Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken)

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 19 nov 2024 16:59 #1597379

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14880
Het aardige is dat mijn bootje volgens AIS gegevens met regelmaat door de Amsterdamse grachten vaart. :silly:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 19 nov 2024 16:59 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 19 nov 2024 17:01 #1597380

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6314
3Noreen schreef :
Het aardige is dat mijn bootje volgens AIS gegevens met regelmaat door de Amsterdamse grachten vaart. :silly:

Volgens AIS gegevens, of volgens de interpretatie daarvan door MarineTraffic of Vesselfinder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 19 nov 2024 17:12 #1597385

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14880
Palomine schreef :
3Noreen schreef :
Het aardige is dat mijn bootje volgens AIS gegevens met regelmaat door de Amsterdamse grachten vaart. :silly:

Volgens AIS gegevens, of volgens de interpretatie daarvan door MarineTraffic of Vesselfinder?

Iedereen kan naar een watersport winkel gaan en daar een AIS kopen en thuis elk MMSI nummer wat in zijn hoofd opkomt in programmeren. Dus ook dat aan mij is toegewezen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 19 nov 2024 17:21 #1597387

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Uiteraard kan dat, maar is dat ook echt wat er is gebeurd? Het lijkt ook regelmatig mis te gaan tussen de amateurwalstations en de database van Marinetraffic/Vesselfinder. In de ether is er dan geen foute uitzending geweest.
Laatst bewerkt: 19 nov 2024 17:22 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 19 nov 2024 17:31 #1597391

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14880
Even een opfrisser.
(2) Overtuigend bewijs
Naast de eis dat de rechter zijn beslissing dient te baseren op de inhoud van wettige bewijsmiddelen, stelt de wet ook als eis dat de rechter op basis van deze bewijsmiddelen ‘de overtuiging moet bekomen’ dat het feit ook daadwerkelijk is begaan zoals dit ten laste is gelegd (art. 338 Sv). Is de rechter daar niet van overtuigd, dan kan de rechter niet tot een bewezenverklaring van het tenlastegelegde strafbare feit komen en moet hij de verdachte vrijspreken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 19 nov 2024 18:32 #1597406

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
3Noreen schreef :
Booty24 schreef :
T

Blijf je binnen de boeienlijn dan zit je automatisch ruim genoeg van de windmolens.

Echt ook heel goed te zien als de boeien ruim 4 zeemijl uit elkaar staan. Je mag van geluk spreken dat je als je bij de ene boei bent de ander kunt zien. Verder dien je 500 meter van die wind dingen vandaan te blijven. Nalezen !

Als je nu eens de juiste link leest, dan lees je dit:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 19 nov 2024 18:34 #1597407

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
3Noreen schreef :
Na mijn weten is daar in die doorgang AIS verplicht en mag er alleen met daglicht gevaren worden. In mijn idee door het laatste geen alternatief dus voor noodgevallen.

En dat geldt ook voor deze. In de corridor mag je dag en nacht varen op 150m van de molens met AIS en VHF en allebei aan. ‘s nachts ook je lampjes aan.
Excuus voor de ultieme ergernis.




Lezen dus, en uit de juiste link.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 19 nov 2024 18:40 #1597408

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
Palomine schreef :
3Noreen schreef :
Alleen nu nog de verplichting om aan de hele wereld te laten weten waar je vaart er vanaf halen.

Dat ben ik met je eens, maar dat je bij de minst geringste overschrijding van het lijntje direct beboet wordt weten we nog niet hè? Ik heb daar nog geen voorbeelden van vernomen in ieder geval.

De boeien liggen verder weg dan 150m juist om zeilboten kans te geven om overstag te gaan of te wijken.
Men verwacht niet dat zeilboten die route kiezen als ze moeten kruisen (dat kwam ook uit de MOSWOZ simulatie), maar de mogelijkheid om buiten de boeien te varen is bewust gecreëerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 19 nov 2024 18:56 #1597409

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14880
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 19 nov 2024 19:12 #1597415

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Deze kleine cirkels op dit plaatje zijn 150 m rond elke windturbine, de grote zijn 500 m.
Buiten de corridor is het verboden gebied ruim 500 m rond de windturbines.

Laatst bewerkt: 19 nov 2024 19:13 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 20 nov 2024 05:58 #1597441

Ik zie een projectje aankomen:
Automatische onderdrukking van AIS-uitzending als je in verboden gebied komt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 20 nov 2024 06:26 #1597443

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14880
It Paradyske schreef :
Ik zie een projectje aankomen:
Automatische onderdrukking van AIS-uitzending als je in verboden gebied komt.

Jij vaart toch niet met een transponder ? Of inmiddels wel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 20 nov 2024 06:30 #1597444

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14880
Booty24 schreef :
Men verwacht niet dat zeilboten die route kiezen als ze moeten kruisen (dat kwam ook uit de MOSWOZ simulatie), maar de mogelijkheid om buiten de boeien te varen is bewust gecreëerd.

Is de vraag gesteld welke route er dan wel gekozen wordt ?

Een ander punt is dat het er op lijkt dat elk windmolenpark weer zijn eigen regels kent. Komt er zo niet een woud van regels waar je specialist voor moet zijn om het te begrijpen ? Als die specialist het nog begrijpt. Op andere gebieden van maatschappelijk verkeer gaat het nogal eens mis.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 06:35 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 20 nov 2024 06:44 #1597446

Dat stoort mij ook. Het lijken privé-industrie gebiedjes met regels per uitbater. Op de kaart alleen zijn deze regels niet te vinden; je moet daarvoor naar een internet-site. Het zou goed zijn als deze regels geharmoniseerd werden; als uitbereiding van de Colregs bv…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 20 nov 2024 08:13 #1597456

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
Helemaal eens.

Dat was ook mijn inzet richting RWS.
Bewegwijzering aan land heeft ten doel dat je ter plekke zonder oriëntatie en historie op basis van elementaire regels kan bepalen wat mag en niet mag. Je moet alleen het tijdvak weten en ook als je dat niet weet is er een alternatief.
Je mag ook, tot op zekere hoogte, je fout herstellen: je parkeert verkeerd, ziet dat en je haalt hem weer weg.

Op zee is het nu heel onduidelijk, maar het handhaven wordt wel heel scherp.
Dat er nu een “kreukelzone” zit tussen de boeien en de verboden cirkels vind ik daarom heel goed.
Echter, nu dat bedoeld is om te kruisen, dus om gewoon te gebruiken, vind ik dat die 150m ook moet worden aangegeven.

Ik heb ook het voorbeeld van LaMavare mbt munitie en ATBA aangehaald. Een beroepszeiler die lokaal bekend is, de route misschien wel maandelijks vaart en die verrast wordt door een (toen) dubbelzinnige bepaling op de kaart.
Maar als het werkelijk zo gevaarlijk is, waarom ligt het dan in de middenberm van een route?
En als het werkelijk zo gevaarlijk is waarom is er dan geen duidelijk herkenbare verbodsbeboeing zoals we die kennen op het IJsselmeer bij werkzaamheden of middel AIS-beboeing. Nu dat laatste heel gewoon geworden is en ook een eis is voor de kleine schepen die door een corridor mogen, lijkt dat een logische oplossing.

Blijft dat een kaart klip en klaar moet zijn in relatie tot boeien om te bepalen wat je mag.
Om de legenda eenvoudig te houden zouden de voorwaarden ten minste per kust en bij voorkeur per zee homogeen moeten zijn om zo min mogelijk variatie op een reis te hebben.

Verder zou het beboeten ook rekening moeten houden met de potentiële schade of gelopen risico voor escalatie:
-bij plezierjachten t.o.v. windmolens: nul en nul voor de andere partij.
-bij plezierjachten t.o.v. een minutiestort op diepte: nul en nul voor de andere partij.
Je wordt nu beboet voor het risico dat je zelf loopt en dat is vreemd.
Het is nogal evident dat je als zeiler weg blijft van een constructie. Dat doe je met een dijk, sluis of brug ook (tenzij je beroepsvaart bent. Dan heb je die stempels tegenwoordig nodig). Zelfs boeien zijn al gevaarlijk.
Ik vind het wat anders naarmate schepen groter worden of commercieel.mensen vervoeren. Ook minder een probleem, die zijn beter opgeleid en nog beter voorbereid.

Het probleem van de verboden cirkels is dat het praktisch een waarschuwingszone is. Tot aan 0+m is er geen gevaar. Het incident begint bij 0m. Dat blijkt ook wel uit het gebrek aan markering.
Net als dat je afstand moet houden in het verkeer. Onvoldoende afstand wordt bewezen door het ongeval.

Ik verwacht niet dat dit door RWS wordt geharmoniseerd. Ze zijn “per park” begonnen. Maar mogelijk dat de Toerzeilers (de meeste waren namens Toerzeilers en een Kustzeiler) dit via vaarbelangen kunnen inbrengen en dan mogelijk eens een interventie in de Kamer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 20 nov 2024 08:36 #1597457

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14880
Ik ben cynisch geworden. Niet om de laatste plaats omdat de minister van justitie te kennen heeft gegeven dat verhoging van boetes bedoeld zijn om de begroting sluitend te krijgen.
Het heeft dus niets met gevaar of handhaving te maken. Ik zie het als een negative loterij. Shit happens.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 08:39 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 20 nov 2024 08:37 #1597458

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
3Noreen schreef :
Booty24 schreef :
Men verwacht niet dat zeilboten die route kiezen als ze moeten kruisen (dat kwam ook uit de MOSWOZ simulatie), maar de mogelijkheid om buiten de boeien te varen is bewust gecreëerd.

Is de vraag gesteld welke route er dan wel gekozen wordt ?

Een ander punt is dat het er op lijkt dat elk windmolenpark weer zijn eigen regels kent. Komt er zo niet een woud van regels waar je specialist voor moet zijn om het te begrijpen ? Als die specialist het nog begrijpt. Op andere gebieden van maatschappelijk verkeer gaat het nogal eens mis.

Het waren een aantal opgaven. 1x op de kaart een route voorbereiden en een aantal keer als simulatie.
Bij simulatie was niet het varen het belangrijkste maar je keuzes in de situatie en onder stress.
De simulatie had te doel je in de situatie te laten inleven en dan volgde een verstoring en wat doe je dan. Het was steeds ongeveer 15 min varen (inleven) totdat er iets “onverwachts” gebeurde. Uiteraard wist je dat er iets ging gebeuren maar je wist niet wat.

Kaart: samengevat: oversteek: corridor is wel/niet bezeild: wanneer wel; wanneer niet.
Terugkomst: idem
Als solo zeiler aangegeven dat ik na 20 uur zeilen niet voor die extra handicap kies. Als je IJmuiden zou missen vanwege de wind dan ligt de corridor qua richting niet beter.

Je koos voor de passage, bent er bijna en er komt een onvoorspelde wind (kanaal rat) melding over de marifoon.
Je koos voor de passage, bent in de passage, en er is opkomende mist. Wat doe je? Doorvaren op de boeien, buiten de boeien of afwachten in dat “hoekje”. Vervolgens komt daar een werkschip uit.

Eén case vonden we lastig voor te stellen. Je ligt tussen IJM-zuid en de corridor ten oosten van de NZ route. Wat kies je.
Onze vraag was daarbij: hoe ben je daar dan gekomen? Het is geen kustroute en als het een oversteek was dan heb we wel heel erg mis “gemikt”.

Het simuleren betrof dus enerzijds het “mind setten” en anders het introduceren van een medegebruiker en een event.
Daarbij het registreren van je keuze en overwegingen en je stressniveau obv twee stress-rubriceringskaarten.
Twee groepen zeiler: ervaren en onervaren. Zeilers waren groepen 7. Er zijn vele mede-gelijk-gebruikers gevraagd in het onderzoek.

Als je je voorstelt dat het in de toekomst steeds verder verkaveld wordt (de hele Noordzee is al verkaveld tot industrieterrein!) dan, denk ik, dat je straks als zeiler juist binnen een windpark je oude vrijheid vindt en niet op de hoofd-routes of corridors.
Echter, ook daar komt medegebruik aan de oppervlakte zoals zonnepanelen, fish farms, green farms etc, dat ook die gebieden die mogelijk onzichtbaar zijn heel helder moeten worden aangegeven.

Achteraf: de simulatie was met plotter, AIS, VHF en AP etc. Dus met de middelen die we normaal wel aan boord hebben, maar die voor corridor varen niet verplicht zijn.
Mij viel op dat je bij een event bijna niet zonder AP kan. Echter, gezien alle kabels, raakt een AP juist daar wel eens van slag.
Dus ook de kabels helder in beeld hebben (zitten in Navionics wat) dieper in de zoom is belangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 20 nov 2024 12:19 #1597506

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Bij Aliexpress maar ook op Marktplaats worden AIS transponders aangeboden voor een prikkie.
Van die oranje dobbers.
Of printplaatjes met AIS chips; gewoon te koop.
De goedkoopste is 22 euro exclusief verzendkosten uit China, inclusief USB kabel en software om 'm te voorzien van je MMSI nummer...of dat van een ander.
De aanbieder op MP vraagt 140 euro en zet ook je gegevens er wel even in.
De nummers vind je gewoon op internet.

Automatisch beboeten op basis van alleen je AIS is dus te kort door de bocht.
Het zou bij mij ertoe leiden dat het ding op "silent" gaat of dat ik het bereik inperk (antenne op een kort mastje op de hekstoel ipv hoog in de mast).
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 12:20 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 20 nov 2024 12:22 #1597510

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3585
Dus, zo'n Allie cloon met je eigen mmsi elders aanzetten als je door de corridor gaat ..tja...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boeienlijn HZ-Pa (Tussen windmolenparken) 20 nov 2024 13:03 #1597531

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
JB-NL schreef :
Dus, zo'n Allie cloon met je eigen mmsi elders aanzetten als je door de corridor gaat ..tja...

Het punt is meer dat MMSI nummers misbruikt kunnen worden.
Zo'n ding zal niet bij de RDI geregistreerd staan noch zullen ze de manschappen hebben te handhaven.
Obv een automatisch systeem je beboeten?..tja...

Maar goed, we wijken af.
Samenvattend is het qua regelgeving een zooitje, mare librum is verder weg dan ooit.
Het is een hele uitzoekerij.
De hoop is dan maar dat in ieder geval op de Noordzee, althans wat betreft de Noordzeelanden, dezelfde regels komen mbt windparken en doorvaart.
Tegenhouden doe je die ondingen toch niet.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 13:04 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl