JotM schreef :
Ik begrijp het best als je geen stukken uit AO's met de Tweede Kamer leest en aangezien de meeste politieke redacties zijn gedecimeerd zul je dat in de krant of in een actualiteiten rubriek naar mijn verwachting ook niet terugzien, maar iemand die met aandacht de "SLA offertes" van de afgelopen vijftien jaar leest kan het daar gewoon in terugzien.
Daar staat al die tijd al in: bij X budget kunnen wij garanderen dat Y procent van het areaal aan het BON (basis onderhoudsniveau) voldoet. Dan maakt de politiek een keuze en zakt (100 - Y)% langzaam maar gestaag in het putje.
Blijft toch vreemd, want wat je schrijft komt er eigenlijk op neer dat de kamerleden die Verkeer en Waterstaat in hun portefeuille hebben, niet snappen wat ze lezen. Als je jezelf ervan bewust bent dat de zaak op deze manier "het putje" in gaat, dan trek je aan de bel, lijkt me.
Zoals ik al eens eerder heb aangegeven: we zijn op een punt waarop het met geld alleen niet meer is op te lossen. De Algemene Rekenkamer heeft de Tweede Kamer een jaar of drie geleden, ongevraagd, al bericht dat naar inschatting van de Rekenkamer RWS ong 1000 fte tekort komt voor de voorbereiding en toezicht op de uitvoering van (onderhouds- en vervangings-)projecten. RWS heeft er inmiddels wat formatie bij gekregen, maar een fiks deel daarvan zit in de ruim 500 niet in te vullen vacatures, omdat de mensen er op de (arbeids)markt niet zijn.
Waarbij ook de vraag opdoemt of de opleidingen die nodig zijn om kandidaten voor dergelijke functies te produceren, nog de kwaliteit hebben die daarvoor nodige is.
Al tien jaar terug viel me op dat iedere bouwput in Nederland lekt, tegenwoordig. En dat terwijl het hele ondergrondse deel van de Rotterdamse metro in bouwputten is gebouwd. Die waren zelden of nooit lek. Ik krijg soms ook sterk de indruk dat er veel kennis verloren is gegaan.