Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Krammer - Witte Tonnen Vlije

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 16:04 #1611506

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28224
Reed schreef :
Het wordt er voor mij niet eenvoudiger op want als ik Wadloper goed begrijp vaart een jacht in dat gebied richting Oosterschelde dus altijd aan stuurboord en zou dan altijd voorrang hebben op een jacht dat in datzelfde gebied de andere kant op vaart. Bijzonder omdat het op sommige plekken best een grote Brede strook water is waar je bijna altijd (richting Oosterschelde) moet kruizen verwacht ik dat sit snel tot verwarring kan zorgen. Ik wist oprecht niet dat dit zo werkt en vind het verwarrend. Ga toch eens zoeken waar ik daar wat meer over kan vinden.

Als je richting Oosterschelde gaat kruisen, dan hou je niet de stuurboordskant van het betonde water, waarmee je voorrangsrecht vervalt.
Laatst bewerkt: 12 feb 2025 16:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 16:07 #1611509

Ik snap het dilemma. Ik zou zeggen dat de rode en groene tonnen leidend zijn bij bepalen SB wal. Dus de groene pijl geeft SB wal aan. Andersom varend, de rode tonnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 16:59 #1611522

VDJS vermeldt het volgende:
Je spreekt alleen over stuur- of bakboordwal op een vaarweg. Dus, een rivier, kanaal of een betonde vaargeul. In principe is alle vaarwater rechts van het midden stuurboordwal.
In het BPR staat in de hoofdregels nergens dat je verplicht stuurboordwal moet varen.
Er is echter een aantal vaarwegen waar je NIET zomaar bakboordwal mag varen. Deze worden apart genoemd in het BPR, waar de volgende regel staat: Een klein schip moet zoveel mogelijk aan de stuurboordzijde van het vaarwater varen (Art 9.04, lid 2 BPR).
Het gaat om de volgende wateren. (Bijlage 15a BPR)
(…)
de Witte Tonnen Vlije;
(…)

Ik vrees dat het Reed toch aan de ‘verkeerde kant’ aan het varen was. Dat heb ikzelf daar trouwens ook gedaan.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 17:14 #1611530

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18543
Waarbij de regel in het BPR vooral is ingegeven door de wens dat pleziervaart zich niet onnodig in de hoofdvaargeul begeeft. Maar technisch heb je denk ik wel gelijk, ga ja richting Bru aan de BB zijde varen dan moet je voorrang verlenen aan verkeer dat richting de Oosterschelde vaart. Ik vaar daar vrijwel altijd ook aan de 'verkeerde' kant (net als de meeste andere jachten) en tracht daarbij het tegemoet komende verkeer zo veel mogelijk ruimte te geven om die reden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 17:18 #1611531

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28224
RobertWalter1 schreef :
Er is echter een aantal vaarwegen waar je NIET zomaar bakboordwal mag varen. Deze worden apart genoemd in het BPR, waar de volgende regel staat: Een klein schip moet zoveel mogelijk aan de stuurboordzijde van het vaarwater varen (Art 9.04, lid 2 BPR).
Het gaat om de volgende wateren. (Bijlage 15a BPR)
(…)
de Witte Tonnen Vlije;
(…)

Ik vrees dat het Reed toch aan de ‘verkeerde kant’ aan het varen was. Dat heb ikzelf daar trouwens ook gedaan.

Het gat in het verhaal van Reed niet om de Witte Tonnen Vlije, maar om de zone tussen de jachtbetonning en de normale rode tonnen in het Keeten .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 17:46 #1611540

Ah, ik heb me door de titel van het draadje laten misleiden.

Blijft dus alleen over dat volgens VDJS de tegenligger de stuurboordwal hield, en Reed voorrang diende te verlenen.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 18:44 #1611547

RobertWalter1 schreef :
VDJS vermeldt het volgende:
Je spreekt alleen over stuur- of bakboordwal op een vaarweg. Dus, een rivier, kanaal of een betonde vaargeul. In principe is alle vaarwater rechts van het midden stuurboordwal.
In het BPR staat in de hoofdregels nergens dat je verplicht stuurboordwal moet varen.
Er is echter een aantal vaarwegen waar je NIET zomaar bakboordwal mag varen. Deze worden apart genoemd in het BPR, waar de volgende regel staat: Een klein schip moet zoveel mogelijk aan de stuurboordzijde van het vaarwater varen (Art 9.04, lid 2 BPR).
Het gaat om de volgende wateren. (Bijlage 15a BPR)
(…)
de Witte Tonnen Vlije;
(…)

Ik vrees dat het Reed toch aan de ‘verkeerde kant’ aan het varen was. Dat heb ikzelf daar trouwens ook gedaan.

ok, goed om te weten wat betreft Witte Tonne Vlije, al gaat het hier om het Keeten
Laatst bewerkt: 12 feb 2025 18:47 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 18:44 #1611548

ilCigno schreef :
Waarbij de regel in het BPR vooral is ingegeven door de wens dat pleziervaart zich niet onnodig in de hoofdvaargeul begeeft. Maar technisch heb je denk ik wel gelijk, ga ja richting Bru aan de BB zijde varen dan moet je voorrang verlenen aan verkeer dat richting de Oosterschelde vaart. Ik vaar daar vrijwel altijd ook aan de 'verkeerde' kant (net als de meeste andere jachten) en tracht daarbij het tegemoet komende verkeer zo veel mogelijk ruimte te geven om die reden.

Ik deed dat ook altijd, vooral omdat het ook de kortste weg naar Bru is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 18:54 #1611552

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1853
RobertWalter1 schreef :
In principe is alle vaarwater rechts van het midden stuurboordwal.

Aan de stuurboordkant van het midden varen geeft de ander geen verplichting je vrije doorvaart te verlenen. Het BPR spreekt van ‘zoveel mogelijk stuurboordwal houden’. Daarmee wordt niet bedoeld ‘zo vaak mogelijk’ maar eerder iets als ‘uiterst’.

Bij een eventuele rechtsgang naar aanleiding van een aanvaring zal sowieso vanwege de aard van het BPR de uitkomst al gauw een gedeelde schukld opleveren (‘je moet alles doen om een aanvaring te voorkomen’). Maar als de schipper die meent in zijn recht te staan omdat ie stuurboordwal voer terwijl er aangetoond kan worden dat dat niet ‘zoveel mogelijk was’ (m.a.w. strak langs de grenzen van het vaarwater), dan zal dat zijn of haar zaak niet positief beïnvloeden….

Zoveel mogelijk stuurboordwal aanhouden is ook veel beter te toetsen dan ‘ja maar ik voer volgens mij net rechts van het midden.’
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 19:00 #1611553

Tja en dan vaar je keurig langs de rode tonnen (wind staat niet altijd verkeerd) zuidwaards en dan willen de naar het Noorden laverende schepen doorvaren tot de rand van de jachtbetonning wie heeft er dan ik een bakboor stuurboord situatie voorrang?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammer - Witte Tonnen Vlije 12 feb 2025 19:43 #1611562

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7709
Je hoeft niet strikt tussen de jachtbetonning te kruisen. Als er geen afvaart is, is dit geen probleem.

Maar in principe aan de noordkant blijven is sterk aan te bevelen.

Het gaat niet meer om kleine binnenvaart maar om schepen van 80 -100 m lengte. Varend met 10 knopen. Het gaat mij vooral om een waarschuwing voor mensen die er minder bekend zijn.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl