Hans V schreef :
Erikdejong schreef :
Tabellen zijn er niet, de belasting op de verstaging hangt af van het richtendmoment van de boot, de breedte van de puttingen en dan de hoek waaronder de stag aan de putting trekt (zeiloppervlak heeft geen effect op de krachten op de verstaging). Dat zijn te veel variabelen om in een handig uitleesbaar tabelletje te zetten. Het is zelfs informatie die importeurs en veelal werven ook niet hebben van hun boten. Die moet bij de otnwerper vandaan komen.
Als er voor booteigenaren geen haalbare manier is om de juiste dimensionering van de verstaging te bepalen weet je dus ook niet hoe je kunt overdimensioneren om de levensduur van je verstaging te verlengen of het risico op breuk te verkleinen...
In hoeverre kunnen tuigers - gezien het grote aantal verschillende schepen (ontwerpen) dat ze onder handen nemen - hier iets zinnigs over zeggen?
Nauwelijks.
De vuistregel is iets van 20% breekkracht als voorspanning. Maar denk er aan: met dikkere verstaging is dat ook veel meer. Gaat kwadratisch met de diameter. Daar moet de hele keten tegen kunnen. Dus ook de puttings, de romp etc. Ook varieren verschillende merken kabel nogal in specificatie.
En dan is t nog maar de vraag of t echt zoveel levensduur scheelt. Namelijk: waar gaat t stuk? Meestal niet de kabels, maar de beslagdelen. Dus de toggles, chainplates, puttings etc.
Indien wel de kabels: Op de knik bij de zaling (wordt slechter bij dikkere kabel) en de spanners (wordt beter bij dikkere kabel)