Nu zou ik mij heel beledigd en niet serieus genomen kunnen voelen, maar ik denk inderdaad dat er maar weinig mensen zijn die een zeil bestellen aan de hand van designparameters. Je bespreekt in proza-achtige taal (TWS, TWA wellicht nog…) wat je wilt, hoe en waar je vaart met welke boot.
Over dat Italiaanse “hoofd design” heb ook een paar keer moeten zuchten (dat “lachen” kwam later pas…) omdat hij mij niet begreep en pas na vier tekeningen heen en weer (Visio heen, Smar Azure terug…) door had wat ik waarom nu eigenlijk met mijn achterlijk wilde.
Voor het nieuwe tuig van mijn vorige boot (van een 40 m2 caravantuig met rolmast dat onder de Hollandse Brug door kon naar een 3 m hogere mast en 60 m2 adw.) speelde dit.
Had uit POYD “lead” vs. “point of sail” berekeningen gemaakt voor verschillende zeilvoeringen en rifhoogtes. Zoveel mogelijk elliptisch achterlijk getekend (dat wilde ik graag want zou theoretisch efficiënt zijn) dat met het eerste rif onder de toprunners door kon.
Verder ook 2x de mast in geweest om op 4 hoogtes de mastkromming te meten bij prebend en maxbend.
Uit dat laatste kwam geen significante afwijking van de in de “template standaard” gebruikte data
Een deceptie want ik dacht een unieke mast te hebben en dat custom inmeten van een 100% maatwerkproduct een duidelijk voordeel op zou leveren.
Het achterlijk is uiteindelijk prima geworden dat zoveel mogelijk aan mijn theoretisch gewenste vorm voldeed, maar toch stabiel kon zijn en zonder héél veel kostbare en zware doorgelatte/gelagerde karren gebouwd kon worden.
Wat nu “het design” blijkt te heten interesseert mij niet, kan ik echt niets mee. Wel de ontwerpparameters gekregen, maar die zeggen mij ook niet zoveel dat ik het beter denk te weten dan de ervaring van de zeilmaker. In de praktijk kom ik ook niet veel verder dan “staat er mooi bij”. En als ik naar mijn nieuwe “staat er práchtig bij” genua 2 kijk en mijzelf de vraag stel: aan welke ontwerpparameter had er gedraaid moeten worden om nóg harder te gaan… Geen idee
Het gaat er denk ik om dat een zeilmaker snapt wat je wilt en dit kan vertalen in een ontwerp. Je als klant “heel speciaal” voelen is heel fijn en voelt trots natuurlijk, maar ik waardeer een wat realistischer contact. Dat daar uitkomt dat een membraanzeil voor mij, mijn boot en mijn manier van zeilen misschien niet het meest logisch is, is daar een voorbeeld van.