koko schreef :
De kracht van buiten naar binnen echter wordt pas opgevangen door de railingdraad wanneer van de buitenbocht (ronding boot) helemaal is omgezet naar een binnenbocht. Die kracht wordt dus volledig opgevangen door de scepterpotten, en dat met een arm van 60cm. Dat zie ik liever niet gebeuren.
Wat is jouw mening over deze redenatie?
Opzich heb je gelijk dat een railing op trek naar binnen wat minder sterk is in vergelijking met druk naar buiten toe, maar als je naar buiten gaat trekken, dan verplaats je de belasting op de railing van de scepters naar de preek en hek-stoel, en die zijn meestal nog wat minder goed gemonteerd dan sceptervoetjes.
Maar even een paar situatie schetsjes, en dan mag je zelf beoordelen of de je railing adequaat is of niet:
1) Je vaart met je Spirit 28 in een wedstrijd, er staat 25 knopen wind ofzo, en je maakt nog kans op de eerste plek, je besluit om voordewind toch de spinnaker te trekken, en je stuift er vrolijk oplos. Dan komt er een moment dat de boot uit het roerloopt, en de stuurman controle verliest, de boot helt een graad of 60 over. Dit is echt niet uit de duim gezogen, maar gebeurt regelmatig, en komt net zo goed voor op het Veluwemeer als op de Atlantische oceaan. Sterker nog.... (vul zelf maar in).
De stuurman, grootschoottrimmer en voordekker zitten allemaal op de kuiprand aan loef, en de spitrimmer staat in het gangboord net naast de kuip ingang. Allen laten los wat ze aan het doen zijn, en grijpen het eerste beet dat ze pakken kunnen. In vrijwel allegevallen zal dit het bovenste railing draadje zijn. En opeens heb je letterlijk 4 man (m/v) aan je railing hangen. Ga dit eens uitvergroten naar een 40 voeter met 8 man bemanning waarvan driekwart aan de hoge kant zit.
Scenario twee:
Je gaat lekker met vrouwlief van IJmuiden naar texel, de wind is een lekker zuidwesten briesje, en de boot loopt geweldig daar langs de kust. In die paar uur dat je er over doet, trekt de wind echter wel aan naar kracht 5 of 6, en tegen de tijd dat je bij Den helder naar binnen gaat staan er toch redelijke brekende golven rond de "Helsdeur". Een van deze golven krijgt je boot te pakken, en helt de boot flink over. tijd om de loefrailing te grijpen heb je niet meer, dus je valt gezamelijk twee meter naar beneden tesamen met een hele bak water. De dynamische belasting op de railing van het opvangen zal makkelijk richting de 3 tot 4 keer het gewciht van de gezamelijke bemanning bedragen. Dat kan in de tonnen lopen als je je een paar man aanboord hebt.
Scenario 3: railing kleedje, water van loef, druk is zomaar 500kg per vierkante meter oppervlak, en die druk staat naar binnen toe.
Scenaro 4: spinnaker staat op, je bent aan het reachen en de barberhauler breekt of schiet uit de klem, de volle zijwaartse kracht (naar binnen gericht!) staat opeens op het bovenste railingdraad.
Zo kan ik nog wel tig situaties bedenken waar een railing het zwaarder te voortduren krijgt dan even met een pikhaakje er aan trekken of er tegen duwen.
Dus als je daar al de zenuwen van krijgt, dan zou ik toch mezelf maar eens achter de oren krabben denk ik.
Noot als Moderator :
Uiteindelijk heeft dit weer eens weinig met het topic te maken (ja ik weet het, ik ben het zelf begonnen) maar als men er meer over wilt discussieren, dan zal ik deze discussie even afsplitsen denk ik.