Proost schreef :
Ruudvb schreef :
Een ieder dank voor zijn/haar bijdrage, ik had al even niet gekeken en ben blij verrast met de reacties!
Wellicht relevant om mijn reden voor de interesse voor dit lichtgewicht anker toe te voegen.
Omdat het anker op de hand uit het water getild moet worden waarbij je het anker van de romp weg houdt ontstaat er een hefboom effect op je rug. Een lichtgewicht anker met voorloopketting reduceert het gewicht dusdanig dat ook mijn vrouw het anker kan ophalen, een 14 kg stalen anker gaat dan niet lukken.
Een ankerrol op de boeg gebruikend kan je gewoon recht op staan en heb je geen last van een hefboom en kromme rug door het buiten de boot moeten houden van het anker.
Zo is dat.
Niet om iemand te diskwalificeren, maar ik krijg vaak de indruk dat ankeren bij de gemiddelde Nederlandse zeiler stiefmoederlijk wordt behandeld. Het is iets voor een zonnige middag zonder wind. Achter het anker overnachten is voor sommigen (velen?) al een stap te ver. Het anker serieus nemen als veiligheidsvoorziening is zo mogelijk nog minder aan de orde.
Ik kan iedereen aanraden bij het denken over de volgende honderden euro's die wachten om uitgegeven te worden, eens te overwegen om de ankervoorzieningen op het peil te brengen die horen bij het vaargebied en de eigen ambities.
Proost noemde al de ankerrol. Ruud vindt 14 kg teveel voor zijn vrouw. Dan lijkt mij de volgende stap een ankerlier, compleet met nuttige accessoires als een kettingstopper en een kettinghaak.
Die Fortress kan dan lekker achterop voor eventuele noodstoppen of het bijregelen van de ligging op de ankerplaats. Hoewel juist een Fortress door zijn lage gewicht niet erg geschikt is om varend naar achteren uit te brengen.
Ik ben bekend met de problemen die zich bij het goed regelen van het ankergebeuren soms voordoen. Afhankelijk van de maat en de positie van de boegrol en de vorm van de boeg raakt het anker wel of niet de boeg zelf bij het ophalen. De standaard boegrollen komen vaak niet ver genoeg naar buiten om dat goed te laten verlopen. Besteed ook daar wat aandacht aan. Eventueel door het toevoegen van wat eigen huisvlijt of werk van de lokale smid. Eén keer goed oplossen en er een varend leven lang lol van hebben.
Wie naar de boegpartijen van sommige wereldomzeilers kijkt, weet wel wat ik bedoel.
Wordt het met ankerrol en -lier uiteindelijk nog te zwaar, dan wordt het tijd om de boot te verkopen en in een schommelstoel voor het raam te gaan zitten.
--
stegman