Petrosjan schreef :
Dit weekend heb ik weer een Sun Way 25 bekeken, maar die had veel craquelé in het polyester. Zie foto.
De craquelé zit overigens niet in het polyester/laminaat maar de (nog originele) gelcoat daarbovenop
Hielkoos schreef :
Terug naar OT: die SW25 van de foto's heeft wel enorm op z'n donder gehad (aanvaringen) en is wat mij betreft FUBAR tenzij prijs héél laag.
Zou kunnen inderdaad, maar het zou ook heel goed kunnen dat de craquelé zoals te zien in de foto's van normaal gebruik komt. Heb inmiddels gezien dat gelcoat bij veel productieboten enorm kan verschillen in kwaliteit en duurzaamheid. De ondergrond van de gelcoat werkt altijd wel wat, hier moet het dan tegen kunnen. Heeft de fabrikant een te harde en/of te dunne gelcoat gebruikt, krijg je na zoveel jaar eerder en meer last van craquelé. Het verschilt bij productieboten ook nog eens veel per exemplaar. Moet wel zeggen dat het exemplaar van de foto's vrij heftig is..
Ben overigens geen expert op het gebied van gelcoat, dus correct me if I'm wrong. Maar dat is in ieder geval wat ik erover heb gelezen en in de praktijk heb ervaren. Wil je craquelé in deze toestand optisch weer mooi krijgen, dan is écht goed herstellen alleen mogelijk door het hele dek opnieuw aan te pakken. Ja, je kunt craquelé uitfrezen en lokaal behandelen met gelcoat, maar heb gezien dat het voor een amateur zéér lastig om dit exact op matchende kleur te krijgen. Zelfs bij mensen die het hebben laten doen, met exact dezelfde kleur, ga je na een jaar alsnog kleurverschillen zien en wordt het resultaat er niet mooier op. De craquelé vullen en het hele dek schilderen (bijv. urethane lak ipv gelcoat) is een veel mooiere oplossing voor langere termijn, maar ook weer een aardige klus.
Is overigens een ander verhaal in het geval van kleine haarlijn craquelé, die weer makkelijker optisch te corrigeren is. Of je moet je er in dat geval niet aan storen en laten voor wat het is.