Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za nov 07 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Varen op het Spui :getijdenstroom

Varen op het Spui :getijdenstroom 14 dec 2019 17:06 #1109165

Wadloper schreef :

Maar nu de maximale waarden van Kustfijn en Duivelseiland 150. De laatste weten we: 1,6 km/u.

Dat is 0,8 (kant) tot 0,9 (midden) straks om 20u.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 14 dec 2019 19:32 #1109206

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 18888
Baasklusje schreef :
Wadloper schreef :

Maar nu de maximale waarden van Kustfijn en Duivelseiland 150. De laatste weten we: 1,6 km/u.

Dat is 0,8 (kant) tot 0,9 (midden) straks om 20u.

Ja, maar guess what: de stroomatlas geeft op die plek een maximale stroom van 1,6 knopen..(4 uur na HW HvH)

En inderdaad: vandaag om 20.00 u. zitten we 4 uur na HW HvH..
Laatst bewerkt: 14 dec 2019 19:41 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 14 dec 2019 19:44 #1109209

Ah, dus toch een verschil in eenheid!

Maar kan het Spui nu wel of niet die >2 knopen gestroomd hebben toen ik er was? Is op 5 oktober tussen 13 en 16 h geweest (stroom richting Oude Maas)
Laatst bewerkt: 14 dec 2019 19:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 14 dec 2019 20:06 #1109217

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7242
Storm

We lagen in Stellendam. 'We' zijn 5 zeezeil-instructeurs in opleiding en ik als schipper/trainer. Op zee en op het Haringvliet hadden we stevig getraind. De volgende en laatste dag zouden we terugvaren naar Scheveningen, normaal geen probleem. Echter de weersverwachting was drama, eerst ZW en later NW 9 bft. Met die weersverwachting is het Slijkgat geen optie. Flinke grondzeeën mag je dan verwachten: de boot wordt gezandstraald en voor dat je het weet lig je op het strand. En mocht je dat toch gehaald hebben, dan volgt zo'n 25 mijl of te wel 5 uur over een bonkige zee.

Een mooi moment om te kijken hoever de 5 zijn. Allerlei ideeën worden geopperd en uiteindelijk bereiken we consensus over de terugweg. We gaan binnendoor, via Spui, Oude Maas en Nieuwe Waterweg. Vanaf Hoek van Holland is het dan slechts 10 mijl over zee. Ik bel met de baas zodat hij onze plannen weet. Bij twijfel gaan we niet de zee op. Tegen middernacht, ik lig net in bed, krijg ik een SMS-je van een collega: blijf maar liggen daar, het wordt 12 Bft!?

De volgende morgen weer een nieuw weerbericht gehaald. De collega had gelijk, dat was bij Noorwegen, maar hier 9 bft, mogelijk afnemend. Met een derde rif in het grootzeil en een volle genua vertrokken we richting Spui. Daar kregen we een paar knopen stroom mee en al gijpend bij elke bocht zaten we alras op de Oude Maas. Rivierzeilen is voor zeezeilers en zeker voor deze 5 een totaal nieuwe en indruk makende ervaring. Ook op de Oude Maas liep de stroom mee en na een beetje oponthoud bij de bruggen bereikten we de Nieuwe Waterweg. We hadden de wind inmiddels vol tegen. Bij Maassluis gingen we even naar binnen. Een nieuw weerbericht gaf aan dat we minimaal NW 7 Bft mochten verwachten. Dat betekent golven van zeker 3 meter die dwars over de boot slaan.

Wie wil er met OV naar huis en wie wil verder varen? Die keuze had ik normale cursisten niet gegeven, maar dit waren aankomend instructeurs, dus best wel wat ervaring. Alle 5 wilden het meemaken. We checkten alles aan boord, de verstaging, de vallen, de schoten en binnen de afsluiters dicht en alles zeevast. Een raar geluid kwam van buiten. De keersluis ging dicht. Shit! We zaten vast. Kon wel een uurtje duren zei de sluiswachter via de marifoon, te hoge waterstand. Iets later konden we toch nog vertrekken, maar nu wel met wat stroom tegen én de wind vol op de kop. Bij Hoek van Holland gaf de windmeter 30 knopen aan met uitschieters tot bijna 40, een vette 7 Bft dus. Ik ging weer in gesprek met de crew. Willen jullie dit?

Ze wilden en dus gingen we, met een 3e rif in het grootzeil en een flink ingerolde genua de Maasmond uit. Met halve wind accelereerde de boot naar ruim 8 knopen en remde weer af iedere keer dat er een golf verkeerd genomen werd en dus vol over ons heen kwam. Een mooi moment om ze beurtelings dat te laten ervaren en te laten ontdekken hoe dat te voorkomen.
Met rode wangen en een opgewonde blik in de ogen zat de hele club in de kuip. Ze wilden geen moment missen. Bezorgdheid, angst, plezier, vertrouwen: ik kon het niet aflezen, maar veel gesproken werd er niet. Anderhalf uur later zeilden we de haven van Scheveningen in. De motor ging aan, de zeilen gestreken. De opluchting spatte er toen wel van af, de babbels kwamen terug.

Een bijzondere dag als besluit van een mooie trainingstrip.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 15 dec 2019 15:23 #1109475

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3349
Mooi verhaal, en kennelijk zat je ongeveer volgens het kaartje in de link die ik postte.
Dat je stroom tegen had vanaf Maassluis is misschien maar goed, nu had je in de monding stroom en wind zelfde richting.
Laatst bewerkt: 15 dec 2019 15:25 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 15 dec 2019 16:36 #1109498

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 18888
Waterblok schreef :
Mooi verhaal, en kennelijk zat je ongeveer volgens het kaartje in de link die ik postte.
Dat je stroom tegen had vanaf Maassluis is misschien maar goed, nu had je in de monding stroom en wind zelfde richting.

Pcies.
Want als de stroom bij halftij naar buiten loopt op de Waterweg, dan gaat ie denk nog wel wat harder dan in het Slijkgat. Bij die situatie en W tot NW 7 - 8 lijkt het daar me niet veel prettiger dan de exit van het Slijkgat onder dezelfde omstandigheden.

Het grootste voordeel van die route is, zoals ook al werd beschreven dat de afstand tot Scheveningen een heel stuk kleiner is dan vanaf het slijkgat.

Overigens lijkt me de entree van Scheveningen bij NW 7 - 8 ook niet direct ontspannen.
Laatst bewerkt: 15 dec 2019 16:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 15 dec 2019 18:20 #1109529

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7242
Wadloper schreef :
...Overigens lijkt me de entree van Scheveningen bij NW 7 - 8 ook niet direct ontspannen.

Ruim aanvaren tot de lichtenlijn, dus buiten de branding blijven, dan indraaien en grootzeil (3e rif) strak in het midden, genua vol, motor stationair en met maximum snelheid naar binnen. Je hebt wel een goede roerganger nodig die elke dwarsbeweging goed aanvoelt en snel corrigeert. Val je stil en dus dwars dan de bronzen bezaan vol aan, maar dat is mij nog nooit gebeurd.


instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 15 dec 2019 18:31 #1109531

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 18888
La Mavare schreef :
Wadloper schreef :
...Overigens lijkt me de entree van Scheveningen bij NW 7 - 8 ook niet direct ontspannen.

Ruim aanvaren tot de lichtenlijn, dus buiten de branding blijven, dan indraaien en grootzeil (3e rif) strak in het midden, genua vol, motor stationair en met maximum snelheid naar binnen. Je hebt wel een goede roerganger nodig die elke dwarsbeweging goed aanvoelt en snel corrigeert. Val je stil en dus dwars dan de bronzen bezaan vol aan, maar dat is mij nog nooit gebeurd.

Heldere instructie, maar ik hoop het zo lang mogelijk uit te stellen (met 7 - 8 bft).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 15 dec 2019 19:47 #1109562

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7242
Zodra er golven staan, dus ook bij NW 3/4 Bft, is dit de methode.

Vlak voor de havenmond verdubbelt de golfhoogte en door de havenhoofden verandert de golfrichting iets, badkuip-effect, dus altijd kans op een klapgijp. Daarom altijd bij NW grootschoot strak aan.

Ook vanwege dwarsstroom is snelheid hier altijd belangrijk.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 18 dec 2019 15:11 #1110398

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Weer terug naar het Spui:
Na wat struinen op het www kwam ik op de onderstaande link

www.wetwetwet.nl/stroomatlas/index.php?lang=nl

Als je het gebied "Oude Maas I" selecteerd, komt ook het noordoostelijke deel van het Spui in beeld.

De stroomsnelheid is ik knopen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 18 dec 2019 15:53 #1110409

Waterman schreef :
Weer terug naar het Spui:
Na wat struinen op het www kwam ik op de onderstaande link

www.wetwetwet.nl/stroomatlas/index.php?lang=nl

Als je het gebied "Oude Maas I" selecteerd, komt ook het noordoostelijke deel van het Spui in beeld.

De stroomsnelheid is ik knopen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app


hmm hoogste wat ik kan vinden (springtij) is 2.3 knoop. Valt inderdaad mee. Toch heb ik ooit zelf meer op het log (versus GPS) gezien. Wellicht heeft het kierbesluit of rivierafvoer toch inmiddels een andere invloed dan nu nog in de tabellen staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 18 dec 2019 18:18 #1110448

mijn thuishaven is Nieuw Beijerland,

vaar ongeveer 30 x per jaar het spui op en af richting het haringvliet.

stroomt meestal rond de 2 knopen of minder.

in de winter wel wat meer als het hard en lang heeft geregend en springtij is en afgaand tij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 18 dec 2019 18:35 #1110454

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5131
Slijkgat best vaak geen optie, meestal varen we dan een beetje op het HV vanaf Hvsluis maar bedenk me dat binnendoor over het spui eigenlijk een prima optie is bij noordelijke planning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 19 dec 2019 00:03 #1110556

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 17766
Dat werkt heel goed! Als je het tij een beetje gunstig hebt kan je ver komen. Ik kan vanuit Dinteloord de 45 mijl naar de pieren van de Nieuwe Waterweg zo plannen dat ik precies met de kentering buiten ben en heb dan alleen aan het begin van het Spui stroom tegen. Bizar hoe snel je dan buiten bent, al zijn de bruggen wel een vertragende factor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 19 dec 2019 01:23 #1110562

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3349
La Mavare schreef :
Zodra er golven staan, dus ook bij NW 3/4 Bft, is dit de methode.

Vlak voor de havenmond verdubbelt de golfhoogte en door de havenhoofden verandert de golfrichting iets, badkuip-effect, dus altijd kans op een klapgijp. Daarom altijd bij NW grootschoot strak aan.

Ook vanwege dwarsstroom is snelheid hier altijd belangrijk.

Een strak grootzeil in het midden helpt niet als de boot dwars gaat lijkt me.
Denk dat ik zonder mijn (rol)grootzeil naar binnen zou gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 19 dec 2019 08:38 #1110595

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7242
Waterblok schreef :
...Een strak grootzeil in het midden helpt niet als de boot dwars gaat lijkt me.

Dat klopt. Dan ben je te laat en kun je maar beter een rondje draaien.
Denk dat ik zonder mijn (rol)grootzeil naar binnen zou gaan.

Die optie heeft niet iedereen, maar een puntje (vgl 3e rif/stormzeil) laten staan vermindert het rollen en daar mee ook de kans op broachen, dwz dwars gaan.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 11 jan 2020 22:35 #1117212

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Waterman schreef :
Weer terug naar het Spui:
Na wat struinen op het www kwam ik op de onderstaande link

www.wetwetwet.nl/stroomatlas/index.php?lang=nl

Als je het gebied "Oude Maas I" selecteerd, komt ook het noordoostelijke deel van het Spui in beeld.

De stroomsnelheid is ik knopen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Grr inzoomen op het stukje met het Spui werkt niet meer.

Als ik de tabellen van de waterhoogte van Bernisse/Zuidland en Goidschalksoord (download als csv, importeer in Excel en) van elkaar aftrek krijg ik een mooi overzicht van het waterhoogte verschil.

Het (door het getijde veroorzaakte) waterhoogte-verschil is een indicatie voor de stroomrichting en -snelheid.

(kan iemand hiervoor een excel-makro schrijven waarmee ik het gewenste grafiekje met één druk op de knop op het scherm krijg?)


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen op het Spui :getijdenstroom 11 jan 2020 22:52 #1117216

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7242
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.233 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl