Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies nieuwe verstaging

Advies nieuwe verstaging 24 nov 2023 11:52 #1524643

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Baasklusje schreef :

Tegen de tijd dat je hem niet meer rond krijgt kom je in de buurt van de gewenste hekstagspanning.

Kijk, met zo'n tip kan ik wel iets! :) Geldt dat dan specifiek voor de hekstag bij gebruik van zo'n stagspanner als eerder getoond of kan je die richtlijn breder toepassen?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies nieuwe verstaging 24 nov 2023 11:58 #1524646

Joop66 schreef :
kun je mastbuiging geven. Ongeveer 1 tot 1.5 x (trimguru's?) de profieldiepte van de mast is prima.

Dat verschilt per mast. Het wordt vaak uitgedrukt door de fabrikant als percentage van de lengte.
1 tot 2 % van die lengte is normaal.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies nieuwe verstaging 24 nov 2023 12:00 #1524648

Eclips schreef :
Geldt dat dan specifiek voor de hekstag bij gebruik van zo'n stagspanner als eerder getoond of kan je die richtlijn breder toepassen?

Voor de getoonde hekstagspanner bij een toptuigage.
Ik heb er ook ongeveer zo eentje, en om aan de 25% hekstagspanning te komen (de max) heb je echt een hele klus.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies nieuwe verstaging 24 nov 2023 12:21 #1524653

Dit type leent zich dan toch niet om te te gebruiken om te trimmen? Je zit daar geknield voor, hebt beide handen nodig, telkens een kwart slag... en dan nog kost het veel kracht!

Beter dan niets, maar ik zie wel het gemak van een hydraulisch of zwengelsysteem dat ergonomisch uitnodigt te gebruiken!

Laatst bewerkt: 24 nov 2023 12:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies nieuwe verstaging 28 nov 2023 19:56 #1525403

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15957
Demonteren van de furlex: ik zie niet hoe je daar schade mee kan veroorzaken aan de terminal waar je hem vastzet. Rustig warm stoken tot je met enige inspanning de boel los kan draaien. Het lukt al eerder met veel kracht, maar dan is de locktite nog niet echt warm genoeg om te lossen.
Ik heb 4 keer een tweede hands Furlex herplaatst en die zeilen nog steeds rond. Zelf ben ik niet behoudend als het om stagspanning gaat. Heb zelfs mijn huidige installatie tot 35% belast om iets anders te testen (hoever kan ik gaan tot de mast de boot uit vorm drukt: banaantest noem ik het maar).

Nu je mast al plat ligt: waarom die Furlex niet zelf demonteren? Met de manual erbij is dat niet moeilijk. Goeie gasbrander erbij en twee stevige bahco’s ivm meer lengte dan steeksleutels. Kan je hem daarna weer grondig inspecteren en alsnog een nieuwe bestellen, of de oude hergebruiken (wel nieuwe Stalock wig en kom gebruiken).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies nieuwe verstaging 25 okt 2025 15:15 #1657124

@j van den akker, hoe is dit verhaal uiteindelijk afgelopen.hoe is uiteindelijk de acheterstagspanner geregeld?
Zelf heb ik nog het originele spansysteem. Dit doet eigenlijk weinig, kost veel kracht en mijn klemmen zijn niet goed meer.
Met andere woorden, ik zoek een upgrade voor mijn first 26.
.
Zag delink van boarderbas naar het harken system.
Lijkt me mooi, maar dure blokken 120 per stuk plus nog de vertraging zelf.



Mooi winter uitzoek klusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies nieuwe verstaging 25 okt 2025 15:29 #1657126

Als je een split achterstag hebt waar je de spanning regelt met een blokje dat je eroverheen trekt. Kan je dit ook vervangen voor een dyneema spruit die je door een low friction ring trekt. Zo heb ik het opgelost. Heb je natuurlijk nog wel 2 blokken nodig aan een kant. Maar dat hoeven niet de dure harken blokken te zijn uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies nieuwe verstaging 25 okt 2025 18:41 #1657158

Elisabeth1921 schreef :
@j van den akker, hoe is dit verhaal uiteindelijk afgelopen.hoe is uiteindelijk de acheterstagspanner geregeld?
Zelf heb ik nog het originele spansysteem. Dit doet eigenlijk weinig, kost veel kracht en mijn klemmen zijn niet goed meer.
Met andere woorden, ik zoek een upgrade voor mijn first 26.

Heb uiteindelijk het systeem zoals origineel gehouden. Maar wel alles laten vervangen, spruit, spanner lijntje, nieuwe blokjes van Selden, nieuwe 'fuck-up' borging. De klem op het dek was bij mij nog wel goed. Ik zag dat ik in dit oude topic nog niet wist of ik de Furlex ook ging vervangen. Dit heb ik toen dus ook gedaan, gelijk alles maar nieuw (Selden 104S), evenals de zeerailingen, die hadden beschadigde tieren.


Wat betreft dit span systeem:

Ook nu alles vernieuwd is werkt het spannen van de achterstag op zich prima maar kost inderdaad best veel kracht. In die zin, het aanspannen valt eigenlijk nog mee, maar het eenmaal echt goed aangespannen lijntje uit de klem halen is soms wat lastig.

----

Het is alweer een poos geleden, maar om dit topic compleet te maken: bij deze nog even mijn ervaring met CS Rigging en hoe alles toen is afgehandeld.

Omdat Friesland voor hen niet om de hoek is, combineren ze liefst meerdere afspraken in het noorden. Beetje flexibel zijn is dan wel handig, voor mij geen probleem toen. Omdat de mast er al af was, konden ze alles goed opmeten. De nieuwe voorstag + Furlex werd ter plekke gemaakt en in elkaar gezet. Vanwege mijn commentaar dat in de oude situatie de voorstag te slap was, is de nieuwe iets korter gemaakt. Hierbij was het dan wel weer nadelig dat de mast eraf was, want hij kon niet gelijk checken of de nieuwe lengte 100% goed was.

Verder gekozen om alles van de achterstag ipv de originele 4mm nu 5mm te laten maken, dus gelijk aan het want en voorstag. Volgens CS prima geen probleem (heel klein beetje meer gewicht) en vrij standaard dikte bij deze maat bootjes.

Toen de nieuwe verstaging klaar was, prima service; het werd bij me langs gebracht toen ik toevallig met een andere boot in Amsterdam Marina lag. De soepele spruit hadden ze per ongeluk dubbel gemaakt en het ongelagerde staaldraadblok (aan einde achterstag) waren ze vergeten, hebben ze nog keurig en vlot nagezonden.

In het voorjaar 2024 alles zelf gemonteerd, later is CS toen nog eens langsgekomen voor het tunen van de verstaging. In mijn eerste indruk waren de zijstagen iets te kort gemaakt. Blijkt veelgehoorde klacht bij nieuwe verstaging omdat mensen niet strak genoeg spannen.

Zij stagen + babystag zijn toen een stuk strakker gezet dan ik ooit had gedaan, weet nu dus wat goed 'voelt'. Ik had 't mastje nog nooit zo krom gezien (zelfs met achterstag spanner spanner los) maar volgens de medewerker kon hij dit prima hebben. Zijn enige commentaar was dat ze de voorstag helaas toch nog wat korter had gemogen. De nieuwe babystag mocht net iets langer (wel bijzonder dat die kennelijk korter is geworden dan het origineel). Alles zit veilig en op zich is er wel spanning op de voorstag te krijgen (meer dan voorheen), maar dit had net even wat meer mogen zijn. Na het tunen alleen op te lossen door voorstag in te korten (of te vervangen). Ondanks dat we die zomer naar het zuiden zijn gezeild, is het niet gelukt een afspraak te maken en ook later dat seizoen niet van gekomen.

Begin dit seizoen opnieuw contact net CS gehad om dit te regelen, positief dat ze nog steeds bereid zijn om het op te lossen. Hun voorkeur was echter bij de kraan van de watersportvereniging in Lelystad, wat voor mij weer niet om de hoek is. Het is er nog niet van gekomen helaas. Voor de rest zit alles prima.


PS: de oude Furlex is inmiddels verkocht, mocht iemand nog interesse hebben in een set verstaging incl spanners voor een First 26 (dus behalve de voorstag), laat het maar weten. Leeftijd onbekend, geen beschadigingen. Heb de oude zeerailingen wel weg gedaan.
Laatst bewerkt: 25 okt 2025 18:57 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies nieuwe verstaging 25 okt 2025 19:15 #1657162

Ja bedankt, ik zal eens kijken hoe dat gaat werken. Ik zag al wat andere topics daarover.dit was kp de reactie van Pelagic 28i
Laatst bewerkt: 25 okt 2025 19:19 door Elisabeth1921.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies nieuwe verstaging 25 okt 2025 19:25 #1657166

@jvan de akker, Helder, dan ga ik toch een iets geupgrade versie proberen. Ik merk nu ook dat je niet tot de hier eerder 10 a20% komt met deze oplossing orgineel.


Goed om te horen dat cs rigging het nog willen oplossen, en fijn dat de first wel goed zeilt. Hopelijk past het op korte termijn wel in de wederzidse planning. Mijn verstaging is uit 2015, ook al tien jaar.. kan nog wel even denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies nieuwe verstaging 25 okt 2025 20:09 #1657173

Elisabeth1921 schreef :
Ja bedankt, ik zal eens kijken hoe dat gaat werken. Ik zag al wat andere topics daarover.dit was kp de reactie van Pelagic 28i

Mocht je t.z.t. een paar foto’s willen, kan ik die wel een keer maken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies nieuwe verstaging 26 okt 2025 02:52 #1657192

jvanakker schreef :
Ik had 't mastje nog nooit zo krom gezien (zelfs met achterstag spanner spanner los) maar volgens de medewerker kon hij dit prima hebben.

Hoeveel pre-bend is nu gegeven t.o.v. de lengtedoorsnede van de mast? En wat trim je daar onder zeil nog bij? Heb je foto’s hoe je grootzeil daarop reageert qua profiel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl