RobertWalter1 schreef :
In principe is alle vaarwater rechts van het midden stuurboordwal.
Aan de stuurboordkant van het midden varen geeft de ander geen verplichting je vrije doorvaart te verlenen. Het BPR spreekt van ‘zoveel mogelijk stuurboordwal houden’. Daarmee wordt niet bedoeld ‘zo vaak mogelijk’ maar eerder iets als ‘uiterst’.
Bij een eventuele rechtsgang naar aanleiding van een aanvaring zal sowieso vanwege de aard van het BPR de uitkomst al gauw een gedeelde schukld opleveren (‘je moet alles doen om een aanvaring te voorkomen’). Maar als de schipper die meent in zijn recht te staan omdat ie stuurboordwal voer terwijl er aangetoond kan worden dat dat niet ‘zoveel mogelijk was’ (m.a.w. strak langs de grenzen van het vaarwater), dan zal dat zijn of haar zaak niet positief beïnvloeden….
Zoveel mogelijk stuurboordwal aanhouden is ook veel beter te toetsen dan ‘ja maar ik voer volgens mij net rechts van het midden.’