Elisabeth1921 schreef :
@j van den akker, hoe is dit verhaal uiteindelijk afgelopen.hoe is uiteindelijk de acheterstagspanner geregeld?
Zelf heb ik nog het originele spansysteem. Dit doet eigenlijk weinig, kost veel kracht en mijn klemmen zijn niet goed meer.
Met andere woorden, ik zoek een upgrade voor mijn first 26.
Heb uiteindelijk het systeem zoals origineel gehouden. Maar wel alles laten vervangen, spruit, spanner lijntje, nieuwe blokjes van Selden, nieuwe 'fuck-up' borging. De klem op het dek was bij mij nog wel goed. Ik zag dat ik in dit oude topic nog niet wist of ik de Furlex ook ging vervangen. Dit heb ik toen dus ook gedaan, gelijk alles maar nieuw (Selden 104S), evenals de zeerailingen, die hadden beschadigde tieren.
Wat betreft dit span systeem:
Ook nu alles vernieuwd is werkt het spannen van de achterstag op zich prima maar kost inderdaad best veel kracht. In die zin, het aanspannen valt eigenlijk nog mee, maar het eenmaal echt goed aangespannen lijntje uit de klem halen is soms wat lastig.
----
Het is alweer een poos geleden, maar om dit topic compleet te maken: bij deze nog even mijn ervaring met CS Rigging en hoe alles toen is afgehandeld.
Omdat Friesland voor hen niet om de hoek is, combineren ze liefst meerdere afspraken in het noorden. Beetje flexibel zijn is dan wel handig, voor mij geen probleem toen. Omdat de mast er al af was, konden ze alles goed opmeten. De nieuwe voorstag + Furlex werd ter plekke gemaakt en in elkaar gezet. Vanwege mijn commentaar dat in de oude situatie de voorstag te slap was, is de nieuwe iets korter gemaakt. Hierbij was het dan wel weer nadelig dat de mast eraf was, want hij kon niet gelijk checken of de nieuwe lengte 100% goed was.
Verder gekozen om alles van de achterstag ipv de originele 4mm nu 5mm te laten maken, dus gelijk aan het want en voorstag. Volgens CS prima geen probleem (heel klein beetje meer gewicht) en vrij standaard dikte bij deze maat bootjes.
Toen de nieuwe verstaging klaar was, prima service; het werd bij me langs gebracht toen ik toevallig met een andere boot in Amsterdam Marina lag. De soepele spruit hadden ze per ongeluk dubbel gemaakt en het ongelagerde staaldraadblok (aan einde achterstag) waren ze vergeten, hebben ze nog keurig en vlot nagezonden.
In het voorjaar 2024 alles zelf gemonteerd, later is CS toen nog eens langsgekomen voor het tunen van de verstaging. In mijn eerste indruk waren de zijstagen iets te kort gemaakt. Blijkt veelgehoorde klacht bij nieuwe verstaging omdat mensen niet strak genoeg spannen.
Zij stagen + babystag zijn toen een stuk strakker gezet dan ik ooit had gedaan, weet nu dus wat goed 'voelt'. Ik had 't mastje nog nooit zo krom gezien (zelfs met achterstag spanner spanner los) maar volgens de medewerker kon hij dit prima hebben. Zijn enige commentaar was dat ze de voorstag helaas toch nog wat korter had gemogen. De nieuwe babystag mocht net iets langer (wel bijzonder dat die kennelijk korter is geworden dan het origineel). Alles zit veilig en op zich is er wel spanning op de voorstag te krijgen (meer dan voorheen), maar dit had net even wat meer mogen zijn. Na het tunen alleen op te lossen door voorstag in te korten (of te vervangen). Ondanks dat we die zomer naar het zuiden zijn gezeild, is het niet gelukt een afspraak te maken en ook later dat seizoen niet van gekomen.
Begin dit seizoen opnieuw contact net CS gehad om dit te regelen, positief dat ze nog steeds bereid zijn om het op te lossen. Hun voorkeur was echter bij de kraan van de watersportvereniging in Lelystad, wat voor mij weer niet om de hoek is. Het is er nog niet van gekomen helaas. Voor de rest zit alles prima.
PS: de oude Furlex is inmiddels verkocht, mocht iemand nog interesse hebben in een set verstaging incl spanners voor een First 26 (dus behalve de voorstag), laat het maar weten. Leeftijd onbekend, geen beschadigingen. Heb de oude zeerailingen wel weg gedaan.