De vraag is (als ik het goed heb begrepen), wat maakt een boot de moeite van het stelen waard?
Mogelijke antwoorden:
De
indruk van de (tweede hands) waarde van de boot.
Een oude, met groene alg en mos bedekte, vies uitziende boot zal bij het dievengilde niet erg in trek zijn (ook niet bij de havenmeester), tenzij hier hele goede zeileigenschappen tegenover staan of dat de boot een "klassieker" is te noemen. De klassiekers zijn door hun zeldzaamheid en door de goede 'opspoorbaarheid' een beetje beschermd. De discussie op dit forum over Bavaria's is in dit opzicht ook interessant. Worden die vaak gestolen en verkocht... Dan vindt men de kwaliteit kennelijk goed genoeg. Hoe vaak wordt een 'one of' gestolen? Verzekeringsmaatschappijen hebben hierover zeker statistieken.
De
vermeende waarde van de apparatuur en toestellen in of aan de boot.
Nieuwe bbm-en of bijboten in glimmende davits vormen een indicatie voor wat er in de boot nog meer te halen is. Verder veronderstel ik dat de thuishaven en/of de scheepswerf indicatief is voor de waarde van de apparatuur aan boord. Ga zelf maar na... Je ziet een Moonen 84 met als thuishaven 'Monaco', wat denk je dan? 'Wat een patser!' of denk je: 'Wat een prachtige boot!' of denk je: 'Daar is wat te halen...' (de gedachtengang van een dief of een belastinginspecteur
).
Het al of niet kunnen starten van de motor wordt gezien als mogelijke beveiliging tegen diefstal... Heus, als ze jouw boot de moeite of het geld waard vinden om te stelen, nemen ze echt wel een bbm mee om er achter te hangen. Het blokkeren van het roer in de stand 'hard bakboord' of zoiets, maakt het schip veel moeilijker te varen en is effectiever, ook al hangen ze er een bbm achter.
Het cruciale punt is dat ze dan jouw boot al 'getarget' hebben om te stelen (en misschien zelfs een opdracht hebben
van een of andere patser uit het voormalig 'oostblok') om jouw boot te stelen!)
Hoe kun je dit voorkomen?
De boot laten verslonzen? Geen optie.
Geen bling bling? Is een optie.
En dan weet je het! Je neemt een oude €Xr
(een kleine boot met kimkielen, slechte zeileigenschappen, ziet er niet uit, slechte reputatie, niet zeewaardig, hoge opbouw, smalle gangboorden waardoor je blauwe plekken krijgt van het stoten tegen de kajuit als je naar voren loopt). Die willen ze niet, want die kunnen ze niet verkopen en ze zullen ook nooit een opdracht van een patser uit het oostblok krijgen om zo'n 'modderschuit' te stelen. Het grote voordeel is dat zo'n boot veel nadelen heeft (was daar op dit forum geen draadje over?) En hoe zou dat bij een Bavaria zijn? (is ook een draadje over).
Zijn dit voldoende onverteerbare suggesties of ideeën? Oprecht wensend dat u deze ellende bespaard blijft;
Groet, Peper.