Zoals ik al vertelde kon ik het lummelbeslag lager op de mast monteren. Dat is niet fraai omdat de 8 oude gaten zichtbaar zijn.
Ik kan heel duidelijk de top van de mast zien, omdat het gewoon niet zo heel ver weg is. Weer een voordeel van de kleinere boot.
Je kan natuurlijk ook het zeil geheel hijsen zonder vast te maken aan het lummelbeslag, dan zou je daar wat ruimte kunnen opmeten voor een harpje, op zijn minst. (De haak aan de val met takeltje is ook minimaal van lengte).
Het voorlijk van het oude zeil, waarschijnlijk nog het originele, is 832 cm, het nieuwe is 845 cm.
Omdat er door de verlaging van het lummelbeslag meer ruimte is blijft er bovenin 4 cm over na spannen.
Ik heb dit weekeinde heerlijk gezeild, met vrienden zeilend in de buurt die natuurlijk speciaal op mijn zeil gelet hebben. Ze vinden het prachtig dat de hele driehoek maximaal gevuld is! De oppervlakte is natuurlijk wel groter dan origineel, maar "hoe meer zeil, hoe beter". Zeggen ze.
Het is even wat anders maar ik beschrijf ook even de verschillen tussen oud en nieuw:
Het oude zeil was erg uitgezeild en in combinatie van het grote aangehangen roer, dat geen balans heeft, was het altijd flink werken om niet uit het roer te lopen. Er zat ook een flinke "bromtoon" door trillingen in het roer. Het nieuwe vlakkere zeil geeft veel minder druk op het roer en hopelijk blijft die trilling ook weg.
We hebben die boot nu al erg lang, motorproblemen opgelost, alle bekleding vervangen, kaalgemaakt en 2x 1200 osmosegaatjes dicht geplumuurd en opbouw in de monourthaan (die weer loslaat) en meer. Hij is niet zo groot maar prima indeling met comfortabele rondzit, de kinderen hoeven niet meer mee (1 zeilt Catalac), dus eigenlijk kan ze nog wel even mee. Jammer van de slechte kwaliteit polyester boven en onder water, maar toch wel een prima jacht, zo een GibSea 76.