Rikken schreef :
Terwijl juist deze mensen de natuur kennen, weten wat er wel en niet kan en vanuit intrinsieke motivatie deze natuur in stand willen houden omdat het onderdeel van hun leven is.
Een drogredenering.
Best mogelijk dat men weet wat er wel en niet kan, maar men handelt er niet naar.
Het beste voorbeeld zijn jouw opdrachtgevers, de boeren in het algemeen. Voor het grootste deel gaat de eigen bedrijfsvoering, de maximale productie en alles wat daar voor nodig is, zoals bestrijdingsmiddelen en grootschaligheid vóór de zorg voor het milieu en de natuur. Nu zijn de boeren ook jarenlang door allerlei andere krachten in deze richting gedreven, maar het blijkt nu heel moeilijk om het over een andere boeg te gaan gooien.
Er zijn uitzonderingen, maar die zijn op de vingers van ''en hand te tellen.
Jongstleden zondagavond ging 'Vroege Vogels' bijvoorbeeld over de Friese Wouden, waar een groot deel van het oorspronkelijke coulissenlandschap door de inzet van lokale boeren behouden is gebleven. Het kàn dus wel; een boerenbedrijf runnen èn de natuur in stand houden.
Hetzelfde geldt voor de bewoners en gebruikers van het Waddengebied, die nu te hoop lopen tegen de nog lang niet definitieve voorstellen voor aangepast beheer van het Waddengebied. Het grootste deel heeft twee petten op; natuurliefhebber (zolang het niet teveel in inkomsten scheelt) en de eigen bedrijfsvoering en verdienmodel. Als het puntje bij paaltje komt slaat de balans toch door in de richting van het verdienmodel.
Hier roepen dat het in Nederland slecht gaat met de natuur en ingrijpen noodzakelijk is klopt niet met de werkelijkheid. Dat blijkt uit de rapportages die Nederland zelf naar Europa uitbrengt over de staat van de natuur. Die natuur is helemaal niet zo slecht. Dat blijkt ook uit gesprekken met boswachters en natuurbeheerders die met de voeten in de klei staan. Slechts wanneer je binnen natuurorganisaties te regionen te spreken krijgt die in de positie zijn gelden binnen te slepen voor natuurbeheer en natuurherstel dan gaat het ineens verschrikkelijk slecht.
Het gaat niet op alle fronten slecht met de natuur. Er zijn bijvoorbeeld nu meer soorten broedvogels in Nederland dan 40 jaar geleden. Komt trouwens voor een aanzienlijk door klimaatverandering, maar dit terzijde .In het algemeen gaat het met de water- en moerasvogels goed, omdat er natte natuur bijgekomen is.
Maar met bijvoorbeeld insecten gaat het buitengewoon slecht.
Kijk maar gewoon naar je eigen voorruit na een lange zomerse autorit. Die insecten vormen weer voedsel voor allerlei dieren, vooral vogels. Ik zie op een warme dag geen gierzwaluwen meer boven Dordrecht. En jij. Rikken, weet best waarom het slecht gaat met insecten.
Verhalen over gesprekken met boswachters en natuurbeheerders, die met de voeten in de klei staan, en die beweren dat het helemaal niet slecht gaat met de natuur, hebben geen betekenis als je geen bronnen noemt. Ik durf ook best te beweren dat ik boswachters kan vinden die het tegendeel beweren.
In het algemeen geldt: kijk gewoon naar de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. Kijkend daarnaar zul je vinden wat ik hierboven al beweerde: op enkele fronten gaat het goed, maar op veel ander fronten helemaal niet.
Nederland geeft per natuurgebied al jaren minimaal vier keer zoveel geld uit aan die natuur als onze omringende landen.
Zoals ik eerder schreef: er is in Nederland, in vergelijking met andere Europese landen, relatief veel 'nieuwe natuur' bijgekomen. Vooral in de vorm van 'natte' natuur. Daardoor gaat het bijvoorbeeld met bepaalde vogelsoorten inderdaad veel beter dan voorheen. Maar dat is maar een deel van het hele natuurlijke milieu. En die herinrichting kost iets, natuurlijk.
Als het dan nog steeds slecht gaat met die natuur is het misschien tijd de zogenaamde natuurbeheerders uit hun functie te ontheffen en de plaatselijke bevolking weer de baas te laten zijn over "hun" natuur.
Wat ik hierboven schreef laat zien dat op deelgebieden wel degelijk succes wordt geboekt door beleidsmakers en natuurbeheerders.
Jouw populistische praat komt voornamelijk voort uit onwetendheid en de neiging de natuur te beschouwen al iets waarmee het goed òf slecht gaat, alsof het een persoon is die gezond is en als ie dat niet is, is ie ziek. Maar zoals zo vaak met populistische borrelpraat; zo eenduidig en simpel is het niet.
Het meeste geld gaat op aan herinrichting van gebieden en het nemen van ingrijpende maatregelen met kranen en shovels.
Dat lijkt me dan goeie business voor jou; ben je nooit gevraagd voor dat soort werk?
Voor gewoon beheer is maar weinig beschikbaar. Maar ja, als je projectleider op kantoor bent is een hele vloot kranen, trekkers en bulldozers aansturen ten behoeve van nieuw te ontwikkelen natuur natuurlijk veel leuker en lucratiever dan het gedurende vele jaren inzetten van een schaapskudde, een paar koeien of organiseren dat ergens twee keer per jaar een maaimachine met opraapwagen een rondje rijd...
Weer een stukje waar het populisme vanaf spat.
Ook hier is het beeld niet éénduidig. Bovendien is het maken van nieuwe natuur een soort vak in ontwikkeling. Voor beste aanpak is ervaring nodig en die moet worden opgebouwd. Al doende leert men. Het idee van maaien en het maaisel afvoeren om zo overtollige voedingstoffen uit de bodem te krijgen, wint de laatste jaren terrein ten opzichte van de 'afplagmethode'. Het terugbrengen van diversiteit in soorten duurt wat langer, maar uiteindelijk is de opbrengst aan soorten vaak rijker.
Dat zal op de Wadden niet anders gaan. Eerst gebieden afsluiten voor "gewone" mensen. Daarna grote "herstel projecten" waarbij weer vele manuren en nog veel meer kantooruren nodig zijn om wensnatuur te bouwen.
Je vergeet één ding. In het geval van de Wadden gaat het om een gebied dat al natuur is. Er zijn geen acties met graafmachines etc. nodig om de natuur te laten herstellen. De inzet is hier: meer met rust laten en de natuur zelf het werk laten doen.
Is dit een negatieve kijk op het natuurbeheer? Ja, helaas wel. Maar wel een realistische.
Helaas. Je kijk op natuurbeheer berust op gebrek aan kennis en aannames die jou goed uitkomen. Je kijk is niet alleen negatief, maar ook misleidend en demagogisch.