sterker .
Trouwens , ooit een beroepsschipper een lijn of landvast met knoop zien gebruiken? Waarom dacht je dat dat zo is ?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vs. Vectran 03 mei 2020 07:23 #1154844

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Das heel simpel. Landvasten met knopen blijven overal achter hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vs. Vectran 03 mei 2020 17:16 #1155040

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Zou een goede takeling ook geschikt zijn?


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vs. Vectran 04 mei 2020 09:08 #1155288

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Hallo Erik,

Bedankt voor je antwoord. Ik zit nu even met een dilemma, ik heb een prachtige Vectran lijn liggen die ik graag wil inzetten als mijn grootzeilval en ik ben op zoek naar een Dyneema lijn voor mijn (rol)Genua, daarnaast heb ik nog een naakt dyneema lijntje gekocht voor mijn giekneerhouder (daar zit nu nog een soort hennep in of zo). Het zijn nu polyester lijnen met een knoop. Ik dacht heel enthousiast zelf te gaan leren splitsen, maar dat valt met Vectran niet mee, en de tijd ontbreekt mij ook een beetje.

Moet ik ze nu toch laten splitsen (geen idee waar, een tuigerij waarschijnlijk?), of red ik het op mijn bootje ook wel met een paar knopen? Als de breeksterkte van mijn Vectran lijn halveert is dat nog altijd meer dan de houdkracht van mijn Easylock Midi toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vs. Vectran 04 mei 2020 09:15 #1155293

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Als je die breeksterkte van een 8 mm vectranlijn halveert heb je nog ongeveer 10 maal meer sterkte dan je easylockje kan houden B)
Ik ben een grote voorstander van bav-knopen aan de vallen.
Een bav knoop werkt als zachte stopper/aanslagen en loopt daardoor niet vast bij je schijven. Je hebt bovendien geen ongelukkige verdikking van het insplitsen zitten precies op de plek waar de lijn, hoog belast over een een misschien wel te kleine schijf gaat lopen.
Laatst bewerkt: 04 mei 2020 09:20 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vs. Vectran 04 mei 2020 16:09 #1155460

Bert65 schreef :
Moet ik ze nu toch laten splitsen (geen idee waar, een tuigerij waarschijnlijk?), of red ik het op mijn bootje ook wel met een paar knopen? Als de breeksterkte van mijn Vectran lijn halveert is dat nog altijd meer dan de houdkracht van mijn Easylock Midi toch?
Gewoon lekker er aan knopen, zeker op kleinere boten zal dat prima heel blijven. Mocht je de mogelijkheid hebben dan sla je de lijn eerst een keer om het te knopen object heen voor je de daadwerkelijke knoop legt, dan is de kans op breuk nog wat minder.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vs. Vectran 04 mei 2020 16:23 #1155462

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13441
Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken over het knoopje bij de valsluiting. Als je vectran val breekt dan is het bij de stopper weet ik uit eigen ervaring. Twee dingen waar vectran een broertje dood aanheeft is UV licht en zout kristallen. De rest is een non issue.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.267 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl