Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mast Carbon of Aluminium

Mast Carbon of Aluminium 29 sept 2019 19:55 #1088608

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6425
Lukraak offertes aanvragen lijdt meestal tot lukrake prijsopgaven.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 29 sept 2019 20:00 #1088609

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7065
@Erik bij voorkeur een profiel zoals de Sparcraft F590C of een benadering daarvan. De vereiste momenten in x en y richting liggen een factor 4 uit elkaar. Een meer tradditioneler profiel zal dus waarschijnlijk zwaarder uitvallen.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 29 sept 2019 20:05 #1088612

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 894
Misschien hebben ze bij Nirvana in Vollenhove nog een interessant aluminium profiel liggen wat voor hun aan de "kleine kant" (incourant) is.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 29 sept 2019 20:05 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 29 sept 2019 20:54 #1088634

  • Ameesing
  • Ameesing's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
kockie schreef :
Er stond laatst een carbon mast op Mp. Kwam van een getunede Winner1220. Advertentie is weg, maar de adverteerder bood meerdere onderdelen aan. Ik zal eens kijken of ik deze kan vinden.


Edit
Zoek op MP binnen de categorie zeilen op “Beuningen”. De adverteerder “Zeiler”.

Deze mast met toebehoren hebben wij inmiddels naast de toekomstige boot liggen.
Voor ons is deze iets te groot en zullen we dus moeten vermaken. We hebben hiervoor de ontwerper van onze boot gevraagd om hier een zeilplan voor te maken.
Even afwachten wat daar uit komt.

Het is een Z Spars C210 van 18.10m lengte Carbon
Laatst bewerkt: 29 sept 2019 20:59 door Ameesing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 29 sept 2019 23:01 #1088650

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7065
Ameesing schreef :
Deze mast met toebehoren hebben wij inmiddels naast de toekomstige boot liggen.
Voor ons is deze iets te groot en zullen we dus moeten vermaken. We hebben hiervoor de ontwerper van onze boot gevraagd om hier een zeilplan voor te maken.
Even afwachten wat daar uit komt.

Het is een Z Spars C210 van 18.10m lengte Carbon

Ah zie je wel, ik wist dat ik hem eerder gezien had. Bij jullie dus. Sorry Janneke, mijn korte termijn geheugen is ook niet meer wat het geweest is ;)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 12 okt 2019 08:45 #1091989

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2160
Is een ronde dragonfly mast een optie, Hennie? Die worden gemaakt van een standaard rond profiel uit de industrie. Ik kan me voorstellen dat een dragonfly 35 mast zou passen, of anders het profiel en beslag kant-en-klaar bij DF aanschaffen en een tuiger de rest laten doen. Die profielen zijn vast ook wel 1-2 meter langer te krijgen.

Ze roteren standaard niet, maar ik denk dat daar nog wel een mouw aan te passen is met de mastvoet. Of dat uit kan met een rond profiel weet ik niet. Je zou natuurlijk wel zelf de druppel/stroomlijnvorm er aan kunnen lamineren, maar of het dan nog wat oplevert ten opzichte van zelfbouw is de vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 12 okt 2019 10:12 #1092025

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7065
Dan zou het al de mast van de nieuwe 1200 moeten zijn.
Ik ben nog in afwachting van de offerte van die Hongaarse mastenbouwer nav de tip van Sneaker.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 13 okt 2019 20:04 #1092490

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2160
Noballast schreef :
Dan zou het al de mast van de nieuwe 1200 moeten zijn.
Ik ben nog in afwachting van de offerte van die Hongaarse mastenbouwer nav de tip van Sneaker.

Lijkt me goede aanpak om dat eerst te proberen.

Ik kan geen officiële informatie meer vinden van de DF35 (dragonfly levert die niet meer). De "ultimate" versie heeft volgens www.dragonfly-trimarans.org/d35.htm een mastlengte van 16.5 m, dat zou kunnen voldoen als het klopt. En het lijkt logisch dat een mast voor de nieuwe 40 voeter ook voor jou zou werken. Bij interesse zou ik Quorning een keer bellen, ze zijn ongetwijfeld bereid je te vertellen of en hoe (en voor hoeveel) een mast van de gewenste lengte geleverd zou kunnen worden. Ze hebben in ieder geval profielen en beslagen beschikbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 13 okt 2019 21:05 #1092510

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
De dragonfly masten zijn met hele specifieke ontwerp criteria ontworpen. Ik vraag mij af of die masten met een F39 een goede match zijn. Het zal ook afhangen wat voor verstaging Fram gaat krijgen.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 14 okt 2019 21:02 #1092866

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2160
3Noreen schreef :
De dragonfly masten zijn met hele specifieke ontwerp criteria ontworpen. Ik vraag mij af of die masten met een F39 een goede match zijn. Het zal ook afhangen wat voor verstaging Fram gaat krijgen.

Ik heb geen idee hoe veel het verschilt qua criteria, dus lijkt me heel verstandig om eerst te proberen een passende mast te krijgen bij de tekening. Ik moest er aan denken (behalve dat we er 1 hebben :-)) omdat het hoogstwaarschijnlijk wel goedkopere profielen zijn, en het beslag "ready-made" aan te schaffen is. Voor het geval budget in de weg zit zou het misschien een oplossing kunnen zijn.

Dat Hongaarse spul is aardig likkebaardend mooi, dus als dat een optie is wist ik het wel.

In hoeverre denk jij dat een dragonfly mast (voor vergelijkbare bootgrootte) echt anders is dan die van een Farrier Gary? Maakt dat veel uit? Ik zou verwachten een zelfverstaagde mast met 2 bakstagen en 1 voorstag, wat kan er mis gaan ... ;-)
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 21:04 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl