3Noreen schreef :
Booty24 schreef :
Men verwacht niet dat zeilboten die route kiezen als ze moeten kruisen (dat kwam ook uit de MOSWOZ simulatie), maar de mogelijkheid om buiten de boeien te varen is bewust gecreëerd.
Is de vraag gesteld welke route er dan wel gekozen wordt ?
Een ander punt is dat het er op lijkt dat elk windmolenpark weer zijn eigen regels kent. Komt er zo niet een woud van regels waar je specialist voor moet zijn om het te begrijpen ? Als die specialist het nog begrijpt. Op andere gebieden van maatschappelijk verkeer gaat het nogal eens mis.
Het waren een aantal opgaven. 1x op de kaart een route voorbereiden en een aantal keer als simulatie.
Bij simulatie was niet het varen het belangrijkste maar je keuzes in de situatie en onder stress.
De simulatie had te doel je in de situatie te laten inleven en dan volgde een verstoring en wat doe je dan. Het was steeds ongeveer 15 min varen (inleven) totdat er iets “onverwachts” gebeurde. Uiteraard wist je dat er iets ging gebeuren maar je wist niet wat.
Kaart: samengevat: oversteek: corridor is wel/niet bezeild: wanneer wel; wanneer niet.
Terugkomst: idem
Als solo zeiler aangegeven dat ik na 20 uur zeilen niet voor die extra handicap kies. Als je IJmuiden zou missen vanwege de wind dan ligt de corridor qua richting niet beter.
Je koos voor de passage, bent er bijna en er komt een onvoorspelde wind (kanaal rat) melding over de marifoon.
Je koos voor de passage, bent in de passage, en er is opkomende mist. Wat doe je? Doorvaren op de boeien, buiten de boeien of afwachten in dat “hoekje”. Vervolgens komt daar een werkschip uit.
Eén case vonden we lastig voor te stellen. Je ligt tussen IJM-zuid en de corridor ten oosten van de NZ route. Wat kies je.
Onze vraag was daarbij: hoe ben je daar dan gekomen? Het is geen kustroute en als het een oversteek was dan heb we wel heel erg mis “gemikt”.
Het simuleren betrof dus enerzijds het “mind setten” en anders het introduceren van een medegebruiker en een event.
Daarbij het registreren van je keuze en overwegingen en je stressniveau obv twee stress-rubriceringskaarten.
Twee groepen zeiler: ervaren en onervaren. Zeilers waren groepen 7. Er zijn vele mede-gelijk-gebruikers gevraagd in het onderzoek.
Als je je voorstelt dat het in de toekomst steeds verder verkaveld wordt (de hele Noordzee is al verkaveld tot industrieterrein!) dan, denk ik, dat je straks als zeiler juist binnen een windpark je oude vrijheid vindt en niet op de hoofd-routes of corridors.
Echter, ook daar komt medegebruik aan de oppervlakte zoals zonnepanelen, fish farms, green farms etc, dat ook die gebieden die mogelijk onzichtbaar zijn heel helder moeten worden aangegeven.
Achteraf: de simulatie was met plotter, AIS, VHF en AP etc. Dus met de middelen die we normaal wel aan boord hebben, maar die voor corridor varen niet verplicht zijn.
Mij viel op dat je bij een event bijna niet zonder AP kan. Echter, gezien alle kabels, raakt een AP juist daar wel eens van slag.
Dus ook de kabels helder in beeld hebben (zitten in Navionics wat) dieper in de zoom is belangrijk.