Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Varen onder Nederlandse vlag

Re: Varen onder Nederlandse vlag 20 apr 2013 14:58 #389743

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8483
Albert 45 schreef :
Waar je woont of waar je boot ligt maakt niet uit.
De nationaliteit van de eigenaar bepaald onder welke vlag je vaart.

Zou ook niet helemaal kunnen kloppen: wij (Belgen) kunnen onze boot die in Nederland ligt onder Nederlandse vlag plaatsen. Hoe het zit weet ik niet: wil helemaal geen Hollandse vlag op m'n boot :evil:

(een gastenvlagje gaat er nog af ;-))
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 22 juli 2016 06:52 #754024

  • David567
  • David567's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Als ik daardoor de BIV kan ontlopen maakt het mij niet uit welke vlag er achter op mijn boot staat. Wat een idiote belasting ook. Elk schip langer dan 7,5 m moet 2500€ dokken. Dus iemand die 10 jaar spaart om een klein bootje te kopen betaalt evenveel als een multimiljonair.

En dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen zeilboten en motorboten is al helemaal van de pot gerukt. :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 22 juli 2016 07:51 #754037

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8240
belastingen.vlaanderen.be/boten

Alleen in Belgie, Alleen als er een vlaggenbrief wordt afgegeven.

Niet aanvragen. Of net over de grens inschrijven.

Klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 22 juli 2016 08:28 #754043

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6371
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 10 jan 2017 17:36 #799048

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Ik heb het even gehad met onze BIV. Fier om Belg te zijn ben ik allerminst.
Ik kocht begin oktober, in Streefkerk - NL, een FS26 uit 1981 met een Duitse binnenboordmotor uit 2010. Merk is Farymann. De verkoper had geen CE attest, maar ik ging er van uit dat de fabrikant uit Duitsland me dat wel kon doormailen. Helaas, ze antwoordden dat het niet gebruikelijk is, dat CE attest.
De vorige eigenaar had het nooit nodig gehad, en dus ook nooit aangevraagd.
Na meer dan twee maand krijg ik antwoord van het FOD= je boot kan met deze motor niet ingeschreven worden, u mag er niet mee varen".
Tof....
Dus kan ik niet anders dan in NL inschrijven. In mn eigen landje kunnen ze mijn aanvraag wel ergens steken mijn inziens, ik ga ergens geen andere motor in stoppen voor een stom papiertje.
Dus: wat moet ik nu doen? De vorige eigenaar zei alvast dat de boot nooit ingeschreven was, dus ik vermoed dat ik enkel mijn marifoon moet aanmelden in NL? Ik bezit een Belgisch beperkt certificaat om te mogen uitzenden.
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Laatst bewerkt: 10 jan 2017 17:57 door Krabke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 10 jan 2017 21:18 #799131

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Klopt. Aanmelden bij Agentschap Telecom, NL thuishaven en vlag en je bent Hollander :)
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 11 jan 2017 07:55 #799188

Toen ik mijn vlaggebrief wou aanpassen nadat ik een nieuwe motor had geplaatst moest ik ook een ce-attest voorleggen.
Ik had geen idee waar dit vandaan te halen, tot ik een folder liet zien met de gegevens van de motor. Helemaal op het einde stond in kleine lettertjes dat bekende ce-tekentje. Toen was ineens alles opgelost.
oek die folder eens op via google, misschien is je probleem daarmee opgelost.
Er zijn toch al genoeg 'Hollanders' op het water! :P :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 11 jan 2017 09:57 #799226

Hoe kunnen die @#%$^Belgen nou een CE verklaring eisen van een boot/motor uit 1981? Toen bestond zoiets nog niet eens. De CE markering is pas in 1993 ingevoerd.
Ik waag te betwijfelen of die oude Farymann wel aan de CE normen voldoet.
Kennelijk varen er in Belgie dan ook geen boten met oude VP dieseltjes uit de MD serie rond maar dat betwijfel ik.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 11 jan 2017 10:54 #799256

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Yellow Boat schreef :
Hoe kunnen die @#%$^Belgen nou een CE verklaring eisen van een boot/motor uit 1981?
Krabke schreef :
een FS26 uit 1981 met een Duitse binnenboordmotor uit 2010. Merk is Farymann.

ik denk dat ze een CE van de motor (uit 2010) willen hebben ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 11 jan 2017 11:55 #799274

ReneK schreef :
Yellow Boat schreef :
Hoe kunnen die @#%$^Belgen nou een CE verklaring eisen van een boot/motor uit 1981?
Krabke schreef :
een FS26 uit 1981 met een Duitse binnenboordmotor uit 2010. Merk is Farymann.

ik denk dat ze een CE van de motor (uit 2010) willen hebben ?

AH , nou , dat kan niet zo moeilijk zijn.Dat soort CE attesten MOETEN ze bij elke geleverde motor bijvoegen .Normaliter een los papiertje. Dat geldt immers voor elk apparaat .Raar dat de vorige eigenaar nooit zoiets heeft gezien.
Misschien een beetje aandringen op de Duitse website?www.farymann.de/ Of even bellen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 11 jan 2017 12:17 #799279

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
zuipschuit schreef :
Toen ik mijn vlaggebrief wou aanpassen nadat ik een nieuwe motor had geplaatst moest ik ook een ce-attest voorleggen.
Ik had geen idee waar dit vandaan te halen, tot ik een folder liet zien met de gegevens van de motor. Helemaal op het einde stond in kleine lettertjes dat bekende ce-tekentje. Toen was ineens alles opgelost.
oek die folder eens op via google, misschien is je probleem daarmee opgelost.
Er zijn toch al genoeg 'Hollanders' op het water! :P :evil:

Zelfde ervaring hier, nieuwe vlaggenbrief gehaald na hermotorisatie.
Afgewezen omdat er geen ce-attest bij zat. Inbouwer gevraagd dat papier te leveren, dat kon hij niet, maar stuurde me een link door naar een pagina om een ce-attest te laten aanmaken ( voor fabrikanten ).
Blijkbaar zijn niet alle jachtwerven en leveranciers op de hoogte dat ze dat formulier moeten meeleveren. Wel vervelend voor Belgische klanten, wegens de onnodige extra administratieve rompslomp.

Uiteindelijk dit certificaat teruggevonden op de web pagina van de fabrikant als .pdf.
Afgedrukt en bij de aanvraag gevoegd. Toen was alles in orde.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 11 jan 2017 15:54 #799361

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Ik heb meermaals met die fabrikant gemaild en ze mailden me terug dat ze gewoon geen CE attest voor die motor hebben.Straf dat die dus een motor op de markt kunnen zetten zonder een CE-attest.

Ook de verdeler in Nederland heeft dat niet.
Bovendien werd de motor ingebouwd door een pepensioneerde mekanieker volgens de vorige eigenaar.

Op de manual staat nergens een CE keurmerk, en evenmin op het factuur. Een folder van de motor heb ik niet en vind ik niet terug op Internet.

Eigenlijk allemaal wel wat belachelijk, de boot vaarde immers al zes jaar rond met deze motor en geen kat die er wakker van lag, laat staan dat er iemand op de hoogte was dat er geen CE attest van is.

Ik zal dus 'hollander' worden :D
En ik zit er niet eens mee in :P


Yellow Boat schreef :
ReneK schreef :
Yellow Boat schreef :
Hoe kunnen die @#%$^Belgen nou een CE verklaring eisen van een boot/motor uit 1981?
Krabke schreef :
een FS26 uit 1981 met een Duitse binnenboordmotor uit 2010. Merk is Farymann.

ik denk dat ze een CE van de motor (uit 2010) willen hebben ?

AH , nou , dat kan niet zo moeilijk zijn.Dat soort CE attesten MOETEN ze bij elke geleverde motor bijvoegen .Normaliter een los papiertje. Dat geldt immers voor elk apparaat .Raar dat de vorige eigenaar nooit zoiets heeft gezien.
Misschien een beetje aandringen op de Duitse website?www.farymann.de/ Of even bellen.
Ad
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 16:09 door Krabke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 11 jan 2017 16:28 #799366

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Vind het vreemd, voor mijn motor kon ik dit CE attest gewoon bij de fabrikant Vetus op de Website vinden. Wel wat zoeken want intuïtief is die website niet.
Ik zou naar de website van de fabrikant kijken, bij documenten of zo.
En anders daar nog maar een email aan wijden.
Heel veel kans dat ze dat document gewoon hebben liggen, of op hun website hebben staan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 11 jan 2017 16:57 #799371

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Tja, op de website van Farymann geen spoor. Was ook te verwachten omdat de Zaakvoerder zelf me gemaild heeft dat er echt geen CE attest bestaat.

Ik keek net nog eens naar hun brochure in pdf: ook nergens een CE teken...
brochure Farymann 18W
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 11 jan 2017 16:59 #799372

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Nu wil ik wel eens weten hoeveel Belgen hun boot in Nederland hebben liggen, en daar hun marifoon geregistreerd hebben.
Volstaat trouwens mijn Belgische beperkte certificaat?
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 11 jan 2017 17:07 #799374

Kijk eens op het typeplaatje van de motor want daar zou eigenlijk ook een CE teken op moeten staan. Niet dat je daar in dit geval veel aan hebt maar dan weet je wel vrij zeker dat er een CE markering is afgegeven.
Overigens, maakt Farymann die motoren wel zelf? Anders kan zijn dat je bij de echte fabrikant van de basismotor moet zijn .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 12 jan 2017 05:27 #799476

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Ik zal dat plaatje nog eens fotograferen. (Waarom monteerden ze dat toch op zo'n onmogelijke plek... :D )
In de manual staat een foto van zo'n plaatje met uitleg, en helaas geen CE te zien.

Nou ja: ik vind de piste om in NL te blijven zo slecht nog niet. Moet ik ook geen belastingen betalen op mn boot :D In belgie wordt je belast per meter scheepslengte vanaf schepen langer dan 7,5m.

Ik heb agentschap telecom gisteren gemaild met een paar vragen.
- kan ik als belg met een belgisch beperkt certificaat mijn marifoon registreren?
- wat moet ik nog doen om als belg mijn boot in Nederland wettelijk te maken met ligplaats in Noord-Brabant?
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 12 jan 2017 07:46 #799490

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Krabke schreef :
...Ik heb agentschap telecom gisteren gemaild met een paar vragen.
- kan ik als belg met een belgisch beperkt certificaat mijn marifoon registreren?
- wat moet ik nog doen om als belg mijn boot in Nederland wettelijk te maken met ligplaats in Noord-Brabant?

- Ja
- naam en haven ap de spiegel, binnen een sticker met je gegevens.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 12 jan 2017 07:46 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 12 jan 2017 07:51 #799492

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12596
Krabke schreef :
Ik zal dus 'hollander' worden :D En ik zit er niet eens mee in :P
Ho ho, eerst een inburgeringscursus doen, daarna praten we wel verder. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 12 jan 2017 08:20 #799495

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
dat taalgebruik van die gasten....
tijdens het poepen klappen ze vieze taal :blink:
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 12 jan 2017 08:25 #799497

tja, wij k*kken niet terwijl we de liefde bedrijven :lol: :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 12 jan 2017 12:09 #799551

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Krabke schreef :
Ik zal dat plaatje nog eens fotograferen. (Waarom monteerden ze dat toch op zo'n onmogelijke plek... :D )
In de manual staat een foto van zo'n plaatje met uitleg, en helaas geen CE te zien.

Nou ja: ik vind de piste om in NL te blijven zo slecht nog niet. Moet ik ook geen belastingen betalen op mn boot :D In belgie wordt je belast per meter scheepslengte vanaf schepen langer dan 7,5m.

Ik heb agentschap telecom gisteren gemaild met een paar vragen.
- kan ik als belg met een belgisch beperkt certificaat mijn marifoon registreren?
- wat moet ik nog doen om als belg mijn boot in Nederland wettelijk te maken met ligplaats in Noord-Brabant?

Ik denk dat CE certifisering nog niet bestond toen jou Friendship gebouwd werd.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 12 jan 2017 13:20 #799571

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Klopt, Douwe. Voor de boot zelf heb ik geen CE nodig, maar voor de nieuwe binnenboordmotor van 2010 wel...

Dit antwoordde onze overheidsdienst terzake=
"Betekent dit dan dat ik momenteel geen vlaggenbrief kan krijgen en bijgevolg mijn marifoon niet kan overzetten?"

"Inderdaad, in afwachting van de reactie door Farymann op mijn mail toch niet met deze motor er in. BIPT is nog het minste van uw zorgen, want uw vaartuig mag niet op het water komen zonder registratie."


"Dat ik dus een boot gekocht heb binnen de Europese unie, met een motor van een Europese fabrikant, die in België niet ingeschreven kan worden door het ontbreken van een papiertje?"

"Zeker wel. Dit is EU en Belgische wetgeving. Dezelfde Richtlijnen gelden overigens voor fabrikanten binnen en buiten de EU."
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 12 jan 2017 13:21 #799572

De CE markering is pas in 1993 ingevoerd.( enkele voor ons minder belangrijke zaken al een paar jaar eerder)
De CE voor boten zelfs pas in 1998 verplicht geworden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen onder Nederlandse vlag 12 jan 2017 15:57 #799597

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8240
Yellow Boat schreef :
ijk eens op het typeplaatje van de motor want daar zou eigenlijk ook een CE teken op moeten staan. Niet dat je daar in dit geval veel aan hebt maar dan weet je wel vrij zeker dat er een CE markering is afgegeven

Met CE verklaringen is het niet zo dat die door een of andere keuringsinstantie wordt afgegeven. Het is geen keuring. Het is een verklaring van de fabrikant dat zijn produkt aan de daarop genoemde CE normen voldoet. Als t dat niet blijkt te doen, kun je verhaal halen.

Die CE verklaring moet voor ELK produkt worden afgegeven dat in de EU wordt verhandeld. Bij iets wat buiten de EU vandaan komt, is de importeur degene die je daarop kunt aankijken. Hij is dit wettelijk verplicht. Niet onderhandelbaar. Anders mag hij geen motoren meer leveren.

EDIT: En dat doet hij ook niet meer: failliet. Dju!
Laatst bewerkt: 12 jan 2017 15:58 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl