Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: richting caledonisch kanaal

richting caledonisch kanaal 14 jan 2024 14:31 #1534862

  • PieterV
  • PieterV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Ik heb vorig jaar gekeken naar een rondje Caledonisch kanaal. Helaas kwam het er niet van door problemen met de service accu's wat te lang duurde.

Vanaf Den Helder (of Vlieland) ging mijn voorkeur uit naar een rechtstreeks traject naar Peterhead.
Als uitwijk optie had ik Scarborough in gedachten. Dan knip je de rechtstreekse verbinding op in twee nagenoeg even lange trajecten.

Maar alleen voor nood, wat al gezegd is, aanlopen kosten tijd en hebben risico's. Als het niet noodzakelijk is dan liever niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 14 jan 2024 15:41 #1534888

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8465
Hoe belangrijk kunnen service accu's zijn dat je er een reis voor afzegt? :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 14 jan 2024 15:50 #1534891

Ilex schreef :
Hoe belangrijk kunnen service accu's zijn dat je er een reis voor afzegt? :blink:


Nou, héél belangrijk, als je stuurautomaat er van afhankelijk is? Of het issue in kwestie wel of niet op tijd op te lossen was geweest, dat is een ander verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 14 jan 2024 16:55 #1534912

Of snachts geen navigatie verlichting etc ...... lijkt me vrij wenselijk dat dat allemaal een beetje werkt en blijft werken .......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 14 jan 2024 17:04 #1534917

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1738
Wadloper schreef :
sy helios schreef :
vanuit de armchair

Ik vermoed zomaar dat ik meer tijd aan de Schotse westkust heb doorgebracht dan jij, knul.
Om het weer ter plaatse te ervaren hoef je niet persé op een boot te zitten.


Ik vat `m even niet, ik bedoelde met "zonder uitzonderingen", die keren dat ik er was (3x).
Het kan best zijn wanneer jij er bent dat dan het zonnetje er schijnt. :)
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 14 jan 2024 18:01 #1534944

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8465
Jeroen-Pion schreef :
Of snachts geen navigatie verlichting etc ...... lijkt me vrij wenselijk dat dat allemaal een beetje werkt en blijft werken .......

Zelfs een simpele startaccu kan dat aan. Idem AP.

Maar ik ben me off topic aan het moeien met iemand zijn beslissing niet te gaan.
Excuses!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 14 jan 2024 19:40 #1534989

  • PieterV
  • PieterV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Op zo'n reis wil je dat je boot helemaal voor elkaar is.
We hadden splinter nieuwe accu's gekocht maar die waren om de haverklap leeg.
Laadregelaar uiteindelijk vervangen (niet de 'rootcause' bleek achteraf), accu's werd een discussie met de leverancier.

De service accu's gebruiken we inderdaad voor alle navigatie apparatuur, marifoon, navigatie verlichting, stuurautomaat, automatische bilge pomp, afvoerpomp natte cel...

Dat wil je gewoon voor elkaar hebben. En eerst wisten we niet waar het aan lag dat de accu's steeds leegliepen.
Laatst bewerkt: 14 jan 2024 19:41 door PieterV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 14 jan 2024 21:35 #1535006

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Mijn goede vriend L.B. heeft dit gemaakt: www.google.com/maps/d/edit?mid...ncKFEly2&usp=sharing

Wij zijn een aantal jaren geleden op weg naar Scapa Flow in Peterhead beland, op de terugweg wat meer haventjes bezocht.
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 14 jan 2024 22:38 #1535021

Ben nu 2x rechtstreeks naar Peterhead gevaren, in 2015 solo vanaf den Helder met de Carrera Helmsman, en afgelopen jaar vanaf Vlieland met veel foute wind en 2 goede vrienden en mijn42 voeter.
Beide keren 3 nachten doorzeilen op een stille Noordzee. Schiet wel lekker op.
Als je onderweg van alles aanloopt ben je zeker 1,5 week onderweg.
Beetje goede wind is bij rechtstreeks wel handig.
Maar onderweg zijn best wel leuke havens te vinden, Arbroarh en Whitby.
Berwick upon Tweed en Blyth kan ook maar minder leuk/ niet leuk.
Wil dit jaar nog een poging doen naar de Faeröer maar bij voorkeur niet solo.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 14 jan 2024 22:49 #1535023

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 514
Ik heb in 2016 een rondje UK gedaan tegen de klok in. Daarbij ben ik eerst van Stellendam naar Lowestoft gegaan, daarna in 1 ruk naar Peterhead en daarna direct naar Inverness.

Van het hele rondje had ik eigenlijk meer tijd in aan de westkant van Schotland willen doorbrengen achteraf, maar het 4 dagen regen en 1 dag zon vielen toen wat tegen.

Aan de oost-kust had ik nog wel bij de Holy/Farne Islands willen stoppen, maar de 3 dagen doorvaren van Lowestoft naar Peterhead waren ook het mooiste deel van de hele tocht achteraf.
Laatst bewerkt: 14 jan 2024 22:52 door Jappe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 14 jan 2024 22:54 #1535024

In 2015 nog een extra slaapzak en dikke sokken gekocht in Iverness, overdag 12 en snachts 6 graden. Pas bij Lands End kon de korte broek. Was vorig jaar betere temperatuur.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 15 jan 2024 07:46 #1535032

Dag ZF-ers,

Wij zijn in 2022 geweest, was super. Snap vraag naar havens oostkust wel. Heb toen goed de havens bekeken (ben er niet allemaal geweest). Simpel gezegd, de mooie havens vragen hoger water, in de havens waar je altijd kunt binnenlopen wil je vaak niet zijn.
Onze praktijk is dat het wel meeviel. Scarborough, Whitby (aanrader), Amble, Berwick upon Tweed, Eyemouth, Abroath zijn goed aan te lopen, maar vragen wel aandacht voor tij (al weet ik het bij Scarborough niet zeker). Holy Island is super, altijd aan te lopen volgens mij (moet toch ankeren). Voor havens om de hoek richting Inverness geld hetzelfde (Lossiemouth, Banf, Whitehills, zelfs Edinburgh (andere hoek, als je bij de stad wilt liggen). Wat helpt hier is dat ze meestal aan hogewal liggen en er vaak weinig stroming is, dus geen gekke golven.
De grote havens zijn eenvoudig . Fraserburgh en Peterhead zijn simpel, net als Aberdeen (mag je in, wordt behandeld als groot schip, inclusief liggeld voor drie dagen) en Tynemouth. Sunderland schrokken ze van een toerist, Middlesbrough ben ik niet geweest maar zag er niet erg aardig uit.

Overigens, tot Eyemouth is het boek van Anje Valk over de oostkust informatief.

Veel plezier!

Groet,
Frank Jan
Laatst bewerkt: 15 jan 2024 08:09 door Frank Jan. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 15 jan 2024 09:03 #1535046

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Doejong schreef :
Over dag en nacht doorvaren over open zee: dat kan het meest ontspannende deel van de vakantie zijn. Zelfs een hoogtepunt. Als je bemanning hebt die in staat is om wachten te doen.
Vooraf eens proberen? Mogelijkheden genoeg. Bijvoorbeeld de Lowestoft tocht van de Toerzeilers in het voorjaar. Gezamenlijke voorbereiding, gezelligheid aan de overkant.
De Toerzeilers hebben ooit eens een tochtje naar Engeland en terug georganiseerd zonder aan land te gaan: 3 dagen op zee. Ook een optie om eens proef te draaien.

Tochten van toerzeilers, of natuurlijk met de Zeilersforum Pinkstertrip: ervaren opstappers meenemen op je eigen boot of opstappen bij een ervaren schipper. Er zal binnenkort vast en zeker een topic over komen waarin gestemd kan worden om naar Ipswich te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 15 jan 2024 13:18 #1535070

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Ik heb het rondje UK een tijdje terug gedaan - 1976 - met de originele Pionier uit 1959, een Navik windvaan, sextant, peilkompas, digitaal horloge en Seafix radiopeiler. Tegen de klok in via de Pentland Firth in 5 weken. In een ruk van 5 dagen van Hellevoetsluis naar Buckie: het werd donker en ik had geen detailkaart voor de aanloop van Inverness, die had Observator niet toen ik vertrok. Daar hoorden we van een Engels jacht dat het Caledonisch Kanaal was gesloten, een sluisdeur had het begeven zodat een stukje kanaal geen water meer bevatte, wat toch wel de minimum eis is om er met een boot doorheen te gaan.
Van de Engelsman kregen we het advies om bovenlangs door de Pentland Firth te gaan, en hij gaf de kaarten en vele tips mee. Van Buckie naar Wick gevaren en daar de cockswain van de RNLI geraadpleegd voor de passage van de Pentland Firth, wat een boos stuk vaarwater is. Advies was dicht onder de kust te blijven zodat je net de schoorstenen van het castle of Mey boven de rotsen uit kon zien steken. De lokale race die kan optreden heet The Merry Men of Mey. Gelukkig spiegelglad water, maar met duidelijke indicaties dat je dit niet met slecht weer moet doen. Haventje na Dunnet Head was Scrabster, waar de bakker geen brood meer had, en de mevrouw in haar auto sprong om in de nabije stad brood voor ons te gaan halen...
Daarna werden we uitgenodigd voor een "Housebreaking Party" van iemand die een huis boven de haven had gekocht (we waren het enige jachtje in de haven, in Buckie en Wick waren we met zijn tweeen).
Op de party vroeg iemand of we wel eens van de Clyde Cruising Club hadden gehoord - niet dus - en hij gaf ons een Pilot en 52 A2 kaarten mee van de Schotse Westkust, stuur maar terug als je thuis bent. De Clyde Cruising Club wist meer van de Schotse Westkust dan de Admiralty, in WO II werden de kaarten dan ook gevorderd door de Admiralty. Sommige leden besteedden hun vacantie om Lochs in kaart te brengen!
Daarna een paar dagen voor anker gelegen in de kop van Loch Eriboll, vervolgens Cape Wrath gerond en ongepland binnengewaaid in LochInver. Schotse Westkust afgezakt, in Ullapool kwam onze zus ook aan boord, en door het Crinan Kanaal, vandaar in 3 dagen naar Falmouth en in dagtochten naar huis.
Achteraf was het stuk van de Pentland Firth naar beneden het mooiste, maar we hadden geweldig weer. In Nederland was een hittegolf, en Schotland was zonnig en rond de 20 graden. Schotten lopen dan overigens zwetend met een rode zakdoek op hun hoofd te jammeren dat het "bloody hot"is.Geweldig land, Schotten zijn technisch en gek op vechten, dus ze hebben honderden jaren kastelen gebouwd en zodra dat klaar was dat ven de buurman gesloopt: het staat bol van de kasteelruines.
Navigatie af en toe tricky: 7 a 8 knopen tijstroom is niet bijzonder op sommige plekken, Golf van Corryvreckan gaf de Pilot: onbevaarbaar voor alle soorten schepen onder alle omstandigheden, en kijk bij weinig wind uit dat je er niet ingezogen wordt, goed op het weerbericht letten (toen BBC radio 4 op de lange golf, geen internet, geen GPS en geen Navtex), en slecht zicht is spannend. Het Engels Kanaal is radiotechnisch een soort Bermuda driehoek, radiopeilingen waren zeer onbetrouwbaar. Je had "groupings", stations die om de beurt op dezelfde frequentie uitzonden. Een keer keurig vier peillijnen door 1 punt, wat zelden voorkwam - in het zicht van de kust, 20 mijl ernaast!
Of middenin een groep niets te horen, wat draaien aan de frequentie: knetterhard signaal: punt van Spanje. Indertijd Radio Veronica, 5 kW zender, hele Noordzee prima, dwars van Dover: weg. Bij Gibraktar weer Veronica, in de Middellandse Zee prima.
Toch aan het overwegen om nog eens die kant uit te gaan, het was een schitterende reis!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 15 jan 2024 13:40 #1535072

  • gk 29
  • gk 29's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
@ Aad 77
schitterend verhaal, simpel en eerlijk. Ben zelf met een stel vrienden een 25 jaar geleden ook die kanten uitgegaan. Bedoeling was om op het eiland Hoy, in N Schotland, de Old Man of Hoy gaan te beklimmen. We zijn er niet geraakt. Veel slecht weer en veel wind uit de verkeerde richting .toch blijft het in m'n herinnering blijft het een fantastische reis. Paar jaar geleden toch nog op de Old Man gestaan maar dat is een ander verhaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 15 jan 2024 23:32 #1535155

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18175
ManneeB schreef :
, of natuurlijk met de Zeilersforum Pinkstertrip: ervaren opstappers meenemen op je eigen boot of opstappen bij een ervaren schipper. Er zal binnenkort vast en zeker een topic over komen waarin gestemd kan worden om naar Ipswich te gaan.
:laugh:
Ik doe mijn best om wat af te wisselen. Ga weer een poging doen dit jaar :whistle:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 16 jan 2024 10:46 #1535184

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27631
Aad77 schreef :
Ik heb het rondje UK een tijdje terug gedaan - 1976 - met de originele Pionier uit 1959, een Navik windvaan, sextant, peilkompas, digitaal horloge en Seafix radiopeiler. Tegen de klok in via de Pentland Firth in 5 weken.

(knip)

Achteraf was het stuk van de Pentland Firth naar beneden het mooiste, maar we hadden geweldig weer. In Nederland was een hittegolf, en Schotland was zonnig en rond de 20 graden. Schotten lopen dan overigens zwetend met een rode zakdoek op hun hoofd te jammeren dat het "bloody hot"is.

Mooi verhaal, Aad.

Het toeval wil dat ik in de zomer van 1976 ook in Schotland was, niet met de boot, maar ook aan de westkust. Ik weet niet meer precies van wanneer tot wanneer, maar het weer viel inderdaad mee.
Het volgende jaar gingen we weer en zijn we (over land) bovenlangs gegaan, langs Durness, Loch Eriboll en Scrabster/Thurso. Het weer was toen wat minder, geloof ik. Bij een folkfestivalletje in de openlucht in Thurso moesten we een flinke jas aan om het een beetje comfortabel te hebben.

Het is aardig volk, de Schotten. Als je eenmaal met ze aan de praat bent, kletsen ze de oren van je kop.
Laatst bewerkt: 16 jan 2024 10:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 17 jan 2024 14:14 #1535450

  • lelyboot
  • lelyboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Deze reisbeschrijving maakte mij erg nieuwsgierig en ik ben ook druk bezig met het plannen ervan: www.uisge-beatha.eu/rondje-engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 17 jan 2024 14:36 #1535451

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Was inderdaad 1976, herinner me dat we voor anker lagen in Upper Loch Torridon, en er 's-morgens op de boot geklopt werd: een lokale bewoner van de wal die ons kwam melden "that our plane had been freed".
Dat was de actie van de vliegtuigkaping in Entebbe, een Frans vliegtuig. Onze vlag hing slap in de achterstag, en meestal wordt dan aangenomen dat het de Franse vlag was.
Dezelfde reis kwamen we in windstil weer met stromende regen in Dartmouth binnen, alles vol. Buitenop lag een Frans zeiljacht met vier aan dek wuivende mensen van "kom hier maar langszij".
Bij het eerste Nederlandse woord zagen we vier klussen aan dek zakken en ze hebben verder geen woord meer gezegd: ook de vlag verkeerd begrepen. Moet toch zeggen dat sinds die tijd de Fransen een stuk zijn opgeknapt: je houdt niet meer onmiddellijk op te bestaan als je geen accentloos Frans spreekt"!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 17 jan 2024 14:46 #1535453

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717



Hier zijn nog twee mooie filpjes over de Schotse westkust (laat je er niet door ontmoedigen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 17 jan 2024 21:03 #1535563

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Corryvreckan is best te doen als je weet waar je mee bezig bent en dat gebied kent. Wel een kwestie van goed plannen. Op de kentering 14+ knopen SOG gehaald bij F1. Op het verkeerde moment moet je daar inderdaad niet zijn.

Als je vanuit de Atlantic op het juiste moment naar binnen gaat zie je niet zoveel tot je er in zit. Dan weet je ook pas of je het goede moment hebt gekozen. Ga je omgekeerd richting Atlantic dan zie je op afstand al een grote cirkel in het water die beide eilanden (Scarba en Jura) raakt.

Wanneer de stroming richting de Atlantic staat kunnen grote brandingsgolven ontstaan en dat is ook het gevaarlijkste moment.

Volgens de legende mag TS als dappere zeiler met de dochter van het lokale stamhoofd trouwen als de passage met succes is volbracht.

Laatst bewerkt: 17 jan 2024 21:07 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

richting caledonisch kanaal 18 jan 2024 06:18 #1535584

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27631
Aad77 schreef :
Moet toch zeggen dat sinds die tijd de Fransen een stuk zijn opgeknapt: je houdt niet meer onmiddellijk op te bestaan als je geen accentloos Frans spreekt"!

Wij waren in de eerste week van dit jaar een kleine week in Parijs. Daar waren we al vaker geweest, maar wat dit keer opviel was hoeveel reclame er wordt gemaakt voor Engelse taallessen. Op straat, in de metro, maar ook op televisie. De Fransen hebben het idee dat Frans een wereldtaal is achter zich gelaten. In het hotel waar we verbleven werden we in eerste instantie in het Engels aangesproken. Van het gegeven dat mijn vrouw, die Frans geeft in het Middelbaar onderwijs, vloeiend Frans spreekt, knapte men zichtbaar op, maar toch.
We vonden de Parijzenaars, normaal het meest sjaggerijnige deel van het Franse volk, dit keer ook buitengewoon vriendelijk..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl