Die laatste zin ben ik het volledig mee eens, wel met de opmerking dat het afhankelijk is van de maat van de boot.
Het enige wat ik niet begrijp is je opmerking over de onderlijk strekker, of beter, het gebrek daar aan. De zeillatten in een rol grootzeil houden het zeil prima gestrekt en daar kan net zoveel spanning op staan als op een onderlijkstrekker. De spanning veranderen tijdens het zeilen kan natuurlijk niet, maar om eerlijk te zijn heb ik daar op een langeafstand toerboot ook nog maar erg weinig (geen) behoefte aan gehad. Dit nadeel geldt natuurlijk ook voor de rolgrootzeilen die in de masten verdwijnen, ook daar komen de twee losse lijken dichter naar elkaar toe, tenzij je er een zeillat over de volledige lengte in zet en ook precies tot de zeillat oprolt. Deze latten zijn echter heel wat minder praktisch. Ook kun je met een rolgiek gewoon een stecig uitgebouwd grootzeil maken, iets wat je met een rolgrootzeil niet gaat lukken.
Enkele nadelen van een rolmast die een rolgiek niet heeft:
- De mandril van een rolgrootzeil is veel langer en buigt dus veel meer, daardoor krijg je doorhang van het voorlijk en het zeil gaat schavielen tegen het mastprofiel. ook kun je niets meer doen met mastbuiging zonder grote kans op beschadiging van het rolgrootzeil.
- Met een vastloper kun je het laatste stuk grootzeil niet meer wegnemen, bij een rolgiek kun je het nog gewoon laten zakken en opbinden.
- Een rolgrootzeil in de mast heeft aanzienlijk minder oppervlak en is veel minder efficient.
- Een rolgrootzeil in de mast heeft een hoger gewichtszwaartepunt en is zwaarder dan een conventionele tuigage, dit komt de stabiliteit (en dus de veiligheid) van de boot niet ten goede.
De reden om toch voor twee rolgrootzeilen (in de giek) op onze nieuwe boot te kiezen is het feit dat deze zeilen 180kg per stuk wegen, single-handed gebruikt moeten worden terwijl de giek redelijk ver boven je hoofd hangt en je dus niet bij het zeil zelf kunt. Opgerold in de giek hebben ze ook aanzienlijk minder windvang dan opgebundeld op een conventionele giek. Voor een kleine boot neit echt een argument, maar voor een grote boot maakt het een merkbaar verschil met manoeuvreren.