Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Heb ik een stijve mast of niet?

Heb ik een stijve mast of niet? 20 dec 2020 19:48 #1238096

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5017
Erikdejong schreef :
TheoBakker schreef :
1 vraag: rod rigging zou lichter moeten zijn dan 1x9, echter ik lees 23 kg bij rod rigging en 12 kg bij regulier. Klopt dit ?
Rodrigging is nooit lichter. Het rekt alleen minder als standaard 1x19 en heeft theoretisch iets minder wind weerstand. Het materiaal is echter hetzelfde en de maximale werkspanning dus ook, je hebt dus nog steeds dezelfde hoeveelheid materiaal nodig om dezelfde sterkte te bereiken. Zelfde hoeveelheid materiaal is ook hetzelfde gewicht. De minder rek komt doordat draad zich strakker indraaid onder belasting, het is dus rek die in de constructie zit en niet in het materiaal. De minder weerstand komt omdat het gladder is en omdat je met rod een kleinere diameter kunt gebruiken omdat het massief is (1x19 heeft aardig wat holle ruimtes in het materiaal).

En dan maak je de rodrigging niet rond maar in vleugelprofiel....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb ik een stijve mast of niet? 20 dec 2020 19:50 #1238098

Die bestaat inderdaad ook. Al heb ik het slechts 1 keer toegepast gezien op een 50+ jaar oude Swan 36.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb ik een stijve mast of niet? 20 dec 2020 20:30 #1238118

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5017
Is wel beetje te een vleugelprofiel, beetje als de amateur wielrenner met bierbuik die 10k aan carbonfiets uitgeeft maar zelf niet afvalt.
Laatst bewerkt: 20 dec 2020 20:30 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb ik een stijve mast of niet? 21 dec 2020 19:20 #1238469

@erik

Standaard 1x19 12kg
Rod rigging 23 kg
Dynema 2,5 Kg

Ik snap de stap van 23kg naar 2,5 kg niet, normaal kan er in welke racerij nooit een stap gemaakt worden met 88% gewichtsbesparing.

Ik snap dan ook niet waarom rod rigging zoveel gebruikt is als het zo zwaar is.

Ach ja, volgende keer dus gewoon dynema verstaging ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb ik een stijve mast of niet? 21 dec 2020 19:41 #1238485

TheoBakker schreef :
@erik

Standaard 1x19 12kg
Rod rigging 23 kg
Dynema 2,5 Kg
In dat documentje zal of een rekenfout zijn gemaakt, of het is net ongelukkig uitgevallen met benodigde sterkten. Je rekent de benodigde werkbelasting van de verstaging uit, en zoekt daar dan een draad of staf bij welke sterk genoeg is. ga je een maat dikker zit je soms al tweemaal zo sterk, maar ook bijna tweemaal zo zwaar. Als in het specifieke geval van joop66 zijn voorbeeld je net voldoende had aan de beschikbare draad diameters en net niet voldoende aan de beschikbare rod-diameters, dan kan het zijn dat je dus overal een te zware rod moet gebruiken om toch aan voldoende sterkte te komen. Zelfs dan vind ik het nog steeds ongeloofwaardig dat het tweemaal zo zwaar is, dus ik vermoed dat er ergens een rekenfout of een typfout gemaakt is in dat document. Meestal zijn de gewichten van RVS verstaging binnen ongeveer 10% gelijk en dan maakt het eigenlijk geen verschil of je Rod, dyform of standaard 1x19 hebt. Soms is de een een beetje zwaarder, soms de ander. Als je echt pech hebt met de beschikbare maten en de bijbehoordende sterkten dan kun je tot wel 1.5 keer zo zwaar uitvallen met de een tov de ander. eea ook afhankelijk van welke maten je het over hebt. als je praat in de 3-4-5 mm marge dan zijn de verschillen in stapjes kleiner als in de 12-14-16mm maten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb ik een stijve mast of niet? 21 dec 2020 21:34 #1238530

Ok , bedankt voor de uitleg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl